Annons:
Etikettutställning
Läst 1865 ggr
vegantjej
4/10/16, 6:46 PM

Frågor om bruks

Hej! Jag har ingen brukshund men är lite nyfiken på vad Bruks innebär. Vad ingår det för moment osv, tränar man alla moment eller bara ett? Tycker det alltid ser så trist ut när folk marscherar på appellplanen… 😛😇

Annons:
LinaFel
4/10/16, 7:21 PM
#1

Har du kikat på SBK´s hemsida? Finns mycket info där!

Boltens
4/10/16, 7:21 PM
#2

Kommer även komma en artikel inom kort om vad Bruks är! 👍

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

LinaFel
4/25/16, 3:11 AM
#3

Hittade du någon info TS?

Tokryck
4/25/16, 8:09 AM
#4

Bruks innebär mer än lydnad. Det är dels en specialdel, spår (hunden följer ett spår som människan har gjort), sök (hunden letar efter människor i ett större område) eller rapport (hunden springer mellan två personer, en uppmätt sträcka) och dels uppletande då hunden letar saker i ett område där människor har gått och lagt ut saker. Sen kommer lydnaden. Det är olika moment beroende vilken klass det är.

Det kan se stelt ut med lydnaden, det kommer ursprungligen från militären och har hållit i sig. Vi får inte bete oss som i rally exempelvis för det klassas som att man ger dubbelkommandon. Det jag gör är att jag tränar hunden i att tycka att stelhet är kul och något bra. Min hund älskade lydnad och även jag. Lydnad är roligt för jag ser till att göra den rolig. Är den inte rolig tycker jag man ska se över hur man tränar innan man förkastar det helt.

Svar på frågan?

Upp till toppen
Annons: