Annons:
Etiketterträninginlärning
Läst 2863 ggr
Halvvild
2018-05-13 12:30

Mondioring, något för vem som helst?

Jag har tittat en del på mondioring på youtube och tycker att det verkar riktigt kul tack vare den stora variationen som infinner sig (och att alla delar verkar roliga och att det aldrig är exakt likadant). Men känner även att det är en väldigt utmanande gren, även personligen på grund av alla ljud och sedan att ha koll på alla moment. Men framförallt när det gäller att lära hunden allt. Jag känner att den här grenen hade kunnat vara utvecklande för mig, i den mån att jag tror att jag kan bli lite känslig i sådana situationer. (mycket ljud, många människor runtomkring och många svårigheter.)

Men återigen så känns det som att det hade varit väldigt roligt att träna och att jag då, kanske gradvis hade kunnat vänja mig vid miljön och människorna. 

Jag har aldrig tränat bitarbete med en hund och känner att just det momentet känns lite skrämmande på grund av detta. Men då känner jag även att det är det jag får lägga lite extra tid på så att jag känner mig säker med lydnaden.

Någon som har erfarenhet med mondioring och vill dela med sig lite av sina tankar? Är det en dålig idé att börja träna mondioring (via. klubb) om jag endast tränat vanliga grenar som Agility, lydnad, sök, spår privat? Är mondioring något man kan träna sådär pang-bom eller rekommenderas det att träna kanske IPO/Lydnad först?

Annons:
JoannaLi
2018-05-13 12:45
#1

Beroende på vars du bor kan det vara svårt att hitta en mondioring-grupp/figge, som jag uppfattat det, men ta kontakt med dem om det finns någon i närheten, så får du nog rätt bra svar! 🙂

Halvvild
2018-05-13 13:01
#2

#1 Sant, det hade jag inte tänkt på. Tack för tipset. 👍

jenmjao
2018-05-13 22:22
#3

Älskar mondioring men tror knappast min hane håller för mondioring (inte jag heller för den delen). Men börja med grunderna, Om grunderna inte funkar utan störning kommer dom inte funka med störning t.ex. Och Mondioring är typ bara störning.
En sak med mondioring är att dom ska bita i benen oftare än arm/ärm (i skyddet), men beroende på ras så är skyddsdelen väl det minsta att oroa sig för. Finns en del där hunden ska platsläggas och någon ska kasta korv/mat runt hunden utan att den ska ät. Ligga på plats med störning (dom kan komma in med pipbollar, bubbelmaskin, tutor, vad som helst). Fotgående i ALLA miljöer, inte bara på rak mark. utan överallt, upp för trappor, över saker, överallt. 
Ett moment är att vakta ett objekt och hunden ska endast bita när figgen rör vid objektet eller är för nära det. 
Ett annat moment är apport, Helt vanligt moment; Men i mondioring kan apport vara istortsätt precis vad som helst, Hunden ska kunna apportera istortsätt vad som helst.
Vilken ras har du? Vart i Sverige bor du?
Jag älskar mondioring och skulle vilja hålla på med det, men jag tror inte jag kommer lägga min själ i det med hunden jag har nu, Men det skulle ändå vara kul att testa på "på sin egna nivå" och lära in liknande saker :D

Halvvild
2018-05-14 08:16
#4

#3 Ja det låter askul, gillar verkligen att det är många olika moment och att de ändras. Känns som att det skulle vara kul att träna dem. :D och helt rätt där med att börja med grunderna, jag har mest bara sett "slut-resultatet" på youtube och känner att det är väldigt mycket som händer där, många svåra moment.

Tack också för att du berättade lite om momenten, jag är inte helt insatt i det än så det var härligt att läsa, känns riktigt svårt att träna in allt det där, men även kul. ;D

Har ingen hund för tillfället utan funderade mest i banorna om jag skulle klara av att träna mondioring, om vem som helst skulle klara det eller om det krävs att man har förkunskap inom t.ex. ipo/bitarbete och kanske behöver vara lite macho-nacho i sin egen mentalitet (typ). Och sen hur pass grön en hund kan vara innan den börjar med mondioring. Men som du skrev så går det ju att testa på en nivå som fungerar för både hund och förare så det löser ju det problemet. ;D Sedan kan man kanske successivt öka svårighetsgraden och förhoppningsvis växa tillsammans med sin hund :D

Bor i stockholms-området, och verkar ev. finnas lite mondiorings-intresse på en klubb fast har inte kollat in det så supernoga än. 

Verkar iallafall vara en riktigt kul sport😃

Upp till toppen
Annons: