Annons:
Etikettlydnad
Läst 2022 ggr
JoannaLi
2016-05-02 18:54

Lydnadsfrågor klass 1

Vad händer om hunden tuggar på apporten? Blir det en 0a på hela momentet? 

Platsliggningen: får de röra sig och se sig omkring, eller är det fullt fokus på föraren som gäller? 

Hopp över hinder - får jag kalla in hunden framför mig, och sedan kommendera in honom till utgångsposition, eller ska han gå in direkt? 

Får man ta med egen apport, eller ges den på plats?

Annons:
taylor__lambert
2016-05-02 19:34
#1

#följer
På sista frågan har jag för mig att det ska finnas apporter för alla storlekar på hund

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Jenka
2016-05-02 20:13
#2

Du får avdrag om hunden tuggar. Min hund tog apporten jätte fint när jag tävla i lördags, men släppte den efter ett par sekunder och fick iaf 5,5 poäng. Beror nog på hur mycket dem rör på sig. Ja det får du. Kör själv ipo lydnad så när jag kallar in Abby så sätter hon sig framför mig tills jag kommenderar fot. Fick en 10 på hoppet i lördags så. Apport får du på plats. Storlek beroende på hund.

Jenka
2016-05-02 20:15
#3

Förresten så meddelar jag domaren vid tandvisningen att jag har ipo ingångar för säkerhets skull så de vet om det :)

JoannaLi
2016-05-02 21:38
#4

Vad kommer min hund på liite drygt 25 kg få ha för apport? :)

Jenka
2016-05-02 22:02
#5

Vi fick den 'stora' apporten. TL frågade iofs ifall vi ville ha den. Och den stora tyckte inte jag var speciellt stor :P

Tokryck
2016-05-04 07:18
#6

Din hund kommer troligen att få mellan eller stora, ingen egen apport. Min hund vägde 17 kg och vi fick frågan om vi skulle ha mellan eller stor. Men din hunds storlek gör nog så du får stora direkt. Du får inte en nolla om hunden inte tuggar rejält. Annars neddrag.

De får röra huvudet och se sig omkring men måste ligga stilla med kroppen. Det är högre upp som det blir hårdare.

Du får låta hunden hoppa och sätta sig framför dig, tror det görs inom IPO (?) ofta. Sen ska du säga fot eller liknande för att få hunden till utgångsställning. Detta borde stå ganska tydligt i reglerna. Jag har för mig det.

Annons:
JoannaLi
2016-05-04 07:25
#7

Vad är det för vikt på den stora apporten? :) 

I reglerna står det att hunden ska kommenderas hoppa över, och sedan komma in till utgångsställning. Står inte uttryckligen att dessa ska göras tillsammans i ett, därför frågar jag :)

Tokryck
2016-05-04 07:31
#8

Oj, ingen aning om vad den väger. Max ett kg skulle jag säga. 

Jag tror inte att det ska göras i ett. Jag tror att du ska kalla in, hunden ska sätta sig framför dig och sen ska du kalla den till sidan. Osäker på om du ska avvakta tävlingsledaren. Men är du medlem på lydnadsregler eller vad den heter på facebook så fråga där. Där finns det domare och tävlingsledare som kan reglerna som ett rinnande vatten.

JoannaLi
2016-05-04 09:10
#9

Nu när jag faktiskt använder mig av google (dumma mig) så hittar jag det här: 

Små hundar: 150 g

Mellanhundar: 250 g

Stora hundar (schäferstorlek): 400 g.

(650 g används bara i undantagsfall på tävling). Räknas han som "schäferstorlek"? Jag vill ha en så tung apport som möjligt, finns det någon möjlighet att jag kan få välja "stor storlek" om han räknas som mellanhund?

Från SBK-shopen: 

Träapporten används i lydnadsprov och bruksprovets lydnadsdel. Träapport finns i tre storlekar; extra liten, liten och stor. Storleken på apporten ska vara anpassad till hundens storlek, men föraren äger rätt att välja storlek. Träapport extra liten väger 50 g, träapport liten väger 102 gram och träapport stor väger 253 gram.

Här hade de andra vikter, men de verkar ju säga att jag själv kan välja vikt. Det låter positivt!

Från ett annat ställe: 

"…400g är den vanligast förekommande på tävling men tänk på att välja en träapport som passar hundens mun. …"

Majken!
2016-05-04 09:27
#10

Ja, du kommer få den stora apporten.

Tokryck
2016-05-04 09:34
#11

Ja du får välja själv. Har jag alltid fått göra

Upp till toppen
Annons: