Har ni några dagliga rutiner?
Har ni fasta rutiner med era hundar (mat, rastning, vila etc) eller tar ni det lite mer från dag till dag?
Nu med Lasse har jag inga bestämda vanor, han blir naturligtvis rastad ofta eftersom han är valp men annars så skiftar till exempel mattillfällena och hur maten serveras, när vi är aktiva och så vidare.
Jag funderar på om det har några nackdelar gentemot mina tidigare hundar som varit hyfsat vana vid "vila på fm, aktivitet på em, käk kl 17"?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag har egentligen inga fasta vanor så med hundarna, utan vi tar det dag för dag.
Det enda jag försöker hålla tidsenligt är maten.
#1: Och just mattiden försöker jag komma ifrån, att min/a hund/ar anser att de MÅSTE ha mat, serverad i matskålen, ett visst klockslag alternativt när vi kommer hem. 😉
Frukosten serveras i princip alltid direkt efter morgonpromenaden men middag och kvällsmat kan variera om det är i form av träning/aktivering eller som mat rätt och slätt, likaså hur dags det serveras.
Jag tycker visserligen inte att man behöver hålla på och aktivera hundarna hela tiden men Lasse brukade få "kvällsryck" och bli småtokig, om han då fick pilla i sig kvällsmaten ur en godisboll eller liknande så blev han lagom trött sen. 🙂
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag skulle säga att för mina hundar och mig så har det nog alltid varit både ock!? 🤔
Alltså jag har precis som du velat komma ifrån att hundarna MÅSTE ha mat på exakta tider eller dylikt..Samtidigt som jag ändå brukar följa en någorlunda rutin gällande mat, promenader och träning..
Fast att jag följer en någorlunda rutin är ju mer för min egen skull än för hundarnas skull! Det är ju främst ärligt talat för att JAG ska må bra…😂
Hundar brukar inte bry sig om tider riktigt på det sättet som vi gör..
Nu säger jag inte att hundar inte kan klockan, för det kan dom helt klart..Utan jag säger att det är främst VI som vill ha rutiner.
Sen om du själv är mer OK med att tiden för något ändras från dag till dag så kommer också dina hundar tycka att det är helt ok..För dom kollar på dig och hur du reagerar/känner!
Undantag finns säkert där folk tex har gett mat, gått ut, tränat osv på exakt samma tider varje dag så att valpen/hunden blivit så pass van vid det att om något ändrats så mår den dåligt eller protesterar på något sätt.
Vänjer du däremot din valp från början att ibland äter vi då och ibland går vi ut då, osv så vänjer sig valpen vid det och uppskattar t.om att dagarna inte alltid är exakt likadana skulle jag säga..
Det som bör vara "rutin" eller konstant vad som än händer är väl mer hur man behandlar sin hund..Att visa hunden kärlek och trygghet varje dag oavsett vad eller när man gör saker..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Den enda riktigt konstanta rutinen är att vi springer nästan varje dag, eller ja 5 av 7 dagar i veckan. Vilka dagar som är vilodagar varierar beroende på hur vädret ska bli och andra planer osv.
Men man märker verkligen på de två hundar jag springer med att de även på vilodagarna taggar igång och tänker att vi ska ut och springa efter första promenaden (som jag går med alla 3 hundarna, gubben får stanna hemma när vi springer haha).
Men annars kör jag väldigt hipp som happ med typ allt. Har ungefärliga mattider men absolut inte typ "18 är det middag" eller nåt utan det varierar väldigt mycket.
Tillägg: har varit ganska rutinfasta med springturerna speciellt nu på vintern. Går upp mellan 12-14.30, går promenad i skogen med alla 3, kommer hem och byter om till träningskläder och tar med tjejerna ut och springer. När vi kommer hem igen tar jag ut gubben så han får strosa runt lite på tomten utan tjejerna och ha lite egentid med mig haha
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
- Redigerat 2025-02-24 22:47 av Turast
Maten är det rutin på tyvärr, annars kräks ju hunden, men försöker ha några timmars rörlighet med det då jag har olika vanor också beroende på om jag har jobb eller ej.