Annons:
Etikettbruks
Läst 2812 ggr
Majken!
2016-09-28 08:23

Markeringar i spåret

Nu är det dags att noggrannare lära in en vettig markering i spåret! Vad väljer ni? och varför?

Annons:
Tokryck
2016-09-28 09:25
#1

Det beror på hunden för mig. Jag hade en som ville markera genom att stanna upp och vända sig mot mig. Han ville inte plocka dem men jag var säker i att han stannade upp. Jag fortsatte att förstärka pinnarna och att han markerade (så klart) men gjorde ingen ytterligare ansats till att han skulle plocka upp dem. 

Skulle jag ha en pinndåre som högg dem så det blev märken skulle jag nog ha liggmarkering eller att hunden skulle stanna (den kan dock göra så de går över om hunden är ivrig på att komma vidare, min lyckades jag med men det var han det) och är den mer försiktig kör jag på att den ska plocka dem. 

Många har hundar som apporterar dem och det har jag funderat på varför. Om man har hunden långt fram i linan känns det lite konstigt att hunden ska spåra sträcka en gång till.  Jag vill bara att hunden ska plocka upp, inte apportera om jag väljer den typen av markering.

Men sammanfattningsvis bygger jag vidare på det som hunden visar inledningsvis.

JoannaLi
2016-09-29 08:21
#2

Jag väljer liggmarkering. Vill inte ha apportering eftersom att labben tuggar som fanken, och apportering slår som "aktivitet slut" i hans huvud. Ställande hade han aldrig pallat, han hade saktat ner ett halv steg, sen tyckt att han var klar och gått vidare. 

Liggmarkering är tydligt och kontrollerat, med små felmarginaler.

Majken!
2016-09-29 08:30
#3

Jag har en tanke där jag vill att hon ska lägga hakan på pinnen som markering, jag ska se om vi lyckas omvandla det till verklighet på ett vettigt vis!

Ambrose
2016-09-29 10:53
#4

#3 Det är absolut möjligt och inte jättesvårt att lära in. Däremot ska man inte ha det om man kör IPO, eftersom hunden inte får lov att nudda apporterna vid en markering :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Majken!
2016-09-29 10:55
#5

#4 Det är jag medveten om, vi håller oss långt ifrån IPO till uppfödarens bedrövelse!

Ambrose
2016-09-29 11:33
#6

#5 Haha stackars uppfödare! ;)

Jag rekommenderar att ni leker in apporterna och skapar ett så högt värde i dem och markeringarna som möjligt. Annars är det lätt att man hamnar i fällan där spåret är så roligt att hunden inte har något mål med spåret. Målet ska ju vara att hitta pinnarna, och då kan man även belöna på ett helt annat sätt. Annars spårar hunden i ren nyfikenhet, och då är det lätt att de t.ex. går på förledningsspår när näsan börjar bli lite trött, bara för att stilla nyfikenheten.
Jag har själv lyckats hamna där. Nita spårar skitbra, men är väldigt nonchalant med apporterna, så nu håller vi på att öka värdet i dem.

Sedan bör man ju även se till hundens naturliga markeringar. Nita hade t.ex. helst velat ställa sig, problemet är att ett ställande är så ostabilt(spelar iofs ingen roll i brukset), så därför föredrar de flesta liggmarkeringar, och det är vad även jag försöker få till.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Yasmine_
2016-10-10 19:02
#7

Jag håller också på att öva in markeringarna i spåret, min har 0 intresse för apporterna men genom peppning och gottis belöna vid apporterna så har han börjat visa lite mer ordentligt vart dem är. Gjorde även så på mina apporter att jag borrade ett hål i typ 3st, precis så stort hål så man kan få plats med en godis, på det sättet har han förväntning att i varje apport finns en godis. (Han tuggar som tur va inte på apporterna när godisen är i)  Jag vill ju annars att han ska frysmarkera apporterna ståendes. det kämpar vi med!

hundtok
2016-10-12 17:01
#8

Har liggmarkering då det är enligt mig det snyggaste sättet och risk för minst avdrag (ipo) blor mkt fjok om man ska börjaed apporteringarna där. Min lilla har inte greppandet så naturligt så läggandet blir bra där. Och jag tkr själv att jag har hittat ett bra sätt att lära ut liggmarkering på apporterna. Men wn som körde bruksspår sa att apporteringen blev bra då det blev mer att de spårade för att hitta apporterna o sen blev det en blöning där också. #4 i ipot får du välja att ha påvisande (där hunden gör en ligg, stå tror också sitt markering) eller en apportering.

Ambrose
2016-10-12 21:42
#9

#8 Ja jag kör IPO, så vet det. :P Men när hunden påvisar får den inte lov att nudda apporten, t.ex. lägga hakan på. Det ger avdrag.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: