Annons:
Etikettannonstorget
Läst 392 ggr
Grodan
7/5/20, 9:05 PM

Vilket valpfoder rekommenderar ni?

Nyfiken på vilket valpfoder ni rekommenderar.

Är valpar känsligare i magen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Wizbot
7/6/20, 12:22 AM
#1

Det beror helt på ras/storlek för hunden. Med större raser och raser som kan växa väldigt fort så är det viktigt att man har en begränsad mängd proteiner och större andel fett och kolhydrater för att hunden ska växa i lagom takt. Maten som valp gör extremt skillnad för hur en stor hunds framtida led/skelett/muskelhälsa ser ut.

Grodan
7/6/20, 1:44 PM
#2

Dobermann.

De är 5 veckor nu och äter Brits Lamm och Ris Valp.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Wizbot
7/6/20, 9:59 PM
#3

Är det vanliga valp eller den för stora raser? Oavsett skulle jag säga att det är lite för mycket kalcium och även rätt högt i protein. Funkar maten bra i övrigt och du inte vill byta så kan du eventuellt minska torrfodergivan lite och ersätta den delen med potatis eller ris plus raps- eller fiskolja. Är hunden hungrig av sig kan man även lägga till grönsaker. Min älskar t.ex morötter mer än något annat och de kan ges både råa och kokta.

Grodan
7/7/20, 12:47 PM
#4

#3 Det är valpfodret de får nu (valpfodret är till alla raser). Eftersom han kommer att äta den ett par veckor till får han ju äta det när han kommer hit, men jag vill gärna introducera färskfoder så fort det går.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
7/7/20, 12:51 PM
#5

Hm… så fort hunden är stor nog att äta färskfoder vill jag ge det. Men när kan man börja introducera det? 

Har bara antecknat detta: Mata 3 gånger om dagen (till ca 4-6 månaders ålder eller när valpen inte intresserar sig för mål 3). Gå ner till 2 mål om dagen (och kör till ca 1 års ålder). Mata sista gången innan 18.00 för att slippa nattbajs (till valpen är rumsren, så ca 4-6 mån?)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chinesecrestedlover
7/10/20, 3:15 PM
#6

#0 Känsliga i magen just för att de är valpar…kanske lite…men sedan är det ju väldigt individuellt hur känslig en hund är. 

Min ena hund (Sookie) har "stålmage" och klarar i det närmaste vad som helst utan problem (så länge det inte blir för fett). 

Min andra hund (Ianto) har haft kroniska mag-/tarmbesvär sedan han kom hit som valp (så i alla fall från åttaveckorsålder). Han kräktes hela tiden som valp och sedan fick han mer och mer problem med diarré. Han tål ett foder en kort period och sedan får han ett "skov" (mer eller mindre långa perioder, allt från några dagar till flera månader) där han kräks och/eller har diarré. Han måste då äta skonkost och få diverse olika tillskott för att stoppa och tillföra goda bakterier. 

Nu äter han ett specialfoder som är hypoallergent (som han hittills tack och lov klarar bra, längsta perioden någonsin på ett och samma foder) eller ja båda mina hundar äter det fodret för enkelhetens skull (så han inte ska råka sno åt sig av "fel" mat och få ett "skov"). 

Förra hunden Cain var allergiker och krävde även han specialfoder för att ha så lite klåda (och magbesvär) som möjligt. 

Att äta torrt foder är det som kan irritera magen värst (ligger enligt veterinären kvar längre i magen/tarmen och irriterar) så mina hundar (eller ja speciellt viktigt till Ianto med sin mage då) får sitt torrfoder rejält uppblött.

Jag har ingen erfarenhet av färskfoder eller stora hundar (inte när det gäller att välja foder i alla fall, har ju aldrig haft en egen hund större än en plutt…största var Cain med sina 5,5-5,6 kg…så inte så stort, haha); så gällande vilket specifikt foder du ska välja kan jag inte råda dig. 

#5 Man behöver ju dock inte gå ner i antal gånger de får mat om man nu inte vill. Det är ju inte skadligt att äta ofta. Min ena hund (kroniska magproblem) måste äta små portioner ofta och därmed får båda mina hundar (känns taskigt annars, haha) mat fyra gånger/dag. 

Sen får min känsliga hund inte heller "gå tom" = får inte bli för långt mellan målen, så jag ger deras sista mål ganska sent på kvällen. 

Jag har dock inga bestämda tider, för det blir ett sånt liv på hundarna då (när det närmar sig matdags…eller ja, någon timme innan eller så). När jag hade mer bestämda mattider en period så lärde sig Ianto ( han med magbesvär) snabbt vilka tider som gällde och började gnälla typ. en timme innan det var dags…inte så kul. 

Sen är det jättebra om hunden blir rumsren fort, men tänk på att vissa hundar tar längre tid på sig. Småhundar (som jag är helt på det klar att dobermann inte tillhör😉) tar ofta lång tid på sig…men gissar att det också är väldigt individuellt och inte bara beror på hundens storlek. 

Jag räknar med att de valpar jag köper ska vara (något så när i alla fall…jag har tydligen bara odågor, haha) rumsrena då de är runt året. Hundar börjar ju kunna "hålla sig" rent fysiskt när de är runt ett halvår och sedan kan det ju ta en stund innan de liksom får "koll på det hela" 😃

Dock finns det ju ehm…vissa (utan att nämna några namn…host…Ianto) som lyfter på benet inne ibland när han finner det "lämpligt" (ex. på den nytvättade tvätten eller en låda som flyttats på😡) trots att han egentligen vet att detta inte är ok (går normalt till dörren och visar att han behöver gå ut) och trots att han är kastrerad…suck… ibland är han billig min lilla grabb. 

Sen finns det ju även vissa hundar (läs: Cain, må han vila i frid min lilla tokstolle) som inte riktigt har "alla hästar hemma" och därför verkligen inte kan förstå…och därför aldrig blir helt rumsrena. Att han inte blev rumsren hade jag dock full förståelse för…han var verkligen inte som andra hundar. Inlärningssvårigheter var liksom bara förnamnet, haha. En gång är jag övertygad om att han trodde att han gjorde rätt; Han gick då och bajsade utanför mina föräldrars sovrum…trodde nog att han var ute, de hade väldigt kallt i sitt sovrum, öppet fönster året om, hahahaha. 

Oj, nu höll jag ju på att glömma att vissa damer (Sookie, host, host…) ibland kan tycka att det är lite för kallt (inte nu såklart), för att eh…göra nummer två och därför mycket hellre går till ett hörn eller in under sängen för detta ändamål, haha. J@kla hund…ibland alltså😂 Tack och lov är hon oftast duktig i alla fall…men lite bekväm av sig ibland som sagt. Visserligen har jag väl viss förståelse för att det inte är så lockande att gå på toa i minusgrader, de är ju nakna mina små hundar så…men ändå, lilla odåga… 

/Chinesecrestedlover

Annons:
Honestyisdead
7/19/20, 8:10 PM
#7

Det går bra att byta till färskfoder när valpen bott in sig ett par månader.

Upp till toppen
Annons: