Etikettbruks
Frida B
10/31/16, 4:52 PM

Bruksprov

Hej! Är så taggad på att någon tävla i apellen med Dobby… Men jag har noll koll på hur det går till. Hur många är det som prövas per dag? Hur lång tid tar det mellan lydnaden och spåret? Hur gammal måste hunden vara? Allt ni kan komma på!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

10/31/16, 4:54 PM

Du får starta appellklass från det att hunden är 12 månader. Hur många som startar är beroende på hur många ekipage som arrangören klarar av att hantera, hur lång tid som är mellan specialen och lydnaden går inte heller att säga. Generellt så brukar en del vara på förmiddagen och en på eftermiddagen, men jag har också tävlat klasser då vi varit färdiga till lunch.

11/8/16, 2:27 AM

Exakt hur det hela går till kan variera. Beroende på klubb, antal anmälda etc, men jag kan berätta om när jag gjorde appellen för någon månad sedan. Det var ca 10-15 anmälda till tävlingen. Alla hade fått plats, men vi hade blivit uppdelade i 2 olika spårgrupper i PMet som kom veckan innan. Jag var i spårgrupp 1, och vi samlades kl 8 i närheten av spårmarkerna. Väl där träffade vi domarna och tävlingsledaren, sedan lottade vi ut startordningen. Jag blev nr5 vilket innebar att jag var sist. Testledaren körde först och vi åkte ut till respektive spår. Medans de innan mig gjorde sina spår, en och en, så fick vi andra vänta. När hon innan mig nästan var klar så rastade jag av hunden. Sedan var det vår tur. Testledaren och domarna följde med till spåret, och testledaren visade spårstarten. En numrerad skylt. Jag förberedde min hund, kopplade på spårselen + linan etc. Tog mig tid, när vi sedan var redo så släppte jag på henne. Vi tog oss runt med alla pinnar in, och sedan lämnade vi dessa till testledaren och domarna redogjorde för våra poäng. Sedan var det lydnad, men eftersom det var en massa ekipage efter mig så blev den inte förrän efter lunch. Jag åkte till klubben för att vänta, andra passade på att åka hem för att äta. Ordningen i lydnaden var den samma som vi hade fått lottad på spåren. Tävlingslwdaren samlade ihop oss efter lunch och sedan drog lydnaden igång. När hon innan mig nästan var klar så värmde jag upp lite snabbt. När det var min tur var jag noga med att hunden var med mig innan vi startade. Efter lydnaden var det budföring och vi alla stod på kö utanför planen och väntade. Vi gick in till mottagaren från sidan. Där gav jag henne tydliga instruktioner om hur hon skulle agera med just min hund. Vilka kommandon som skulle användas, hur hon skulle klappa etc. Sedan tog jag med hunden till andra sidan planen. Gjorde oss redo, och skickade. Efter budföringen var det plats, men den avstod jag eftersom jag redan hade tillräkligt med poäng för att bli uppflyttad. Alla hundarna lades på samma gång. Ordningen på de olika delarna, spår, lydnad, budföring och plats kan variera. Det är helt upp till den arrangerande klubben, men vanligt är att spåret går första, och att man lägger platsen mot slutet :) Antalet deltagare varierar också kraftigt, men runt 10 är vanligast. Vissa klubbar kan bara ta 5, andra lyckas klämma in 50. Det beror helt på tillgång till mark och spårläggare :)

11/22/16, 6:27 PM
11/22/16, 6:28 PM
supernatural
1/27/17, 10:56 PM

#2 Vilken bra kommentar!!! Låter superkul att spåra med hund. Har själv aldrig gjort det men min far har gjort det med sina jakthundar :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

CayKantos
2/1/17, 9:15 AM

Hoppas det är ok jag kommer med extra fråga, är det budforing på sok också? Tycker inte jag kommer ihåg något om budföring :0

@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

2/1/17, 11:03 AM

#6 Budföringen finns med i alla appell och lägre klasser. I högre och elit ersätts den av uppletande :)

CayKantos
2/1/17, 10:10 PM

#7 ahh därför! :D Tack!

@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

2/11/17, 9:59 PM

#2 hur mkt poäng ungefär måste man få på spåret och allt för att kunna avstå platsen?

Platsen är mitt största orosmoment och vore ju skönt om vi kunde slippa det haha!

2/12/17, 12:03 PM

De har ändrat poängkraven för brukset nu iår. Vad jag förstår så gäller förljande:

Totalpoäng i Appellklass är: 250p

Maxpoängen för specialmomenten är: 90p

För uppflytt krävs: 175p

Varav specialmomentmoment(spår + budföring): 63p

Platsen ger: 40p

Du har alltså 35p som du kan "tappa" i andra moment.

Om du skipparplatsen så behöver du snitta på: 8.33 i betyg på övriga moment.
Om du alltså får 8or, med en del 9or och 10or på övriga moment så kan du strunta i platsen :)