Annons:
Etikettraser
Läst 940 ggr
Macncheese
2020-01-27 19:20

Rasval

Jag har länge tänkt på att skaffa en amstaff. Tidigare har jag och min familj haft en bruksschäfer, en ras jag verkligen började älska. Jag planerar att i framtiden fortfarande träna mycket med min hund och många olika sporter, dock känner jag att jag inte kommer ha möjligheten att ha en såpass aktiv hund som schäfer då jag kommer att ha flyttat hemifrån då och inte ha hjälp av flera med hunden. Därav föll mitt val på amstaff. Min uppfattning av rasen har varit att det är en perfekt blandning av sällskapshund och ”träningshund”. Jag vill liksom ha en hund som älskar att träna lika mycket som jag, men ändå kan ta två dagar av att jag är sjuk och inte kan aktivera den så mycket utan att den går i taket som en bruksschäfer. Något annat jag uppskattat när jag läst om amstaff är att dom är förarveka, därav har jag antagit att dom är lättmotiverade och vill jobba med mig som en schäfer. Detta tycker jag verkar svårt att hitta i en sällskapshund. Nu till mitt problem. Jag träffade idag en kvinna med en tollare. Vi kom in på vilken hundras jag vill ha och jag berättade ungefär det jag skrivit om här ovan, bara lite mer kortfattat. Hennes svar blev att hon avrådde mig från att skaffa amstaff om jag är intresserad av träning, att dom aldrig skulle komma upp i samma nivå som en schäfer. Hon verkade gilla mer kvickare hundar, såsom schäfer, malle, bc och tollare och sa att amstaffarna hon träffat varit lite ”trögare” vid inlärning. Kan ju lägga till att hon var en inbiten bruks-människa, tävlade på hög nivå i lydnad. Nu till min fråga, är det som hon säger? Är dom inte lika tacksamma att träna med? Och om det är så, har ni något förslag på någon annan ras som matchar mina behov (sällskap men ändå arbetsvillig)?

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-02-03 14:33
#1

Nu har jag inte jättestor erfarenhet av just amstaff men…det är ju i grund och botten en terrier, så skulle tro att de har en rätt stor portion envishet i sig. 

Detta kan ställa krav på dig som ägare att helt enkelt vara envisare och det blir ju en annan slags utmaning med en hund som vet vad den vill…och som inte nödvändigtvis vill samma sak som du. 

Jag hade tidigare (min första hund, Cain) en Chinese Crested…låter inte som en så krävande hund (det är jag väl medveten om😂)…men i hans fall så var han extremt svår. 

Han hade diverse olika problembeteenden, sjukdomar, aggressionsproblem m.m. som gjorde livet tillsammans med honom till en kamp (han blev 10,5 år innan jag tvingades avliva honom p.g.a. ytterligare sjukdom som inte gick att göra något åt). 

Han var extra ordinärt svårtränad (inlärningssvårigheter, hade noll koncentrationsförmåga m.m.) samt så var han mer än lovligt envis. Han hade sin egen agenda och det stämde sällan överens med det jag hade tänkt mig. Han kunde gå till anfall (helst mot mitt ansikte) mitt under träning osv. också vilket såklart gjorde det ännu besvärligare att träna. 

Han kunde bestämma sig för att han var klar med träningen och gick och lade sig i sin transportväska mitt under en kurs t.ex. Hans envishet och egensinnighet gjorde honom till en rejäl utmaning. Det tog mig ca tre år (!!) att lära honom (nästan…han tvekade ändå innan han satte sig) vad "sitt" innebar (mina andra hundar har lärt sig det på typ. två sekunder). 

Universums galnaste och envisaste hund, Cain

För min del så gillar jag hundar med egen vilja (även om Cain var på en helt annan nivå)…men om det inte är det man är ute efter så kanske man inte ska skaffa sig en terrier. Terriers är ju kända för att vara envisa med en stark egen vilja. Min hund var inte ens en terrier och han var ändå galet envis…bara att gå på promenad var ehm…intressant, haha. 

Cain "bromsar" som vanligt…precis som på alla promenader (mer eller mindre) under hela hans liv <3

Min första tanke på rasförslag till dig var Pudel…men det kanske inte riktigt räknas som en brukshund (även om de från början användes till arbete m.m.)…så kanske inte är vad du är ute efter. Pudlar är väldigt smarta (finns ju en anledning att de ofta syns ex. på cirkus), gillar att träna (fungerar för många olika slags hundsporter), är bra sällskapshundar och sen finns det ju allt från rejält små till normalstora (och man behöver ju inte ha de i "utställningsfrisyr"). Dessutom fäller de inte vilket för min del definitivt är ett plus…men så har jag nakna hundar (och den enda "pälsade" hundras jag skulle kunna tänka mig är just pudel, så lite partisk, hehe). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Alvirpo
2020-02-04 11:15
#2

I min uppfattning så skiljer det sig mycket mellan utställningslinjer och mer arbetande linjer på amstaffar. Skiljer såklart också mellanindivider. Vissa är definitivt väldigt intresserade av träning och är ofta lättmotiverade av lek (kamp) och är mer än gärna till lags, medan andra är betydligt mindre intresserade och kan träna lite med rätt motivering, men inte riktigt för att det är kul. Men även en arbetsavalad amstaff är inte på samma nivå som en bruksschäfer eller andra vallhundar. 

Skulle rekommendera dig att leta efter kennlar med arbetande (meriterade) hundar och att försöka se några "in action", antingen träffa uppfödare och dess hundar eller kika på tävlingar, där man verkligen kan få en uppfattning om hundarna. Dessutom kan nog en seriös uppfödare svara ärligt på dina frågor och om en amstaff skulle passa dig. Lycka till!

Macncheese
2020-02-06 07:51
#3

Chinese crested lover, tack så jättemycket för svaret, och gud så charmig Cain var! Dedär med pudel var väldigt sant, ska börja kolla lite mer på dom:D

Macncheese
2020-02-06 08:01
#4

Och det med att det fanns så olika avelslinjer hos amstaff hade jag ingen aning om, så tack för det tipset med Alvirpo!

vallhund
2020-02-08 14:32
#5

Kolla in Capa Tostas amstaffar!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Macncheese
2020-02-16 12:12
#6

Tack för tipset Vallhund! Precis vad jag letat efter.

Annons:
vallhund
2020-02-16 14:26
#7

Det där med rasgrupper är lite lurigt, i Finland är amstaffs brukshundar till skillnad mot i Sverige,, olika raser kan tävlas i Bruks nere på kontinenten.

I USA är de vanliga so, polishundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: