Annons:
Etikettbruks
Läst 1807 ggr
Myran131
2016-06-17 12:40

Elithund som lägger sig i spåret (noskvaslter?)

Jag har en brukshund som jag tävlar elitspår med. Han har alltid varit en fantastisk spårhund. Nu har han de senaste tävlingarna inte hittat spåret knappt i upptagsrutan utan bara vimsat runt. Sen när vi väl kommit iväg lägger han sig ner i spåret. Jag vet inte alls vad det är med honom. Är det någon som haft samma problem. Han är pigg och glad tycker jag annars och orkar cykla och motionera som vanligt. Jag har varit hos veterinären och tagit prover men de hittar inget. Jag funderar på om det kan vara noskvalster? Tycker det är så märkligt att han bara lägger sig ner och har svårt att spåra helt plötsligt. Han har fått vila en stor del av vintern så han borde vara sugen på att spåra så jag tror inte att det är viljan det är fel på.

Annons:
vallhund
2016-06-17 12:46
#1

Jag har stött på det en gång, det visade sig såsmåning om att det var enda symtomet på rävskabb.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Majken!
2016-06-17 12:48
#2

Kollade veterinären halsen på hunden? Ont i halsen verkar kunna visa sig på de märkligaste vis. Är det bara vid upptaget han inte har tillräcklig motivation eller är det genomgående i hela spåret? Vad händer om du gör ett rent motivationsspår, låter honom frispåra eller få jaga efter en figurant i spåret?

Kallaterrier
2016-06-17 12:51
#3

Ont eller svaghet i nacken så att han inte vill eller kan gå med huvudet nedåt så länge utan obehag?

Majken!
2016-06-17 12:57
#4

#3 Bra idé Kalla, jag tänker på diskbråck? Det är ju vidrigt vet jag tyvärr av egen erfarenhet, kan ju förstås vara något sånt med. Cykling eller vanligt motion kräver ju inte alls samma hållning av huvudet som spårning.

Myran131
2016-06-17 13:09
#5

Jag tror inte han har ont i nacken veterinären vände och vred på nacken och han visade inget. Halsen tror jag faktiskt inte hon kollade. Det är både i spåret och upptaget han har svårt. Han la sig i spåret direkt efter upptaget sist och bara flämtar. Han har alltid älskat att spåra och jag har lagt kattmat som han älskar i spåret och haft blodpudding som belöning och det är det bästa han vet. Innan har han gjort klockrena upptag. Nu sist gick han ut bra och hittade spåret men tyvärr bakspår när jag sedan släppte på han åt andra hållet hittade han inte spåret igen utan letade efter det. Hittade det till slut och vi kom ut ur rutan precis sen la han sig utanför rutan. När jag sa till honom att spåra försöker han och till slut kom vi igenom spåret med 7 pinnar men det känns som det är en enorm ansträngning för honom.

Kallaterrier
2016-06-17 14:27
#6

#5 Kanske läge ett kolla med en hundfysioterapeut bara för säkerhets skull? Det låter lite lurigt, jag gissar att ni kollade efter fästingburna sjukdomar va? De ger ju emellanåt jäkla knepiga symptom.

Hoppas att du löser det hela så du får tillbaka din spårhund!

Annons:
Tokryck
2016-06-20 07:04
#7

Flåsa han och ger upp skulle jag kolla kroppen på honom. Flås kan vara tecken på smärta (har haft en som tydligt visade på det sättet) . Så klart behöver det inte vara det men veterinären har oftast inte alls samma kunskap som en hundfysioteraput att bedöma sånt. 

Hoppas att du hittar problemet snart, på en elithund är det ju inte något med spårträningen i sig i alla fall.

Upp till toppen
Annons: