Annons:
Etiketterallmäntövrigt
Läst 2940 ggr
chaoscrime
2016-10-22 15:32

Långvandring(hiking)/Camping med Schäfer?

Hej! Jag har ett brinnande intresse för långvandringar/hikings och att kampa i det vilda. Bergsbestigningar, skogspromenader eller utforska öar. Alltid levt med hundar och då min senaste gick bort för omkring ett år sen nu känner jag att det börjar bli tomt. Har kollat runt på lite raser och söker en hund som jag kan ha lös, med vakt i sig och väldigt låg jaktlust. Har fastnat vid Schäfer, men vet inte hur bra de kan anpassa sig för långa vandringssträckor då jag från och till läser att många har höftproblem eller att man inte ska överarbeta deras höfter om än hos en frisk rakryggad schäfer. Behöver därför hjälp från schäferkunniga eller allmänt hundkunniga människor. Vad tror ni? Och om inte schäfer - vilken annars? Tacksam för all hjälp och svar! Mvh

Feel my mind, read my body, touch my scars.

Annons:
JoannaLi
2016-10-23 03:47
#1

Vill du aktivera/träna hunden på annat sätt än just vandringar? Om det enbart är vandringar som du är intresserad av så tror jag t.ex. att en dalmatiner eller liknande ras hade älskat att bo hos dig!

Ambrose
2016-10-25 01:55
#2

Ja det klarar en normal, frisk Schäfer utan problem. Däremot gissar jag att du inte kommer vara ute och vandra hela året runt, så kan du erbjuda en Schäfer det den behöver i form av mental och fysisk aktivering under resterande delen av året? :) Annars finns det många andra utpräglade sällskapsraser att välja mellan. Jag har träffat allt från Bennersenner till Dvärgpincher ute på fjället.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

vallhund
2016-10-28 13:55
#3

Utställningsvarianten av schäfer har aningens bättre HD statistik än de rakryggade bruksavlade hundarna.

HD = Höftleds dysplasi  

Bruksavlade schäfrar har ofta stark jaktlust, liksom flera andra brukshundsraser.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tokryck
2016-11-08 06:52
#4

Förutom det med jaktlust så är lapsk vallhund en långdistansare. Min personliga åsikt är att även den kräver en del aktivering (med hjärnan) för att må bra.

Labrador? 

Det finns nog ingen sund ras som inte passar för att gå långt, så länge den är frisk. Så jag skulle tänka in hur jag vill att min hund ska vara i vardagen och vad jag kan erbjuda i form av aktivitet och sen kolla på den listan vilken av de som kan passa extra bra till långturer. Troligen en lika lång lista kvar :) .

Hiro
2016-12-30 22:16
#5

Jag skulle säga att "de flesta" (med undantag ofc) klarar av att vandra en rimlig sträcka. Fokusera på vad du kan erbjuda hunden alla de dagar du inte är ute och vandrar :)

Hornslandet
2017-02-10 09:17
#6

Samojed brukar beskrivas som en riktigt bra ras för den som friluftar mycket. 

Att du vill ha den lös säger du, men kom ihåg att du oftast måste ha hunden kopplad i tex våra fjäll.

Alla tillräckligt stora och någorlunda hälsosamma raser kan hänga med och vandra! Grejen är väl mer då att vissa raser kräver mer än enbart det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: