Annons:
Etiketterträninginlärning
Läst 1967 ggr
belliiboii
2016-11-17 23:47

Hund som är besatt av att lukta

Jag får verkligen panik på min hane. Har börjat träna på att kunna ha han lös, när han väl får lukta på någonting eller bara får upp lukten efter någonting så blir han som besatt. Han kopplar bort allting annat och BARA fokuserar på just den lukten. Jag sätter mig ner bredvid han och tar fram leverpastej som jag håller framför nosen på han, ingenting. Han reagerar endast med att min hand är i vägen och försöker lukta bakom den istället, alltså han blir verkligen som en blodhund där ingenting annat existerar. 

HJÄLP MIG, hur ska jag gå tillväga för att fixa detta? Vad ska jag träna? Hur ska jag träna bort det? Vilka hjälpmedel ska använda? Han har alltid tyckt om att lukta, men ända sedan könsmognaden har allt bara blivit 100 gånger värre och extremare och vette fan hur jag ska gå tillväga för att fixa detta problem..

Annons:
Majken!
2016-11-18 06:55
#1

Du får hitta ett sätt att förklara för din hund att det inte är ett OK beteende. Jag korrigerar själv min hund i en sådan där situation, det är verkligen inte tillåtet att vara så nonchalant. Exakt hur du ska nå fram till din hund vet du nog bäst själv, annars finns bra instruktörer att ta hjälp utav.

belliiboii
2016-11-18 08:56
#2

#1 Jag brukar först försöka få hans uppmärksamhet men när jag ropar och han inte lyssnar så korrigerar jag i halsbandet och säger Nej tydligt. DÅ brukar jag oftast få med honom men nästa fläck är det samma visa igen.. 😭

Ambrose
2016-11-18 10:48
#3

Doftfixerade hanar är inget kul. Visserligen är det ett väldigt naturligt beteende för en hund. Att läsa av världen med hjälp av näsa och inget som man bör totalförbjuda, men det ska ha sin tid och plats! Som Majken säger så får du helt enkelt lägga ett förbud, och koppla det gärna till ett specifikt kommando.Han får inte gå omkring och lukta, förutom när du har sagt att det är ok. Tyvärr kommer det nog, som allt annat man försöker lära en unghund, ta väldigt lång tid, och du kommer nog inte se några extrema framsteg just nu. Men när hormonsdimman har lagt sig så kommer du tillslut att kunna se den där hunden som du försökte forma till under könsmognaden. Var envis till tusen och ge inte upp. Om du ger dig blir det en vinst för hunden och då tränar du uthållighet från hans sida istället. Sådär lagom kul :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

CayKantos
2016-11-18 19:12
#4

Han kommer inte om du fortsätter gå eller??

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: