Annons:
Etiketterallmäntövrigt
Läst 3108 ggr
chaoscrime
6/13/17, 1:19 PM

Jobb som hundinstruktör

Hej! Jag är väldigt intresserad av att utbilda mig som hundinstruktör inom skydd/patrull. Har försökt läsa lite på brukshundklubben om deras utbildningar, men förstod inte riktigt och tänker att jag skriver lite här innan jag  mailar dem och ställer lite frågor. 

Behöver man egen brukshund för att kunna söka en sådan utbildning? Vilken förkunskap krävs? Behörighet? 

Någon som har erfarenhet av den typen av jobb? Har läst på lite om IPO och kittlade i magen under tiden - känns verkligen jätteroligt! Är uppvuxen med olika typer av raser och har sysslat med allt från långvandring, till sök, till Agility

 Skulle vilja hitta något typ av jobb i den stilen fast utan att äga en egen hund och på så sätt bli bunden, liksom. Har planer på flytta till Schweiz inom de kommande 5 åren nämligen. Men jag vet inte, kanske är värt att skaffa hund och ta med honom/henne kanske - om jag ändå får privilegiet att jobba med något jag verkligen älskar.

Feel my mind, read my body, touch my scars.

Annons:
Majken!
6/13/17, 2:06 PM
#1

För att bli antagen till instruktörsutbildning via SBK ska du rekommenderas av din styrelse. Det vanligaste är att man utbildar sig till allmänlydnadsinstruktör eller valpkursinstruktör till en början. Jag blir osäker på vad du menar att du vill arbeta med? IPO och svenskskydd är tävlingsgrenar och den träningen bedrivs privat, i dagsläget finns många duktiga instruktörer som driver egna företag och har kurser med ekipage, men jag känner inte till att någon utbildar tävlingshundar som sedan säljs. Är det tjänstehund som du är intresserad utav hade jag vänt mig till den instansen, det finns till exempel lediga jobb i Märsta inom försvaret just nu. Här kan du se deras kravprofil och annons: http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/lediga-tjanster/13572/hunddressorer-sokes-till-forsvarsmaktens-hund/

Lona
6/18/17, 11:27 AM
#2

Jag tänker att utan att ha egen erfarenhet av just den biten/grenen, helst med flera olika hundar som man själv har tränat upp och det på hög nivå, så blir man oftast ingen bra instruktör, oavsett utbildning. Man måste SJÄLV ha gjort allt det där, gärna med ett antal missar längs vägen ;-) . Vet alldeles för många instruktörer (även om det inte är inom skydd/tjänst) som har teorin men inte praktiken - det blir inte bra. Så ja, jag skulle vilja säga att du bör ha en hund som är skydds/tjänstehund och dessutom ha kört upp den INNAN du påbörjar någon form av instruktörsutbildning. Man tar dessutom till sig utbildningen mycket bättre då. Skyddet är ju även lite speciellt, en skyddshund som går ur hand är betydligt värre än dito agilityhund…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: