Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntträningtävlingarvalputställninghund-snack
Läst 294 ggr
Lona
2024-05-04 14:52
1

Hundplaner för sommaren?

Har ni några speciella hundplaner inför sommaren? Utställningar, prov eller tävlingar? Ni kanske ska åka på läger eller delta på en kennelträff?
Här ska det väl äntligen bli en valp med leverans i slutet på juli och därpå följande kennelträff i augusti. Lång väntan, med lite skräckblandad förtjusning - jag har inte haft valp på 16 år. 😀

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Heddiz
2024-05-05 17:07
0

Vi har inga planer alls inför sommaren..

Vad kul att du (äntligen) har hittat en kennel och ras du vill ha!
Det är ju alltid lika spännande med en ny valp/hund, hur många hundar man än har haft.

Om du ska hämta valpen i slutet av Juli, så är väl inte valpen du ska ha född
än? 🤔

Men uppfödaren kanske vet på ett ungefär hur många valpar som tiken bär på redan..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Lona
2024-05-05 18:46
0

#1: Därav "väl" bli valp, tiken ligger bokstavligen och hässjar i valplådan. 😁
Det är klart att det fortfarande kan gå snett och i kullen innan var det bara en valp (samt en dödfödd) men nu är det minst fem enligt röntgen.
Tanken från början var att jag skulle ha en tikvalp på foder men även om det inte skulle bli någon som är tillräckligt lovande för avel så tror jag att det blir en valp ur den här kullen ändå.

Lite skräckblandad förtjusning med en valp faktiskt, då har jag ändå varit dagmatte till ett helt gäng de senaste åren och det överlevde ju både valparna och jag! 😉😁

Lona
2024-05-08 10:33
1

NU är hon född! 😍
Man ska väl inte jinxa det förrän valpen är ett antal veckor men jag kan inte hålla mig. Satt och flinade som ett fån när jag läste uppfödarens mess igår morse. 🐾❤️

Krullibull
2024-05-08 12:33
1

Omg, jag är så glad för din skull och ser *verkligen * fram emot uppdateringar! :D

Jag började storböla när jag läste mejlet som sa "-det finns en hane till dig" när jag försiktigt kollade lite med uppfödaren, så jag känner igen det där, hahaha!

Draken
2024-05-09 10:57
1

Men gud vad jag är glad för din skull. Som du har längtat 😍Hur många valpar blev det 😊

Annars har jag inga direkta planer inför sommaren. Har en valp på 10 veckor och skall väl ställa honom om det kommer någon lämplig utställning efter 29 Juni då han blir 4 månader. Annars skall jag jobba lite med lydnad och kanske lite lätt med spår eller nosework 😊

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lona
2024-05-10 10:55
1

#4: och #5: Tack! ❤
Det blev fyra valpar, två hanar och två tikar. 😍
Förhoppningsvis blir en liten tjej min men jag kan tänka mig en hane också.
Med mina första hundar hade jag nog inte ens en tanke på att jag inte skulle få en valp, klart att det skulle bli tillräckligt många och att jag skulle bli "godkänd" som valpköpare, liksom. Den här gången visste jag förstås att uppfödaren verkligen ville ha mig som valpköpare men också hur mycket som måste funka innan man sitter där med sitt knyte…men nu vågar jag faktiskt hoppas att en av de där små knortarna är min.

@Draken, lycka till på framtida utställningar! Vem vet, vi kanske hamnar på samma så småningom? 😀🐾

kara_murray
2024-05-10 11:31
0

Vad roligt med en liten valp!! Vad är det för ras??❤️❤️❤️

Lona
2024-05-10 18:45
1

#7: Tack!
Cairnterrier, min tredje. Jag som minsann aaaldrig skulle ha en terrier! 😅

Heddiz
2024-05-11 01:14
0

Vad kul!
Grattis det blev en valp över så det räckte till dig också.. haha

Det du skriver stämmer faktiskt..Iaf för mig..
När jag tidigare har "bestämt eller beställt" valp med en uppfödare som haft en tik som ännu inte fött så har jag inte ens tänkt tanken på att jag skulle ju kunna bli utan en valp. Det fanns inte ens i min värld då..

Klart tiken får 8 valpar eller minst 6 st åtm (när det gäller större raser då) Och klart man blir godkänd. Det var ju solklart när man var yngre..

Oj vilket självförtroende man hade då 😂
Jag önskar att jag var lika självsäker nu som jag var när jag var yngre..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Krullibull
2024-05-11 14:48
0

#6 Oj, vad få! Det kanske inte hör till ovanligheten för rasen? Eller så var jag lyckligt lottad med en stor kull på 10 valpar, 4 hanar och 6 tikar.

Lona
2024-05-15 22:11
0

#10: Rätt normal kullstorlek för rasen, tror jag. Kruxet nu är att vi är tre som vill ha tikar och bara en som vill ha en hane…
Om jag absolut vill ha en tik så får jag förmodligen det även om uppfödaren har frågat om jag kan tänka mig en hane i stället.
Jag försöker reda ut vad jag egentligen vill - och inte gå efter vad som är lättast för Mes-Lona att göra.
Det hade varit lite lättare om valparna var äldre, det hade ju kunnat klicka rakt av med en av hanarna och då hade det varit självklart.

Draken
2024-05-16 08:15
1

#11: Jag funderade ju på en tik först, innan jag köpte Chevy. Uppfödaren hade 1 tik kvar som var otingad, och jag hade första tjing på henne om jag absolut ville ha en tik.

Men det kom en försynt fråga om jag kunde tänka mig en hane istället, eftersom jag var intresserad av utställning. Hanarna var bättre i det syftet, så för min skull tänkte hon att en hane skulle vara bättre om jag ville komma längre i ringarna 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Heddiz
2024-05-16 20:22
0

Jag kanske är speciell.. Men jag har alltid gillat hanar bättre än honor när det gäller hund. Dom har verkat lite enklare än tikar på nåt sätt??

Har alltid fastnat för hanar och valt hanar, av någon anledning jag inte riktigt förstår själv, faktiskt.
Dom enda ggr jag valt en tik var när jag hittade en omplacerings tik av en "slump" på blocket och en annan gång efter jag hade bestämt mig för att föda upp valpar..
DÅ kan det ju vara bra om hunden är en tik, om man vill starta kennel..kanske ;)

Till syvende och sist så tror jag egentligen inte att det gör någon större skillnad på hundägandet om man väljer en hane eller en tik-- om man som sagt inte ska ha dom till något speciellt då som att starta en kennel eller liknande där könet är viktigt.
Iaf vet jag det rent logiskt, men men när känslorna får styra så blir det en hane.alltid..🤔😉

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Lona
2024-05-17 10:29
0

De flesta jag känner föredrar hanar (och valackar) faktiskt men nä, jag är en "tikperson" (och gillar ston bäst). Jag har naturligtvis älskat mina hanhundar lika mycket som mina tikar men det klickar liksom på ett annat sätt med tikarna.

Sen har jag en dröm att någon gång få vara med om att föda upp en kull. Tanken från början med den här hunden var att ha den på foder och jag har visserligen ingen självklar rätt till att vara med men hade antagligen fått det. (Att föda upp själv är inte ett seriöst alternativ.)

Nåväl, jag får förmodligen reda på hur det blir idag, om det blir en liten tös eller kille!❤️
Hen kommer att vara innerligt välkommen i vilket fall.🥰

Krullibull
2024-05-17 12:55
0

#11 Jaså, är det!

Jag var också orolig över att inte få en hane (och därmed hitta en annan kull) men jag fick lära mig att nästan ingen ville ha hanar när jag var inne på dalmatiner, så jag vet att det hade varit värre om det varit en tik jag hade velat ha, även fast det blev många i kullen (6/10). Sedan så har jag ju redan lite tur med en ovanlig ras som inte har så högt tryck på sig.

Jag skulle ha läst vidare och fick radera hela min novell här eftersom du redan berättade varför du föredrog tikar.

Hoppas hoppas att du får en tik! Och du måste skicka valpbilder sen ;)

#13 Jag är med dig! Jag har alltid föredragit handjur och nästan allt jag läser om hane vs tik är att hanarna är jämnare i humöret och att tikar kan vara sura och oregelbundna. Vilket ändå har sin förklaring.

Min hane är min första hund så jag har ingenting att jämföra med, men jag älskar hanar! Han är dessutom en riktig gentleman som kan gå förbi eller ligga/sitta nära löptikar (på säkert avstånd) utan minsta reaktion, till den grad att jag inte ens har någon aning om att de löper förrän ägaren säger det.

Vi fick beröm av en gullig tjej som ropade att hennes tik höglöper, att han var superduktig och att jag ska ha cred för det med tummen upp :')

Hans uppfödare föredrar dem också, men hon behövde ju ha ett gäng tikar för avelns skull.

Lona
2024-05-17 14:03
0

#15: Ja, jag har faktiskt flera bekanta som är uppfödare och egentligen gillar hanar bäst. Ett par av dem har hanar som egna/arbetshundar och lämnar ut tikarna på foder, andra har både tikar och hanar vilket förstås kan bli lite knepigt.

Innan jag skaffade hund fick jagballtid höra att tikar var vekare och lättare än hanar rent generellt när det nog snarare kan vara tvärtom som du är inne på. Hanar är jämnare och inte lika "vassa" som tikar kan vara. Sen beror det väl lite på ras också, i vissa har man ju avlat så att hanarna har testosteron sprutande ur öronen och det är förstås inte lätt att hantera.

Krullibull
2024-05-17 15:41
0

#16 Vad intressant! Vår uppfödare hade en hane + kanske 3-4 tikar hos sig (inte pappa till min) och hon sa att han alltid går med henne när tikarna löper, men det hade nog varit lite väl riskabelt att ha flera hanar och tikar ifall man inte bor så smidigt att man kan sära på dem. De kan allt lyckas med mycket.

Det får mig att tänka på när en dalmatineruppfödare på utställning var väldigt snabb med "men man kan ju kastrera!" när vi pratade om skillnaden på tikar och hanar, vilket den andra uppfödaren också höll med om.. Det gjorde mig lite bestört att man pratade så om en så drastisk lösning.

Heddiz
2024-05-17 18:33
0

#14: Varför är inte att föda upp själv ett seriöst alternativ? Du verkar ju vara seriös gällande hund så varför skulle du inte vara det gällande egna valpar?🤔

Menar du att uppfödare är eller måste vara av någon "speciell" människoras som kan det här med hundar och aldrig gör något fel eller liknande..😂

Nja…Ja visst bör man väl ha kunskap om hundar innan man föder upp valpar, men det har ju du så slå inte på dig själv, och det borde man ju ha redan innan man skaffar hund överhuvudtaget tycker jag..
Sen kan uppfödare också göra fel såklart..ingen är perfekt!

Självklart finns det oseriösa uppfödare, spec nuförtiden som bara föder upp valpar för att tjäna pengar och struntar fullständigt i tex var deras valpar hamnar…Såna som tex har annonser på Blocket om en ny "ras/blandras" som dom vill ha hutlösa summor för..

#17: Jag hade under en lång tid 2st tikar och 3 hanar samtidigt, ett litet tag var det 5 hanar t.om. under tiden vi födde upp valpar (Vi hade lakkehanar, men födde upp en annan ras som mamman var)
Jag hade aldrig ngr problem med att ha både tikar och flera hanar..

Jag var iofs hemma hela tiden i princip..Annars så skulle jag inte ens ha fött upp valpar..Det är ett heltids"jobb" men ett himla roligt "jobb".
Men skulle jag ha lämnat hundarna ensamma så skulle det säkert ha hänt saker - som inte ska hända.

Hanhundar är/beter sig vanligtvis inte som ngr "vilddjur" som typ attackerar tiken för att hon höglöper..Nej tvärtom, enligt mig iaf.. så beter dom sig som riktiga gentlemen när en tik löper..Dom beter sig bättre än karlar generellt är min uppfattning iaf ;)

Så varför folk/uppfödare skulle få problem med att ha både tikar och hanar förstår jag inte riktigt..Inte så att man tycker att kastrering är en bra utväg iaf..

Mina hanhundar har alltid respekterat tikarna (tikarna är dom som bestämmer, inte hanarna!) och lyssnat på mig i första hand, även om tikarna höglöpt..
Sen så kanske det också kan bero på vilken relation man har till sina hundar..Hur mycket dom lyssnar på en, osv kanske!?

Sen hjälper ju det inte hur bra relation man än har med sina hundar, om man lämnar dom helt ensamma hemma eller i ett rum såklart. För då är det nog kört..😂

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
2024-05-18 09:50
0

Vi har både tikar och hanar hemma. jag personligen föredrar hanarna egentligen, men jag funderade på en tik innan jag köpte Chevy, just för att de är lättsammare och inte lika "hårda" som hanarna.

Dottern däremot föredrar tikar, men just nu har hon både tik och hane. Tanken är att Maara ( LH Chi) ,som hon har nu, skall bli stamtik i kenneln om alla hälsotester ser bra ut.

Jag har ett önskemål att vi sedan även skall lägga in Beardisen i kenneln också.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Krullibull
2024-05-18 14:55
0

#18 Jag tror att min uppfattning har varit att hanar iallafall piper eller drar mot löptikar, fast det kanske inte är så speciellt vanligt ändå! Skönt, för allihopa! Om man nu inte försöker få till en kull valpar.

#19 Men vad kul! Du måste verkligen berätta om detta och hålla oss uppdaterade! :D

Draken
2024-05-21 08:50
0

#20: Jag kan uppdatera om det är ok för admin med sådana uppdateringar 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lona
2024-06-01 14:43
0

#21: Självklart är det ok! Admin är bara lite långsam av sig. 😉

• Redigerat 2024-06-01 14:43 av Lona
Lona
2024-06-01 14:51
0

#18: Jag skulle tycka att det var jätteroligt att föda upp och skulle nog faktiskt kunna göra ett ganska bra jobb, åtminstone med cairnterrier.( Jaktlabbe kräver så oerhört mycket mer vad gäller den jaktliga biten och där har jag ingen kunskap alls. Cairn och deras mentalitet kan jag bedöma bättre själv och vet vad jag vill ha i en terrier.)
Men. Jag har inte ekonomin för det och heller inte hälsan. Att föda upp en kull, sälja valparna och sen inte bry mig så mycket, absolut, men att göra det på ett så bra och engagerat sätt som jag skulle vilja, det orkar jag inte.
Jag skulle bara känna mig misslyckad tror jag så uppfödardrömmarna får vara just drömmar. ❤

Turast
2024-06-07 08:39
1

#23: klokt tänk! Jag hade inte heller orkat vara uppfödare, det är så himla mycket man måste tänka på och känner själv att man bör ha väldigt höga krav på både sig själv, avelsdjur osv. Kräver ju väldigt mycket mer än att para en tik och föda upp en kull för att vara en vettig uppfödare. Finns på tok för många som inte alls borde föda upp hundar tyvärr :(

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.