Annons:
Etikettlydnad
Läst 2395 ggr
belliiboii
2016-10-10 21:32

Få hundens fokus under träning

Hur gör ni när ni tränar med hunden för att få han/hon att fatta att du vill ha 100% fokus?  Vill börja tävla med Alpha redan i höst men han har svårt som tusan att hålla fokus på mig och det vi gör.  Lägger jätte mycket vikt på att nu få han att fokusera när han är lös (i ett inhägnad område) och ska snart börja använda mina syskon som störning, men hur ska jag/ hur skulle ni göra om hunden avbröt och sprang till dom, börja göra något annat eller börja lukta i marken? Ska jag locka tillbaka och låtsas som ingenting?  Säga ifrån? Ha han i koppel så att han aldrig kommer så långt?

Annons:
Majken!
2016-10-10 21:44
#1

Korrigerar så fort hunden släpper fokus. Det ställer förstås höga krav på mig, jag måste anpassa störning, längd på mina pass, se till att hunden kan alla grunderna innan osv. Men så snart den släpper fokus korrigeras min hund, och när den sedan gör rätt så belönas den.

Majken!
2016-10-10 21:45
#2

Sedan får jag mer följsamma och fokuserade hundar varje gång jag köper en ny, eftersom det är egenskaper som hundarna föda med och jag blir bättre på att välja valpar som passar för uppgiften!

belliiboii
2016-10-10 22:11
#3

#1 Jag brukar korrigera med att säga nej och om han fortfarande inte har fokus på mig korrigerar jag med hjälp av halsbandet. Men det är mer när han bara tappar allt totalt och bara typ ger upp. Kanske jag som måste få upp hans kondis och ork innan jag sätter krav på längre stunder.

#2 Han är ju egentligen avlad "familjehund" och har jättedåligt föremålsintresse enligt mig, kan de ha någonting med saken att göra? Han älskar ju att jobba om motivationen passar honom och när han han själv vill, men annars så är han lite slapp tyvärr haha…

Majken!
2016-10-11 07:41
#4

# Förmodligen har du gått över gränsen för vad din hund klarar. Störningsträning är ett helt kapitel för sig, det behöver man verkligen överinlära precis som allt annat. De som pysslar med specialsök brukar ha mycket bra idéer kring störningsträning, ett tips är att hitta några sådana ekipage och träna tillsammans med.

Har hunden dåliga förutsättningar, lågt föremålsintresse och låg kamplust så kommer den ha svårare att fokusera. Det gäller för dig att hitta hur du kan ha full gas på hunden utan att den ballar ur helt. Gå kurser, träna med de bästa, ta mycket hjälp så ska du se att ni hittar er väg.

belliiboii
2016-10-11 09:13
#5

#4 tack så mycket för tipsen! Ska verkligen börja kolla runt, funderar på att ta en lydnadskurs till våren för att träna på att köra lydnad tillsammans/i närheten av andra hundar!

Tokryck
2016-10-14 10:01
#6

När min hund var ofokuserad felade jag det med ett ojoj och så fick han göra om. Oftast kom fokus tillbaka då. Om han var helt ofokuserad kunde jag bryta och koppla upp och pausa ett tag. Då skulle inget roligt hända och det som han var ofokuserad på skulle inte få tillfredsställas. 

Det jag gjorde för att träna upp fokus var, korta pass, hög intensitet i träningen och fokus från min sida. Skulle störning komma så ökade jag på belöningarna för att han höll fokus. Ju större störning, desto lägre kriterier (när de inte är störningstränade alltså). Längre pass kom med mer träning.

Om det finns problem med belöningar skulle jag rikta in mig på att träna det. Som Majken säger så är det svårt att hålla fokus om det du har som belöning inte är bättre än det som tar fokusen. Om hunden ändå gillar godis, fundera över olika sätt att presentera dem på. Låta hunden jaga din hand för att ta godisen, hoppa upp med framdelen för att fånga, kasta en toarulle eller en snusdosa med godiset i som hunden får öppna själv (eller med din hjälp) när hunden har jagat ikapp den. Se över hur belöningen presenteras helt enkelt.

Vilka leksaker har ni provat? Flaska i sockar som krasar (grus i flaskan), en pipboll, en vante, jeanstyg - kanske ett ben som du har klippt upp så det bildats många, långa fransar, fårskinn, kaninskinn? Leksak i långt snöre som hunden får jaga? Kanske är inte kampen det som taggar din hund utan jakten och att få fånga och sen jaga en godis i handen?

Annons:
Upp till toppen
Annons: