Annons:
Etiketterträninginlärning
Läst 2079 ggr
belliiboii
2016-10-10 09:52

Har eran hund en favorit leksak?

Jag var på träning igår och där sa hundtränaren att man rätt snabbt märker på hunden när den fått en favorit leksak och så kan man börja använda den mest. Men jag har inte märkt det hos Alpha? Han har vissa leksaker han föredrar såklart och han har väldigt dåligt föremålsintresse. Men jag har massvis med leksaker jag skiftar med och brukar låta han välja leksak, men den leksaken han väljer är rolig enligt han men de är lixom fortfarande ingen wow favorit utan den är bara rolig för stunden sen blir den tråkig. Hur gör ni? Har ni med hundens favorit leksak och håller er till den eller skiftar ni leksaker ofta?

Annons:
[tk1971]
2016-10-10 09:57
#1

Allt som man kan ha dragkamp med. Gärna en gammal arbetshandske som husse donerat till hennes leklåda.

JoannaLi
2016-10-10 10:01
#2

Jag byter ofta, iom att han lätt blir uttråkad. 

Han tycker om flera - en kaninskinnskamp, en apporteringsdummy, en piphäst och en liten repknuta med öglor. 

Alla måste triggas upp innan de fungerar som träningsleksaker.

[gulapelsin]
2016-10-10 10:04
#3

mina hundar bryr sig inte så mycket om sina leksaker, men roligaste är nog tygleksakerna

Majken!
2016-10-10 10:43
#4

Har en hund som är framavlad för att ha extrem kamplust, det gör att jag inte behöver anstränga mig för att få henne att leka. Hon biter i det som bjuds, men har förstås en favoritboll som hon gärna snor åt sig.

Fisherling
2016-10-10 10:46
#5

Tinjas favoritleksaker är de som jag inte tar fram annars än vid träning. Hennes lilla bitstock, den stora bitstocken, och en elastisk loop med handtag på ena sidan och fakepäls på andra är otroligt åtråvärda leksaker för henne.

Samt gräs. Och löv. Alltså kastar du en näve löv eller gräs till henne älskar hon dig för evigt.

Frida B
2016-10-10 11:26
#6

Dobby tar också tag i det som bjuds, men det finns en sak som han går igång på direkt. Behöver bara visa den för att han ska hänga tag i den… Det är Nadjas, min förra hunds kampskinn. Kan ju säga att det gör ont i hjärtat men han älskar det från första stund så… vi använder den bara i speciella situationer.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Tokryck
2016-10-19 08:05
#7

Jag tycker det är bra att variera leksak så hunden leker med det som bjuds (om du någon gång står där och har glömt leksak men träningen bara är så kul så du vill träna ändå :) ). Men det kan med vissa vara en träningssak. Jag skulle tro att det är det du behöver göra. Utveckla er lek och utveckla hundens kamp.

Vissa hundar behöver man ju bara stå där och vara tråkig, hunden har sådan kamp så det räcker och blir över ändå. Andra måste man själv vara väldigt engagerad och påhittig för. Jag fick vara lite olika med min förra beroende på dagsform och val av leksak. Sno den, låt hunden jaga den, kasta den och jaga efter. Tjoa och var lite högljudd, vissa hundar går igång på det rejält. Sen tycker jag det blir roligare om jag själv släpper lite på spärrarna också ;) . Men framförallt lek inte så länge så hunden tappar intresset, sno den och göm den. Låt hunden sukta efter den.

JoannaLi
2016-10-19 09:11
#8

Ja just det, det är jättebra tips som #7 ger. 

Saker som jag får tänka på när det ska lekbelönas. 

  • Tafatt. Jag kastar leksaken, och springer efter hunden. Hunden ska försöka smita ifrån mig. Får jag tag i leksaken kampar vi, och när hunden biter om så snor jag leksaken och tar bort den. Det utvecklar både hans vilja att inte tugga, men tillåter också leksaken att behålla sitt värde. 
  • Brottas med hunden om leksaken. Jag dunkar mycket på Arrak med både händer och fötter när vi leker, för att få igång en riktig kamp. 
  • Han får aldrig vinna en leksak, för då tappar den allt värde. I slutet av varje lek/kamp så ska jag ta den ifrån honom när han inte vill att jag ska ta den (och så ger jag en godbit för att det ändå ska vara lite positivt). En kursledare sa till mig att jag måste låta honom vinna den i slutet eftersom att han inte tycker om leksaker. Men nej till det. Då tappar han allt tryck i leken, och allt intresse för leksaken. Så fort han vinner den så dör föremålet, och då är den det äckligast som finns. Leksaken måste hela tiden vara levande och röra på sig för att han ska kunna överväga att ta den.
Tokryck
2016-10-19 11:12
#9

#8 bra komplettering. Undrar om det du skriver om att vinna är en labradorsak för jag har märkt det hos flera labradorer (har inte träffat så många dock)? För min älskade att vinna och att låtsas att tappa och han fick sno den var skitkul. Jag fick vackert jaga för att få tillbaka den. Så klart går inte detta förrän man har en bra inlämning när du tycker leken ska bli till kamp igen dock ;) . Men just att den dör, det gjorde den inte för oss.

Så viktigt att se hur ens egen hund är och inte bara vad andra säger ska funka. Men testa måste man och läsa av hur hunden tar det.

[gulapelsin]
2016-10-19 12:38
#10

såg nu att detta var en sajt för brukshundraser, råka kommentera ändå har ingen sån ras dock:p

JoannaLi
2016-10-19 17:53
#11

#8 Det är ju vanligast att hunden vill vinna den i slutändan, det är ju en form av ägande. Klart att det är roligast att jaga om man får äta i slutändan, liksom :D 

Så när jag tränar min halvhund/bonushund så blir det att tänka om helt, för han vill vinna i slutändan. För honom är det en belöning, att få lägga ner det, titta på den, tugga lite, lägga sig på den etc och veta att det är hans. Det är för honom en riktig jackpot-belöning. 

De är olika, de små liven!

Upp till toppen
Annons: