Jag hade varierat och kört båda. Rally och spår är helt olika fokuspunkter.
Spår är naturligt för en hund, ett beteendebehov som hunden har. Det är alltså en superbra aktivering, som kräver stor koncentration, fokus och självständigt arbete. Däremot, så blir man lite trött, less eller distraherad så är det mycket lätt att lägga av, och svårt för föraren att "krama ur det sista".
Rally är en samarbetssport, där förare och hund tillsammans löser problem, under pepp och motivation av förare. Det ger inget "i sig", men att arbeta tillsammans med en flockmedlem är också ett naturligt beteende för en hund, och många hundar tycker om att problemlösa och få arbeta aktivt med skallen, vilket de får i rallyn (i spåret också, men på en annan nivå). När förare är med och peppar, belönar och är aktiv så är det också lätt att "krama ur det sista" av energin.
Så jag hade satsat på båda! Måste du välja en, så välj spåret, i mina ögon, men kombinera är det bästa! :D
Och, man måste inte spåra i skog! Välj ut en bra gräsmatta! Eller en grusplan! Eller en asfalterad parkering! Ju öppnare område desto svårare, ju mer personer som passerar desto svårare, ju hårdare underlaget är, desto svårare blir det. Men det går! Just nu spårar jag och min hund enbart sk. hårda spår, dvs asfaltsspår, eftersom att jag har svårt att ta mig till skog :)
Och huruvida 1 gg/vecka räcker - det vet bara du! Har du provat att spåra oftare? Mer sällan? Du lär dig att se på din hund hur ofta och intensivt/länge/svårt din hund vill träna på de olika grenarna. Men, om jag får tänka högt, så du har en kombination av väldigt aktiva och krävande raser, jag tror att du kan spåra oftare, och definitivt träna annat oftare :)
Med min labbe spårar jag två gånger i veckan, sökträning en, dragträning två gånger vecka, och så lite lydnad när andan faller på :) Det säger jag inte för att hetsa, utan för att vi har också fått prova oss fram! Vi började med en lydnadsträning i veckan. Sen la vi på en dragträning. Sen la vi på en till lydnadsdag. Så provade vi ett spår. Till sist blev det dagens schema, som vi är väldigt nöjda med!
Så prova dig fram! Ju mer ni tränar, desto mer kommer hon orka, och desto nöjdare kommer hon bli. Så orkar hon bara spåra en gång i veckan nu, så om ett tag blir det två dagar, och sen tre. Kanske är hennes optimala schema 4 spår/vecka? Hon behöver inte orka det just nu, men mental kondition övar man precis som fysisk kondition :)
Jag skulle säga att träna på så mycket som ni båda orkar och vill och mår bra av :)
Lycka till med sötnosen!