Annons:
Etikettköpa-hund
Läst 2295 ggr
CayKantos
11/19/16, 1:13 PM

Vad att tänka på när valp växer upp?

Jag ska ju förhoppningsvis skaffa Australsk Kelpie omkring sommaren nästa år. Men jag har skrivit ner en liten lista på vad som kan vara bra att träna och hålla på med med valp medan den växer upp för att få en lugn och stabil individ! Rätta mig gärna om jag har fel och ge mig gärna tips på saker jag även bör tänka på :D - Miljöträning - Passivitetsträning (även runt andra hundar och speciellt på tävlingar och när andra hundar tränar! Kör även passivitetsträning hemma samt på klubben och överallt! Vissa gånger träning, vissa gånger passivitet. Passivitet innan och efter träning) - Ensamhetsträning - Handling (även gärna på bord) - Kloklippning (position i knät samt gärna på bord) - Inkallning (starta med att göra det när hunden redan är på väg mot dig eller iaf kollar på dig, verka intressant och berikande. Inkallningslekar är jätte bra, skicka valpen från en person till den andra) - Kontaktövningar (Bli den som betyder mest i hundens ögon, namn = kolla på mig samt utföra mitt nästa kommando) - Följsamhet (likn övningar som inkallning) - Avslappning (Avslappning när jag tar och sätter honom i knät samt i allmänhet, se passivitetsträning) - Resurs och mataggresioner (Byteshandel och lämna lite mera mat i skålen varje gång man går förbi) - Kamplust (kamplekar ska kunna bli ett belöningssät, jobba på ett bra grepp oxå) - Koppel samt lösgående - Allmänt bara “vara” (och vara valp) 5*2 minuterspass om dagen med variation - Sitt, ligger, stå, sitt fint, släpp/spotta ut (andra viktiga/baskommando kommando) - Nos sökningar vissa gånger när mat utfodras - Skall och “tyst” om hunden har tendens till att skälla mycket Samt njuta valp tiden så mycket det bara går!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Frida B
11/19/16, 4:56 PM
#1

Ska jag vara helt ärlig.. jag hade också en lista på exakt hur jag skulle göra allt och allt skulle bli så bra- fick bara ta o glömma den listan. Sunt förnuft kommer man långt med! Så mitt tips är: tänk inte för mycket, träna på det som känns naturligt och självklart. det gjorde jag i början, ställde alldeles för högs krav på mig själv. Lade ribban på marken och helt plötsligt blev hundägandet roligt igen :P så det är mitt tips!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
11/19/16, 5:10 PM
#2

#1 ja det är därför jag egentligen inte tänker saker som kommando och liknande. Men saker likn miljö och passivitetsträning. Har skrivit ner detta bara för inte inte bli upptagen på en sak, vilket jag lätt gör c:

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Ambrose
11/19/16, 5:55 PM
#3

Av personlig erfarenhet. Låt valpen vara valp. Om du ska tävla så sparar du en massa tid på att inte lära hunden någonting förutom lek och sammarbete förrän den är mogen nog att göra det helt korrekt. Typ vid 1-2 år :)

Så skit i all typ av momentträning. Ha bara kul med den, och lära den att ni kan ha kul ihop trotts att det finns störningar runt om :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

CayKantos
11/19/16, 6:00 PM
#4

#3 jag vet inte om mitt inlägg är lätt misstolkat.. Men det är exakt det jag försöker få fram i det här inlägget. Som jag även skrev i #2 så tänker jag saker som miljö och passivitetsträning. Tricks och andra saker är inte alls viktigt för mig men jag vill bara ha i åtanke vilka saker som är bra att ha i åtsnkerna för att få en stabil och lugn individ. Har även skrivit i mitt inlägg att vi ska njuta av valptiden så mycket det bara går. Kamplusten är dock en viktig sak jag vill jobba på då Kelpie inte alltid har det.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Ambrose
11/19/16, 7:11 PM
#5

#4 Jag tycker att du har fått med allt, så det var bara ett personligt litet inflik :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

CayKantos
11/19/16, 7:24 PM
#6

Super tackar!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Tokryck
11/25/16, 2:14 PM
#7

Om du har tänkt dig att tävla och träna håller jag inte alls med om att inte träna något under första året. Det är nu de är som mest formbara, innan de har ett bagage. Det finns jättemycket bra grundträning som du kan träna på första året. Men jag skulle tänka bort moment och tänka mer grund som kamp, stadga, fart osv. Maria Brandel har en gratis lista på hennes hemsida (i shoppen) som du kan beställa hem och skriva ut själv med grundövningar. Köp från Valp till stjärna (superbra bok). Du låter fortfarande valpen vara valp. Har inget med varandra att göra så länge man tränar i lek. Det ska vara kul och det ska inte trötta ut valpen så det blir negativt.

Sen skulle jag också se till individen du får och avgöra hur mycket du behöver träna de olika delarna. Min kelpie till exempel behövde jag inte träna antijakt eller passivitet med, men det gjorde jag för min förra hund var en superstressad jaktidiot. Jag märkte efter ett tag att, jaha detta behövdes ju inte. Men jag försöker banka i mig att se före nästa gång :) .

Tillägg till listan. Om du vill tävla Agility där de ofta har hundarna i burar så kan burträning (burlek) vara en bra sak. Jag minns inte vad du ville träna. Jag tycker det är en bra sak att träna oavsett för en dag kanske du står där och behöver ha hunden hos veterinären i en bur. Då är det bra om de tycker det är helt ok.

CayKantos
11/26/16, 11:17 AM
#8

#7 Såklart dom ska träna men man ska ju inte förvänta träna in allt dom behöver i tex lydnad. Det blir ju lätt för mycket. Exakt som du säger lite grunder samt basiska kommando.

Vad menar du Brandel? Aldrig hört om och hittar inte när jag söker? :

Burträning ja! Något jag hade helt glömt. Ska nog inte satsa på Agility eller ngt, men det är bra att träna oavsett som du säger!

Vill ju helst köra sök och Bruks lydnad, samt rapport :3

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Turast
11/26/16, 3:09 PM
#9

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

CayKantos
11/26/16, 5:42 PM
#10

Tack!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: