Annons:
Etiketterträninginlärning
Läst 2480 ggr
Fisherling
3/25/18, 5:38 PM

Rullövningar på egen hand?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tinja är blivande rullhund. Vi har börjat lite med rullövningar på sökträningarna men jag skulle vilja träna det även på egen hand. Har ni några konkreta tips och övningar?

Annons:
Majken!
3/28/18, 12:58 PM
#1

Då får du nog fundera noga på vad du vill att din hund ska markera och hur hon ska få belöningen för rätt utfört arbete. Du behöver också fundera på vilken del i markeringen som du tränar på, är det påviset, att hon kommer med rullen? Att träna en rullmarkering på egen hand går säkert, men frågan är hur du ska kunna lära henne att ligga rätt i aktivitet helt på egen hand. Många frågor behöver först svar innan man kan klura ut något bra sätt att träna på.

Fisherling
3/29/18, 11:47 AM
#2

Jag tänkte att jag kunde bygga upp något med typ en jacka över en ryggsäck med mössa eller något, har hört att vissa kör på det viset eller med t.ex byxor

Jag hade tänkt mig något sånt och att jag har en lösrulle hon får hämta vid fake-människan, eller något sånt? Jag vet inte. Därför jag frågar.

Majken!
3/29/18, 1:32 PM
#3

#2 Det beror så mycket på vad det är du vill träna på, vilken känsla du vill ha i hunden. Jag hade varit skeptisk till att träna rulle på egen hand, då det viktigaste är att antingen bygga figurantintresse eller ett system för när hunden ska bli belönad, jag ser inte riktigt hur man vid inlärningen ska klara av att göra det på egen hand.

Fisherling
3/29/18, 3:08 PM
#4

Men säg bara då att du inte tycker om det systemet, för då kan du ju ändå inte ge tips.

Majken!
3/29/18, 3:18 PM
#5

#4 Vilket trevligt svar av dig.

Jag kör själv efter ett liknande system med har skallmarkör, så jag försöker resonera med dig kring hur man ska lyckas göra det med rullhund.

Upp till toppen
Annons: