Annons:
Etikettköpa-hund
Läst 6672 ggr
emmieswords
2017-04-21 17:05

MALINOIS

Har tänkt skaffa en till hund, en malle.  Har en Border collie seddan innan. 
Malle och Border collie är mina drömhundar. 
Vad bör jag tänka på vid uppfostran av en Malle gemfört men en BC?
Jag har ju hundvana sedan många år tillbaka. 
Finns det saker man bör vara försiktig med när det gäller just mallar?
Vilka frågor bör jag ställa till uppfdaren? Är det så att hanar är "svårare" att uppfostra än tikar?
Alla tips om hur jag skall få en malle att trivas och hur jag skall få en fungerande relation med min blivande kompis och att få en harmonisk flock mottages med tacksamhet.  har aldrig haft 2 hundar innan så finns säkert mycket att tänka på- 
Tack på förhand

Emmie

Annons:
CayKantos
2017-04-21 17:22
#1

Känns som anpassar dig efter hunden och inte hunden efter dig… vilket känns väldigt fel :/ Malinois är väldigt olika från border collie enligt min uppfattning. Hur kan andra som äger rasen säkert svara mycket bättre på. Tycker du bör se vad du vill göra med kommande hund och välja ras utifrån det. Inte bara för att "det var en drömras" då hade jag tex skaffat HH som jag aldrig skulle kunna klara av i nuläget : $

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lon@
2017-04-21 18:01
#2

Medlemmen Joyous (vet inte om h*n finns här inne på brukshundraser?) har haft/har både bc och malle och brukar dessutom ha väldigt kloka och tänkvärda svar👍. Kika in på Hundar.ifokus om h*n inte dyker upp här i tråden.

Vad vill du göra med hunden och på vilken nivå (hobbyträna eller satsa på SM)? Varför just malle? Enligt min mening finns det hundar/raser som sällan blir totalfel även om det heller inte blir klockrent rätt men även motsatsen, där det verkligen inte funkar om föraren och rasen inte stämmer med varandra - belgare är en av de raserna.

Det bc och malle har gemensamt är väl de snabba reaktionerna och att man måste ha lite av fingertoppskänsla när man tränar och handhar dem - det kan väldigt fort bli väldigt fel. Båda kan ha lätt för att gå upp i stress.
Det finns skräpavel inom båda raserna, det gäller att välja rätt och inte köpa från någon som tycker att malle är en utställnings- och familjehund😮.

Jag har inte så stor erfarenhet av bc men tänker mig att malle ofta har MER av många saker; mer kamplust, mer skärpa, mer "jag är en belgare och ibland slår det totalt slint i huvudet på mig"🤪.

Det finns definitivt bcs som ångestbiter men det är större sannolikhet att det slutar riktigt illa om en malle går ur hand än om en bc gör det.

Båda raserna är arbetsmaskiner med olika för- och nackdelar beroende på vad man vill göra med hunden. Sen tycker ju jag att bc ska få valla och det på ett seriöst sätt.

Ska du köpa malle så se till att båda föräldrarna (och övriga släktingar) är balanserade och socialt stabila. Välj från en erfaren uppfödare som du känner att det klickar med och som kan guida dig rätt vid val av kombination och individ samt under framför allt under valp- och unghundstiden. 
Även om man har god hundvana så finns det alltid något som krånglar till sig, i synnerhet om man skaffar en ny ras.
En seriös uppfödare kommer att avråda dig om h*n inte tycker att du passar med en viss kombination eller rasen öht.
Välj heller inte värsta tjänstehundsmaterialet eller tuffaste valpen i kullen om du inte vill ha just en tjänstehund eller "tuffing" utan en valp som är allmänt balanserad och käck.
(Det där med att alltid välja den valp som är mest framåt och "på" i en kull är något av en skröna. När det gäller raser som malle och andra med mycket krut i så ska man tänka sig för lite extra. Däremot ska man aldrig välja en rädd, skygg eller osäker valp, personligen hade jag förmodligen skippat hela kullen om någon av valparna var sådan.)

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

emmieswords
2017-04-21 20:47
#3

Jag vill träna o i framtiden tävla i IPO bla och även träna skydd oxh även göra lämplighetstest för att se om de kan bli en väktarhund av honom. även lydnad skall det tränas o tävlas i.

Lon@
2017-04-21 21:16
#4

#3, Ja, men då låter ju malle som ett bra val👍

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

emmieswords
2017-04-21 21:38
#5

Kommer välja en blandning mellan utställnings o brukslinjer. Känns lagom.

Majken!
2017-04-21 22:41
#6

Det som behövs är regler. Regler kring lek, inkallning, pauser, när man biter, vart man biter, när man absolut inte biter. I all oändlighet krävs det tydlighet för den typen av hund, då blir det bra.

Annons:
emmieswords
2017-04-21 23:48
#7

Är ju tydlig med min BC med, vad o när man får leka, vad man får valla och vad man inte skall valla. Att man inte bits ( naffsar). Har även 3 katter som han fungerar hur bra som helst med. Så tror nog en malle kommer passa in i aktiva familjen. Här händer det alltid något. Men tar vi det lungt en dag så kryper han inte ur skinnet heller. Samma gäller väl mallar, man får lära dem att kunna ta det lungt

Lona
2017-04-22 00:16
#8

#5, Jag skulle inte rekommendera en blandning mellan bruks- och utställningslinjer, det blir sällan den där lagom, välbalanserade mixen man tänkt sig utan ofta antingen/eller. När det gäller belgare blir det påfallande ofta att man får en jädra massa gas men ingen ratt eller broms… Personligen tycker jag även att föder man upp en BRUKSras så avlar man på brukslinjer, i de fall rasen är uppdelad i olika typer. Utställningar har sällan tillfört något positivt till någon ras, belgare är dessvärre inget undantag även om grönis och terv (som är mer flashiga med sin päls) råkat mest illa ut.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

CayKantos
2017-04-22 08:30
#9

Säger lite som lona. Men tillägger att även inom brukslinjer finns det "linjer" kolla på föräldrardjuren. Vissa är mycket "mera" än andra. Vissa kennlar avlat ju för att dom hundarna ska kunna köra IPO IPO och IPO. Vissa kennlar kör kanske mera "allmänbruks" vart det är lite IPO, lite skydd, lite sök, lite spår, lite rapport, mm. Tror det är så inom många Bruks raser. Det finns dom mera "gogogo" och dom som kanske "bara" är "go"

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

jenmjao
2017-04-23 16:06
#10

Har inte erfarenhet av att äga en border collie men har haft min malle i 1år nu. En hane.
Jag har fått höra att hanar är värre än tikar, och jag hade hellre haft en tik än hane. Jag har fått höra att "bc är inget jämfört med en malle" och "malle blir bara värre med åren", Det här är inte för mig att säga att malle är en monster hund utan bara att man ska veta vad man är beredd på att ta sig an.
En malle är inte lika vek som en bordercollie, Jag har en väldigt försiktig och "vek" malle men han är ändå snäppet bättre än de modigaste bc jag träffat. Han kräver mer av mig, Och jag behöver hålla hårt i regler, Det krävs EN DAG eller 3 tillfällen med att jag gör fel så får jag backa i träningen. Det krävs några få missförstånd och vi får börja om eller bara ta det tillbaks några snäpp. Dom lär sig snabbt, Jävligt snabbt och det är inte alltid bra saker dom lär sig.
Min hane är 1år nu, När han var yngre bet han min pappa blodig varenda gång han hälsade på, inte för att vara elak eller liknande han blev bara så jäkla glad. Han kan fortfarande nafsa, men jag uppmuntrar leksak i munnen och morrar till när han nafsar.
En malle är mer "hund" än en bordercollie (enligt min mening) med hund menar jag lite hårdare och lite mer kör på utan att tänka till innan, Inte alls lika försiktig eller "har respekt ifrån början". Det är svårt att förklara och ALLA är olika, Jag har en otroligt lätt och vek malle hane, Men har ändå fått höra ifrån folk att dom inte skulle orka med han, Även av en border collie ägare.

emmieswords
2017-04-23 16:25
#11

De myckrt man får höra. Men de bara att lära känna hunden. De blir vad de blir av valpen. Kommer nog välja valpen som är lagom om de finns en sån valp i kullen.

jenmjao
2017-04-23 18:04
#12

#11 Jag har aldrig sett en malle som är lagom, Varken utställning eller Bruks. Alla har alltid varit mallar 😃 Den mest "lagom" mallen jag träffat är min egna som redan från början kunnat hantera det mesta, inte varit dödskrävande och faktiskt skulle fungerat bra hos icke "aktiv" människa.
Förväntar man sig det värsta kan det bara bli bra därefter. 👍

CayKantos
2017-04-23 22:04
#13

Det känns som du vill ha en mer "lugn" och som du säger "lagom" Malle. Vilket igen får mig att säga att du nog bör kolla vidare efter en annan ras. Det låter ärligt inte som om du har viljan att ta på dig hela Malle paketet vilket nästan alltid blir ett måste och något man inte kan och bör räkna med att inte att få.. även om det är en drömras är det kanske inte just nu du är redo för den. Annars är det bäst det för bliver en dröm? Man kan tyvärr inte alltid få det man vill :/ lycka till!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Lona
2017-04-24 18:06
#14

Jag instämmer lite med #13, av det du (TS) skriver får jag intrycket av att det egentligen inte är klockrent med en malle, att det är mer en dröm. Alltför många har insett att "de blir vad de blir" innebär att de står med en smått galen hund i andra änden av kopplet när den hamnar i slyngelåldern. Malle ÄR liksom "hela paketet" på gott och ont, det finns andra raser som också funkar bra till skydd och som väktarhundar men som ligger snäppet under i intensitet. Det finns en grupp på fejjan, "Bruksmalle", kika in där och bolla lite med folk som är insatta i rasen? :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

jenmjao
2017-04-24 18:15
#15

#14 Jag vill bara tilläga att man ALLTID kommer stå med en "smått" galen hund i andra änden av kopplet när den är i slyngelåldern, Speciellt med en malle 😉 Om vi ökar på ordet smått till väldigt 😂

Lona
2017-04-24 18:42
#16

#15, :-D Tja, mina senaste hundar kom som välartade omplaceringar, uppfostrade och klara ;-P .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

jenmjao
2017-04-24 19:06
#17

#16 Jag ska nog testa på att köra en sån nästa gång, Köpa en "färdig" hund, Fast är det en malle är den nog ändå ganska "testa gränserna" ändå.. Är det inte en malle så kommer jag nog ångra mig för att jag inte fick valpgos 😭

Upp till toppen
Annons: