Etikettraser
Läst 3162 ggr
4/10/16, 6:26 PM

Era intryck av Kelpie

Ville bara göra hur ni såg rasen Kelpie utrifrån dom ni äger eller har mött Tex Väldig akuttiga glada hundar. Fulla med energi .. Etc Så inget med hur ni tror eller har hört/läst! Bara utifrån indiver ni mött eller har!

Fisherling
4/10/16, 7:34 PM

Många Kelpies där jag går på kurs. Väldigt smarka duktiga hundar som ofta briljerar på kurserna, men får känslan att de aldrig riktigt kan slappna av. Alltid på högalert, lite nerviga.

4/10/16, 7:42 PM

#1 tack😃 precis sån beskrivningar jag letar efter!

4/10/16, 7:53 PM

Trevliga och alärta hundar utan att de blir för mycket hund enligt min erfarenhet.

Fisherling
4/10/16, 8:26 PM

#2 Kan ju såklart vara att det är situationen de reagerar på, att de är väldigt vana vid kurser och vet vad som väntar. Kanske är helt annorlunda till exempel utomhus :)

4/10/16, 9:11 PM

#4 Sannt! Men försöker som sagt bara samla på mig info från så många individer som möjligt i så många situationer som möjligt för att få en helhetsbild och se hur stor variation det kan finnas och sådan! 😊

4/11/16, 5:41 PM

#5 Är de inte lättare då att åka till klubbar/uppfödare och träffa rasen och själv bilda sig en uppfattning :)

ipopuma
4/11/16, 5:58 PM

Bara sett i träningsammanhang och de jag har sett har varit på, följsamma och samarbetsvilliga. Men det är ju ekipaget jag bedömer och hur jag tycker att hunden var i just den situationen. Vet ju inte bakgrunden till allt arbete.

Kan säga att det är svårt ibland att kolla på en ras. Liksom den rasen kanske inte finns på en klubb, att fråga folk på tävling som tävlar kan vara sisådär då man kanske vill vara i sin bubbla och om jag var tvek sådär inför en ras kanske det inte är så kul att ta uppfödares tid liksom de är ju egentligen helt vanliga människor sedvanliga liv ;) tkr det är ett smart sätt att få in många helhetsbilder innan man tar det första steget ut :)

LuLeLo
4/11/16, 5:59 PM

Fått lite olika intryck av rasen genom olika individer.

En individ var väldigt nervig och störningskänslig av miljön på tävling. Var en rallytävling utomhus och hunden hade ett ganska stort behov av att hålla kontroll på sin omgivning, verkade stissig och nervig som sagt. Jobbig att packa ihop och kontrollera alltså.

En annan på en annan rallytävling var superfin, väldigt samlad och helt koncentrerad på matte på plan och sket i alla störningar omkring. Mycket mer "lugn" fastän den givetvis var beredd på att jobba, mer samlad alltså.

En tredje har en jävla kamp, stort intresse av arbete, går lätt in i bubblan för sitt arbete, struntar i andra hundar, älskar människor, men blir lätt arg för olika saker och bråkar lite (unghund). De rädslereaktioner hunden får kommer den snabbt över, dels för den har en trygghet i sig själv, dels för den är nyfiken. Även denne kelpie verkar väldigt samlad, även om det är mycket go och driv så vet hunden när den ska använda sina resurser, och är cool i kollektivtrafik och miljöer. Miljöer tröttar dock ut den fort, men den är ju också unghund. Denne vovve är en väns hund.

Tass Josephine

4/11/16, 9:21 PM

#6 det gör jag oxå! Men har lite begränsade möjligheter just nu, men mötte igår och ska även möta nästa vecka så är u full gång! Men därför jag försöker även att få andra folks åsikter då folk kan få en annan uppfattning. Det är helt enkelt bara för att få med så mycket som möjligt!! 😃

4/11/16, 10:45 PM

#9 Då hänger jag med! Borde finnas lite kelpie träffar runt omkring också som du kan besöka! :)

Majken!
4/12/16, 8:17 AM

Livliga, veka, stor kamplust, föriga, otrevliga mot främmande hundar och inte särskilt förlåtande på förarfel är min uppfattning om kelpie.

AkashaWingates
4/12/16, 5:03 PM

Trevliga, arbetsglada hundar, viss könsbunden aggressivtet dock. Tycker de jag träffat är rätt trygga hundar, med bra av/påknapp och inte jättekänsliga för störningar.
"Föds lydiga" enligt en kompis som har 2 stycken.

4/13/16, 11:29 AM

#10 jaa du, försöker, men inte lätt att hitta när man inte ens är insatt i hindvärlden, har inga kontakter eller dylikt. Inte så många som  är villiga att ställa upp och mötas i detta området helelr tyvärr 🤔

4/13/16, 2:04 PM

#13 Har du kollat med kelpie grupper på tex facebook?

4/13/16, 2:37 PM

#14 Yep, med i svenska kelpies, Kelpies, Australian Kelpie, #dagenskelfie, SBK Göteborgsavdelningen, Mölndal-göteborgs brukshundsklubb. Kanske några flera men det är dom jag använt 🙂

Tokryck
4/28/16, 1:26 PM

Glada, busiga, kampglada, spårsugna, pussiga, arbetssugna, vissa kan vara förarveka och vissa kan vara fågelintresserade :). En del har svårt med passivitet men jag har inte träffat någon som varit speciellt mer sur på hanar än andra raser. en del tikar kan vara bitchiga dock. Min hade dock  varken svårt med passivitet, jagande eller hade problem med hanhundar.

4/29/16, 11:43 AM

#16 Vettig beskrivning!

supernatural
2/4/17, 5:22 PM

Den jag har träffat är väldigt lydig, på ett helt annat sätt än t.ex en labrador blir. Liksom mer att den gör det matten säger på en halv sekund, istället för tre sekunder ;) Den är även typ besatt av pinnar (lite väl mycket), den jagar och letar pinnar tills den blir så slut att tungan hänger en halvmeter haha. Annars väldigt alert, intensiv och hoppig. :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

tiger tok
2/5/17, 5:28 PM

Dem två jag mött (3 och 2 år gamla tikar + fyra tolv veckors valpar) och faktiskt varit med lite längre än typ stanna någon hund ute på promenad, här är min erfarenhet! Glada, studsiga/hoppiga,pigga,överallt, nerviga, snabba reaktioner osv. Detta var från dem äldre, valparna var just bara som valpar! Lyssnade på ägaren, i fråga satte gärna genom att göra om samma sak igen ett tag efter.. Har sett en hane på håll också, han ser äldre ut dock, men mer lugn och sansad, ser nyfiken och trevlig ut utan att vara för på, om jag skulle ha en kelpie skulle jag vilja ha den så!