Annons:
Etikettbruks
Läst 3022 ggr
Frida B
10/18/17, 9:59 AM

Framåtgående

Har fastnat på inlärningen i framåtgåendet i appellen. Jag har gjort så att jag kastar en leksak, ber honom stå och när han låst sig framåt säger jag kommandot och klickat när han går rakt fram. Nu går han rakt fram tills jag klickat, sålänge jag har leksaken framför honom. Men så fort jag tar bort leksaken går han bara runt och letar efter den, nosar osv. När jag väl har leksaken låser han sig "vallhundstyle" så misstänker att han inte riktigt ärmottaglig för inlärning just då? Tips?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Tokryck
10/24/17, 11:28 AM
#1

Om du förlänger avståndet till leksaken och minskar den i storlek? Så den gradvis försvinner? Jag skulle kunna tänka mig att det även är viktigt att belöna snabbare när du tar bort den en gång. Kräv inget mer än ett steg, eller vad han nu gör innan han börjar leta. Låt det gradvis bli bättre. Inte samma krav som när leksaken är synlig.

Majken!
10/27/17, 10:23 AM
#2

Jag lär in att hunden ska kunna stå framför mig med blicken riktad framåt utan att ha något framför den, det blir för mig steg ett i framförgåendet. Den ska inte vara beroende av något att titta på, den får lära sig att aktivt titta ifrån mig för att belöningen ska komma. Jag skulle råda dig till att börja där!

Frida B
10/27/17, 6:40 PM
#3

#2 försökte det. Slutade med att han stod så i x antal minuter, rörde sig inte ur fläcken. Kunde stå och putta på honom, vägrade röra sig…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Majken!
10/30/17, 10:15 AM
#4

#3 ja, så brukar det bli när det sitter. Då får man hjälpa dom vidare!

Tokryck
10/31/17, 8:49 AM
#5

Ja någon gång fastnar de alltid, jag väntade ut och minsta steg så belönade jag. Då lossnade det.

Upp till toppen
Annons: