Annons:
Etikettköpa-hund
Läst 2368 ggr
Äppelsnäckan
4/5/18, 6:50 PM

Skaffa bruksschäfer efter studenten

Det var 1,5 år sen jag fastnade för bruksschäfern, men har av olika anledningar inte kunnat skaffa en. Jag har alltid känt att hund är en ren självklarhet i mitt liv, men det är inte förrän nu som jag snart har möjligheten att verkligen skaffa en.

Jag tar studenten nästa år, och vill gärna börja förbereda mig i god tid. Jag har rätt så mycket teoretisk kunskap om hundägande, hunduppfostran m.m. om man säger så, dock har jag inte ägt hund innan så jag har inte mycket praktiskt erfarenhet. Men jag vill inte skaffa en labrador först bara för att ha något slags prova-på-objekt, utan det är schäfer jag vill ha.

Grejen med att jag skriver det här är att jag börjat noja, inte för att jag inte vet vad jag vill, för jag vill verkligen ha hund och har alltid känt att det är ett måste i mitt liv. Men jag har börjat tänka på t.ex. vad ska min pappa tycka (bara allmänt, hunden ska bo hos mamma och hon är 100% med på det), borde jag verkligen skaffa hund, tänk om allt går åt helvete, och andra nojiga, onödiga känslor. Självklart bör man tänka några steg längre ifall saker skiter sig, men det känns som min noja tar över lite och suddar ut vad jag själv känner och vill. 

Mitt liv ser ut såhär: pluggar ekonomi andra året på gymnasiet. Håller på att ta körkort (har proven om några veckor). Planerar att ta ett sabbatsår efter studenten 2019 och då skaffa valp och uppfostra den, och även jobba när hunden vuxit tillräckligt. Något år efter studenten planerar jag att läsa på högskola, antingen testa börja med enstaka kurser eller en hel utbildning. För övrigt är jag ingen partyprisse eller är ute och ränner jämt och ständigt.

Vill väl egentligen mest ha stöd, tips och input av er. Jag vet verkligen från botten av mitt hjärta att jag vill ha hund så det är det inget snack om, men jag är också en sån person som måste analysera och väga och noja allting både en, två och tre gånger.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Majken!
4/7/18, 11:34 PM
#1

Det är en fantastisk ras att arbeta med, men kan vara hemsk att fostra. Har du stöd? Kan du hund? Hur planerar du att fostra hunden? Får du stöttning från uppfödare? Vilka egenskaper hos schäfern av brukstyp är det du vill ha? Vad vill du träna tillsammans med hunden? Varför just schäfer? Se till att börja besvara de här frågorna för dig själv, de kommer hjälpa dig en bit på vägen.

Sunflower_
5/16/18, 8:44 PM
#2

Det första jag tänker är väl att du ändå har en grund plan över vad du ska träna med hunden? Detta känns extra viktigt då du tänker ta dig an en brukschäfer som behöver få aktiveras mycket och på rätt sätt. Eftersom du säger att du inte har mycket praktisk erfarenhet av hundar så är det viktigt att komma ihåg att hundar, speciellt en brukshund, kräver extremt mycket tid och engagemang.

Upp till toppen
Annons: