Annons:
Etikettköpa-hund
Läst 2060 ggr
ipopuma
11/11/16, 8:28 PM

rastråd- tävlingshund

Hej jag är lite vilsen om vilken ras som skulle kunna passa mig till nästa hund och undrar om någon har några förslag. 

varför vill jag ha hund; För att kunna träna och tävla i lydnad och Bruks (spår kommer att tränas ev. testa på sök ) men även bara för att få gå långa promenader och ha en vän. 

Vad kommer du att göra?:Lydnaden kommer bli en stor satsning Det är jag stensätter på då jag är en lydnadsnörd. Spåret kommer också vara en annan del som jag kommer att utöva och planen är ju att jag ska komma ut och tävla i de båda grenarna och försöka ta mig så långt som möjligt. Jag är en liten perfektionist och älskar att jobba med detaljer när det kommer till hundträning. Jag kommer komma ut och tävla och ta mig så långt som jag bara kan. (Kan man säga jag vill ha en hund som inte stoppar mig för det?)

Jag kommer även att springa med hunden och hålla på lite med drag men bara på hobbynivå. I nuläget drar/springer jag ca 1-4 pass i veckan med min riesen så det kommer ju bli ca detsamma med nästa hund när den är redo.

Allmänt vill jag ha en hund med föremålsintresse och mycket go i. Den ska vara arbetsvillig och helst ha will to please i sig. En liten arbetsmaskin ;) enda kravet på päls är att den inte ska kräva alltför mycket pälsvård. Någon trimning eller klippning någon gång i månaden och genomborstning 2-3 gånger i veckan kan kanske ge ett perspektiv på vad jag vill ge tid på det max.

Annons:
Ambrose
11/12/16, 3:10 PM
#1

Du hade nog kunnat ta vilken ras som helst. Malle, Holländare, Schäfer, Kelpie… eftersom du redan har kunskap nog för Riesen..  så det handlar nog mer om vilken individ du vill ha snarare än vilken ras. Bara du väljer uppfödare med omsorg.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Tokryck
11/14/16, 7:12 AM
#2

Ja, det kan vara lite vilken ras som du känner mer för. Kelpie var första tanken men även malle. Föremålsintresset får du träna lite på med kelpie (eller kanske inte intresset i sig men greppet) vilket du troligen inte behöver med mallen.

Så för dig är det väl mer att kolla på vilken ras du tilltalas mest av, jämföra med sjukdomsrisker, hur stor du vill att den ska vara och hur pestig under uppväxten :P .

CayKantos
11/15/16, 9:56 AM
#3

Tänker lite.. är det inte ganska svårt att nå långt i IPO med Aussie o Kelpie?😊

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Turast
11/15/16, 10:28 AM
#4

#3 vart skriver hon att hon ska hålla på med IPO? 🤔

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

CayKantos
11/15/16, 10:40 AM
#5

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Turast
11/15/16, 10:43 AM
#6

#5 jag förstod detta "Sen ska jag såklart fortsätta med ipo ;) " som att hon ska fortsätta tävla och träna det med sin riesen som hon redan tävlar ipo med :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
CayKantos
11/15/16, 11:23 AM
#7

Ahh. Well tänkte bara slänga ut det om TS inte hade tänkt på det. :) Alltid bra att veta sina möjligheter ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Turast
11/15/16, 11:24 AM
#8

Är ju bättre om TS själv får svara, men det var så jag uppfattade det - att hon vill ha en lydnadshund som inte kör ipo 😃

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

ipopuma
11/15/16, 11:26 AM
#9

#5 Kan förstå att det kan förvirra men menar min nutida riesen och att i framtiden är vill jag fortsätta att hålla på med det ;) (fast där blir det en riesen till i spelet :P)

Nästa hund nu vill jag dock satsa på lydnad och Bruks ;)  #1 hmm.. ja det stämmer ju såklart, men egenskaperna måste ju fortfarande vara lite olika :S  

#2 tack så mycket :D

Ambrose
11/15/16, 3:34 PM
#10

#9 Till viss del ja, men ofta handlar det om vad man kan hantera. Statistisk sett så är det 4 raserna jag räknade upp de som ligger bäst till på SM(om man inte räknas BC). Sedan har ju varje ras en eller ett par negativa saker som man får ta i åtanke, för de har samtliga mycket drift, bra föremålsintresse och stor arbetsvilja.
Schäfer ljudar och stressar, Mallen stressar och kan ha för hög drift/spinner, HH stressar och har osäkerhet/social osäkerhet, eller så är de extremt hårda (båda delarna finns), Kelpien ljudar, stressar och kan ofta vara lite väl liten.

Sedan har vi ju resten av bruksraserna. Aussie dålig mentalitet, vit herde dålig mentalitet, Rottweiler lat/långsam/envis, Collie dålig mentalitet, Beauceron kan själv/hittar på sattyg, andra belgare dålig mentalitet, Boxer sjuk och envis, Dobermann stor/klumpig springer först, tänker sedan, Hoffe långsam, Riesen kan själv/lite långsam. Men de flesta av dessa (om jag inte har skrivit annat) har en bra arbetsvilja, men inte lika extremt som de 4 första raserna.

Det handlar helt enkelt om vilket av rasens problem som du känner är "minst" eller lättast för dig att arbeta med :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: