Annons:
Etikettköpa-hund
Läst 2957 ggr
SSS
3/21/17, 9:02 PM

Vad kräver en kelpie?

Hej! Jag funderar på att skaffa kelpie i framtiden, men vad kräver en sådan anser ni? Jag tävlar i Rallylydnad och det är vad jag hade tänkt använda den till. Eventuellt Agility också. Den får också springa lös varje dag då jag bor vid skogen. Räcker detta för en kelpie?  Finns så många kelpies på rallytävlingar, har svårt och tro att alla tränar någonting annat också..?

Annons:
Ambrose
3/22/17, 5:05 PM
#1

#1 Helst ska de ha mer än bara rally och skogen. Gärna Bruks eller lydnad också :) Nästan alla de Kelpies jag har sett på rallytävlingar kör egentligen lydnad (på hög nivå i många fall), och gör bara rallyt som en kul och enkel extragrej :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Frida B
3/22/17, 6:34 PM
#2

Min Kelpie skulle gå i taket om inte han fick spåra. Nu var det länge sen vi spårade, men försöker göra någon slags nosaktiviet flera gånger i veckan. Sen är vi mycket inne i stan och härjar, vilket det i sig är mental aktivering. 

En Kelpie är ändå en Bruks och vallhund. Det är inte världens lättaste hundar, och deras energi är outtröttlig. Jag känner inte till en enda kelpie  som bara håller på med rally.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Kiwi2024
4/6/17, 4:02 PM
#3

Det finns en kelpie på stallet där jag rider den har tävlat sm (tror jag) i lydnad men nu så används den bara som "sällskapshund" får ungefär bara promenader men enligt ägaren så nöjer den sig med det men det kan ju vara individ till individ också. Jag vill själv ha en kelpie men vet inte riktigt om jag skulle klara av aktivitets behovet.

ipopuma
5/27/17, 12:07 AM
#4

Kvittar väl egentligen vad den aktiveras med så länge den aktiveras och använda huvudet vilket den gör i rally och särskilt om den ska ha höga poäng.

Frida B
5/27/17, 9:13 AM
#5

#4 det håller jag verkligen inte med om. Enligigt alla kelpies jag träffat finns det ingenting som slår spårarbete. Lite rally har inte gett alls mycket, inte heller endast lydnad osv. Vill man bara hålla på med rally skulle jag inte rekommendera en brukshundsras, hörs lite på namnet :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Tokryck
6/2/17, 7:33 AM
#6

Håller med dig Frida. Vill man hålla på med Rallylydnad finns det många raser som kan passa bättre än en kelpie. Värt att tänka på är att även om man själv tycker att det borde räcka så kanske det inte gör det och ert liv tillsammans blir skitjobbigt. Dessutom kan den bara springa lös om den inte jagar, vilket ingen vet förrän du har din hund hos dig. Om den jagar, då finns bara rallyn kvar. 

Vanlig lydnad ger fler utmaningar och kan passa bättre men även jag tycker att det ska kombineras med lite mer utmaningar som spår eller sök. Framförallt för att få fram den enorma kapacitet den har som brukshund.

Jag tror (hoppas) heller inte att seriösa uppfödare, som jobbar för att behålla kelpien som bruks-/vallhund säljer till de som bara vill hålla på med Rallylydnad.

Annons:
Upp till toppen
Annons: