Annons:
Etikettlydnad
Läst 1491 ggr
belliiboii
2016-05-26 18:37

Tävla lydnad

Jag funderar just nu på att anmäla mig till en lydnadstävling i augusti då det är i min hemstad. Jag känner att jag och hunden har detaljer vi vill finslipa men han förstår helheten, sen kan det vara bra för mig att få uppleva hur det är också. Men jag har endast pratat med uppfödaren, han har inte heller sett hur vi ligger till i dagsläget. Jag räknar inte med att vi ska vinna eller så, men jag vill mer prova på helt enkelt och göra det till en kul grej utan för mycket krav.

Men jag undrar, när var ni "redo"? För jag har inte gått någon kurs, jag har inte fått någon konstruktiv kritik, jag har ingen aning vad som egentligen krävs. Men ska jag ändå prova på eller råder ni mig att vänta? 

Vill höra hur ni förberedde er för att tävla! Behöver inte vara lydnad utan kan vara vad som helst, vill höra om jag kanske behöver ta det lugnt eller om jag bara ska köra på!

Annons:
Ambrose
2016-05-27 00:44
#1

Nu kommer jag kanske låta lite flummig, men jag tycker att man är redo när man kan helt och fullt acceptera att "Det går som det går".

Det största problemet är oftast inte momenten i sig, utan det är att du blir nervös. Helt plötsligt beter du dig inte som du brukar på tävling. Du skakar, är stressad, belönar inte, blir irriterad för att hunden inte är som vanligt, etc. etc.
Dessutom kanske själva miljön är helt ny för hunden. "Men va sjutton matte, jag vill inte gå fot, det springer ju barn där borta!!" :P

Att komma ut på tävling tycker jag är viktigt. Det behöver inte gå bra, man behöver faktiskt inte vara speciellt redo, men att få uppleva alltihopa utan att ta det seriöst är guld värt :) Däremot tycker jag att det är fel av folk som går ut på tävling efter tävling i nybörjarklasserna i hopp om att "ha tur" och lyckas, men resultaten blir bara sämre och sämre. De stannar inte upp, utvärderar, tränar och hämtar hem emellan varven.

Jag gick ut och gjorde min första lydnadstävling i April (innan har jag tävlat Rally, men det har jag aldrig tagit seriöst så det har ju gått toppen).

Jag var så nervös! På platsen skakade jag som ett asplöv och min hund reste sig ju såklart och kom fram till mig. "Matte, hur är det? Är allt ok??".  Vi 0ade även tandvisning, läggandet och ställande. Resten 8or, och avslutade på fantastiska 80 poäng xD
Domaren som sett mig träna innan kom fram och undrade vad sjutton som hade hänt, jag grät ett par tårar, men någon timma efter avslutad tävling kände jag "Det har var ju faktiskt kul! Vi fick ju 8or på alla moment vi genomförde!".
Nu har det snart gått 2 månader, och jag har inte bråttom ut på en till tävling. Men nu märker jag att jag ju har hittat en helt annan nivå på vår träning. När jag gick ut förut så kände jag "Vi ligger nästan på 10 på alla moment". Om jag jämför dagens moment så ligger nog de nästan på 12. Så såhär i efterhand. Var vi redo för att tävla? Nej inte ens nästan. Var det något som jag ångrar? Absolut inte! Vi är en väldigt nyttig erfarenhet rikare!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Ambrose
2016-05-27 00:50
#2

Och så självklart glömde jag nämna.. träningstävlingar!! Det absolut bästa som finns!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Boltens
2016-05-30 21:22
#3

Håller med #1 till fullo!

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

Upp till toppen
Annons: