Annons:
Etiketterträninginlärning
Läst 2713 ggr
jenmjao
2016-07-07 13:32

Social Malle valp

Jag har kämpat ganska länge med min malle valp på många punkter, Vi tränar att gå fint i kopplet (när min andra hund är med), och fokus utomhus, även "grunder" i fotgående utomhus när det är mycket störning.
Allt går väl framåt förutom det här med människor, Han älskar alla, ALLT och alla, Och ALLA är mer intressanta än mig, Det är svårt att försöka vara intressant när han sliter åt andra hållet som om hans "gud" kommit ner till marken (människor som går förbi och pratar). Hur kan man träna bort det här mest effektivt? Han får inte hälsa på människor om inte han sitter vid min sida eller noterar mig först, han får alltså inte dra i kopplet som han ibland gör när folk går förbi.
Jag har försökt med allt godis, inget är bättre än att hälsa, inte ens korv (väldigt små hackade bitar) som han annars gör allt för, Jag har skvallertränat min tik och ska skvallra honom med hundar, Det vet jag hur man gör och det funkar superbra, Men just människor är svårare att undvika och "komma undan situationen" under träning än vad hundar kan vara.
Leksaker har han inte haft intresse av utomhus, Men jag har ofta glömt att ta med de ut så det har blivit svårt att testa, kan det vara något kanske? Är dock rädd att han släpper fokuset på leksaken ändå när folk kommer och pratar/går för nära.

Annons:
Majken!
2016-07-07 14:44
#1

Jag erbjuder ingenting som är bättre än själva hälsandet, jag konkurrerar inte på det viset. Jag sätter helt enkelt ett förbud, "du ger fan i att lämna min sida, det här är dina spelregler". Hur svarar din hund på det?

jenmjao
2016-07-07 17:25
#2

#1 Det beror på hur personen ifråga agerar emot hunden, Men när jag sagt åt honom att vänta eller sätta sig vid min sida har han gjort det ganska snabbt, men då har oftast människorna "väntat" på att hälsa, problemet som är störst är vanliga människor som bara går förbi och säger något som igår pratade en man bara om att "han inte hade hund med sig" och då blev valpen dölycklig och skulle klänga som en idiot emot honom, Jag borde stannat och tränat då, men eftersom personen som prata var full blev det obehagligt.
Kan det hjälpa att gå på stan/platser där det är så mycket folk så han inte hinner reagera på alla?

Majken!
2016-07-07 17:34
#3

#2 Jag är lite osäker på vad du menar. Jag menar att när din hund är olydig så korrigerar du den, du berättar att det är fel och exakt vart den ska vara. Den ska inte tillåtas fladdra iväg, oavsett vad människan som ni möter gör eller säger. Hunden ska veta vart den ska befinna sig, och om den är olydig så får du påtala att den ska in i position snabbt som attan.

jenmjao
2016-07-07 18:51
#4

#3 Jag menar att jag brukar stanna när jag säger till, Har aldrig gjort det gåendes helt enkelt. Får testa det, Han är ju inte direkt smidig vid benen så lätt att snubbla, därför brukar jag stanna å sätta in honom istället.

Frida B
2016-07-08 06:25
#5

Provat leverpastej? 😃

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jenmjao
2016-07-08 10:39
#6

#5 Nej det har jag inte! Men det brukar jag aldrig ha hemma, men kan alltid prova :)

Annons:
Frida B
2016-07-08 11:04
#7

#6 it is da shit ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jenmjao
2016-07-08 11:47
#8

#7 Korv har funkat i alla situationer förutom just denna, får hoppas att leverpastej har något extra att tillägga i hans lilla matglada hjärta.

sophiac
2016-07-08 16:27
#9

Hade jag varit som du hade jag lämnat den vuxne hunden hemma så valpen får fullt fokus på era promenader. Mycket lättare att korrigera och belöna. Jag har själv 2 hundar och går ofta separata promenader med dem då den ena är en unghund (Schäfer) och behöver mycket uppmärksamhet när man är ute för att lära in rätt beteende vid hund/ människomöten osv.

jenmjao
2016-07-08 21:00
#10

#9 Svarar om helt. Min pojkvän tar tiken på promenad och jag tar valpen, så jag har 80% fokus på valpen, mestafokuset på valpen men även lite på tiken. Kanske ska prova att gå själv, Hade tänkt att åka runt lite kanske till stan osv med valpen och vara själv med honom och bara låta allt passera, och gå runt bland folk, säga att han inte får hälsa m.m.

RedMonsters
2016-07-10 22:09
#11

Har hen något lekintresse? Jag hade samma problematik med min malle, men tack vare hennes stora kamplust kunde jag avleda med den. Om du inte vill korrigera är det ett alternativ. Jag varierade.

Medarbetare på brukshundraser.

jenmjao
2016-07-11 12:19
#12

#11 Inomhus har han stort kampintresse, utomhus när jag kastar boll åt min tik brukar han inte bry sig alls, Men det kanske är just själva apporten han inte är intresserad av, Ska testa med leksak utomhus men det är så lätt att glömma!
Skönt att höra att någon haft samma problem, jag har trott att han är en "ailen" för sin ras när jag läst om alla mallar med motsatta problemet 😂
Jag korrigerar gärna, men helst inte när han redan är intresserad av något annat och blir mindre intresserad av mig för jag säger ifrån, Jag vill just i den situationen vara roligare och bättre än just främlingen.

Upp till toppen
Annons: