Annons:
Etikettraser
Läst 2406 ggr
BumbleBe
2016-07-14 13:54

Vilken ras och vilka linjer?

Hej, jag har haft mycket problem med mig själv och skolan ett par år nu, men nu så är jag helt säker på vad det är jag vill i livet. Mina planer är att bli polishundförare, men eftersom jag inte har mycket erfarenhet av brukshundar (har bara haft sällskapshundar av olika raser i familjen) är jag rädd för att göra fel. Därför vill jag gärna ha en mjukare och lite mer hanterbar hund som jag ändå kan ha och jobba med. Jag älskar verkligen bruks-schäfern men jag tror inte att jag kommer klara av en så tuff hund. 

Vilka egenskaper jag vill ha hos hunden: 

  • Det ska vara en bra-hyfsat bra förstahund
  • Den ska vara bra på spår/sök och ha mycket uthållighet
  • Den ska vara social och lätthanterlig till vardags
  • Mankhöjden ska vara runt 40-60cm
  • Den ska vara följsam och pålitlig, fokus på mig
  • Den ska vara snabb och smidig
  • Den ska vara smart och ha snabba reflexer
  • Den ska veta skillnaden på inomhus och utomhus
  • Den ska gå bra ihop med andra djur (inte jaga katter t.ex)
  • Jag vill också kunna vandra med den

Jag vill träna den i IPO och skulle också kunna tänka mig träna lite freestyle, Agility och kanske också lite drag till vardags.

Kommer inte på allt just nu, fråga om det är något jag kanske glömt.

Annons:
vallhund
2016-07-14 14:08
#1

Schäfern finns med olika starka drifter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

BumbleBe
2016-07-16 00:13
#2

Jag vet att det är väldigt individuellt det jag har skrivit som beskrivning, men jag vill bara höra era åsikter. Jag har kollat en hel del på en himla massa hundraser, men jag vill höra lite om vad ni tror skulle passa bäst. Få lite ny syn på raser som jag kanske annars har uteslutit. 

Funderar också på att skaffa en lättare hund först som jag kan köra sök/spår med och senare kanske bestämma mig för att skaffa en tuffare som kommer få utlopp för sin kamplust. Men vill fortfarande veta vilken ras som skulle passa bäst. Vill testa på ipo med båda hundarna i så fall men kanske inte ha ett krav att den första ska vara bäst på detta, utan hellre vara bäst på spår/sök t.ex.

vallhund
2016-07-16 08:02
#3

IPO/Skydd är inget man "testar" det är en livsstil. Figuranter är svåra att få tag på o det är svårt att få plats i en träningsgrupp.

Ännu svårare om man inte har en bruksavlad schäfer eller malle.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

BumbleBe
2016-07-16 17:38
#4

Jag menade inget illa med det. Det jag menade var att jag kommer testa med den första och se om den har kamplust, det är ju ändå ganska individuellt även om många inte tycker det. Sen om det går bra på IPO/skydd så är ju det toppen men det är inte ett måste.

Däremot så kommer antagligen den andra vara en bruks-schäfer, malle eller hollandse herdershond, beroende på vad jag bestämmer mig för. Denna kommer ha mycket kamplust och det är just meningen. Den SKA vara bra på IPO/skydd eftersom det är den egenskapen jag kommer vilja ha i den hunden.

Hoppas jag inte förvirrar ännu mer nu.

Hiro
2016-07-17 01:31
#5

Inte en bruksras men jaktlabrador?

Joyous
2016-07-17 03:12
#6

Kelpie? Det är kanske inte en ras för skyddet men i övrigt stämmer den in rätt bra på det du söker.

Annons:
vallhund
2016-07-17 05:34
#7

#4 Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig klantigt. Jag fick uppfattningen att du hade en lite väl orealistisk bild av IPO/Skydds samt hur man blir hundförare inom polisen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

BumbleBe
2016-07-17 18:19
#8

#5 Ja när jag läste igenom det jag skrivit så tänkte jag själv direkt på labbe, men vill höra lite av andras åsikter.

#7 Gör inget, svårt att förstå ibland, kanske skrev lite dumt/konstigt?

Har också kollat lite på Drentsche Patrijshond, men vet inte riktigt om den passar ändå..?

Majken!
2016-07-18 09:18
#9

Dina krav på en hund är tyvärr inte helt rimliga, jag tycker du ska se över den lista du skrivit i ditt första inlägg och välja vilka fyra punkter som är de absolut viktigaste.

BumbleBe
2016-07-21 16:11
#10

Vilka egenskaper jag vill ha hos hunden: 

  • Den ska vara bra på spår/sök och ha mycket uthållighet
  • Den ska vara social och lätthanterlig till vardags
  • Den ska vara följsam och pålitlig, fokus på mig
  • Den ska vara snabb och smidig
  • Den ska vara smart och ha snabba reflexer

#9 Är det enklare om jag skriver så?

Storlek är inget krav utan mer som ett plus, vill helst inte ha en liten hund. Att jag vill att hunden ska vara hyfsat bra som förstahund är väl mest för att jag vill vara säker på att jag klarar av den. Men får tänka bort det. Finns massor här som har haft en bruks-schäfer som förstahund och har inte vart några problem, så jag får väl bara tänka bort det som ett krav.

Hiro
2016-07-23 20:44
#11

Golden avlad mer mot jakt hade också funkat

HystrixEpic
2016-08-30 12:43
#12

Jag tänkte direkt jaktlabbe eller kelpie innan jag läste att du ville hålla på med ipo. Annars en bruksschäfer från lite lugnare linjer?

belliiboii
2016-08-30 13:48
#13

Har en rottis som första hund och det går. Men det är så jävla mycket tid och energi och engagemang som går åt. Inte bara den tiden man har tillsammans med hunden, utan all ledig tid går åt till hund på ett eller annat sätt. Han är ju absolut ingen lydnadschampion osv så skulle ej säga att han har så jätte bra pli på han som vi vill, men det funkar det gör det absolut. Skulle aldrig någonsin få det ogjort och kommer nog aldrig någonsin byta till något annat än en brukshund. Finns inget bättre än hundsport tillsammans med ens bästa vän, det slår ALLT!

Annons:
jenmjao
2016-08-30 19:10
#14

Schäfern är inte en så tuff hund som dom visar utåt, Dom är väldigt bra på att acceptera missar, dom är trevliga och kan funka i vardagen helt normalt. Trevliga, vackra, underbara hundar. Om du bortser ifrån IPO så finns det många raser som passar in på din beskrivning, Aussie, Kelpie, Många "vardagsraser" som golden, labbe, flatte.
Men vill du absolut köra ipo/skydd eller liknande skulle jag säga schäfer. Helt klart schäfer, Och mycket kurser eller kontakt med hundförare, bruksklubb och folk som kan hjälpa till. Jag tror dock ingen ras som kör IPO är en hyfsat bra förstahund, Speciellt inte om man är rädd. En hund som ger mycket i arbete kräver också mycket arbete.
Social och lätthanterig till vardags är oftast inte arbetshundar, Dom som sagt innan kräver mycket och ger mycket.
Att veta skillnad på inomhus och utomhus är något du tränar in sen dom är valpar, Samt att kunna umgås med andra djur. ALLA individer kan inte vara med djur oavsett träning.

Upp till toppen
Annons: