Annons:
Etikettraser
Läst 2239 ggr
Candy123
3/5/16, 5:47 PM

Varför just den rasen?

Jag tycker det är intressant att veta hur olika personer har tänkt när dom valde ras :) så ni får gärna svara på dessa frågor :) Vad har du för ras/raser? Varför valde du just den/de raserna? Funderade du på några andra raser?

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Annons:
Jaguar_
3/5/16, 5:59 PM
#1

Jag har ingen hund nu men vi ska skaffa i troligt oktober om de blir något vid parningen.

Det är en varghybrid/varghund vi valt då vi inte gillar att många hundar är sönderavlade och det finns inte ett uns kvar av vad de verkligen är.

Jag är nog mer mån om vad jag köper när det gäller andra hundar i vår familj. Då har jag kollat på rakryggad schäfer med den gamla stilen eller en Saluki. Hundraser som inte är sönderavlade helt enkelt.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Ambrose
3/5/16, 6:41 PM
#2

Jag har en Rottweiler.

Det är min första hund och jag valde Rottweiler tack vare en Rottis som jag träffade på ett ridläger när jag var liten. Den vaktade hingstarna och var väldigt argsint. Ingen som man ville gå nära.
När ägaren kom och sa "Nu räcker det. Duktig tjej du har vaktat klart" så blev det som en helt annan hund. Hon fick springa omkring lös och leka med oss små barn, och det fanns inte ett uns av vakt kvar i henne, förutom när någon kanske blev sen till en samling… då sa hon vad hon tyckte om det ;)
Jag blev väldigt fascinerad av hur hunden visste precis när det var jobb och när det var fritid. Hon var även väldigt lättlärd och vi barn hittade på allt möjligt med henne.
Efter det lägret läste jag på om rasen i över 10 år, och blev bara mer och mer förälskad :)

När det väl var dags att skaffa hund så var jag orolig för att inte hitta en uppfödare. Rottweiler, tjej, förstahund osv. Så jag var beredd att sträcka mig så långt som att "Jag kanske kan leva med en brun Labrador om det inte blir en Rottweiler", men inga andra raser fanns någonsin på kartan :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
3/5/16, 10:13 PM
#3

Har en risenschnauzer och blev så för att mina föräldrar är schnauzerfantaster. Är SÅÅÅÅ nöjd med henne. Hon är verkligen den ultimata arbetshunden. 

Bra risens tror jag är svårt att hitta men jag har verkligen en bra och de är så underbara hundar! Modiga med alla tassar på jorden, de har attityd och egen vilja. De arbetar tills de stupar. Du jobbar med en risen.

Som nästa hund ska det inte bli en risen. Just för jag tror att uppisen kommer ha slutat pga ålder och vill inte importera. Men också för att jag vill ha något annat än schnauzer. Ja svårt att förklara när du har en sådan bra hund och inte vill ha från samma ras men jag kan säga jag tror det är svårt för mig att hitta något lika bra från risen än det jag har idag.

Majken!
3/6/16, 11:16 AM
#4

Jag har schäfer. Valde rasen då jag tycker att det är den mest kompletta allround-hunden som fortfarande är tillgänglig och inte har ett uns social osäkerhet, vilket för mig är det absolut vikigaste hos mina hundar.

Grodan
3/6/16, 12:31 PM
#5

Jag minns inte varför jag blev kär. Jag var 18 år och blev dökär i Dobermann. Tror också att jag alltid varit det…

Så missförstådd och så svår, men ändå så enkel. Så vacker. Så underbar.
Otroligt lättlärda och följsamma. Det gör också att det ofta blir "problem" om man som ägare är osmart och lär dem "fel" eller inte har erfarenhet nog att lära rätt/korrigera/inte lära ut sånt som senare blir problematiskt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tina
3/6/16, 12:48 PM
#6

Jag har två australian shepherds.
Jag valde rasen för att jag ville ha en aktiv allround hund som kunde utföra de flesta hundsporter. Jag ville syssla med vallning och då blir valet av ras väldigt begränsat.
Funderade även på border collie men jag hade begränsade vallningsmöjligheter på den tiden och valde därför bort den rasen.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
Boltens
3/6/16, 6:17 PM
#7

Jag har dobermann. 
Valde rasen för jag alltid har haft en stor kärlek till den, gillar balansen av egenskaper i en bra dobbis samt funkar den bra till de grenar jag kör. 
Av bruksraserna är det enbart Dobbis eller malle/HH som gäller och en malle flyttar hit igen under detta året så då är flocken komplett igen :)

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

LinaFel
4/5/16, 12:16 AM
#8

Vad har du för ras/raser? 
Jag har schäfer.
Varför valde du just den/de raserna? 
Jag gillar schäfern i sig och letade efter en allroundhund som är relativt enkel i vardagen. 
Funderade du på några andra raser?
Nja jag har andra raser i åtanke till andra sysselsättningar men närmsta 10-15 åren är de schäfer som gäller som det ser ut nu.

Boltens
4/6/16, 2:44 PM
#9

#8 Vilka andra raser har du i åtanke?

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

LinaFel
4/7/16, 9:55 PM
#10

#9 Främst malle eller HH :)

thea_thea
4/7/16, 9:58 PM
#11

Jag har en blandras nu, och nästa blir en dobermann efter att jag lärt känna en underbar dobermann och insett att det är den perfekta rasen 😃

Boltens
4/7/16, 9:59 PM
#12

#11 Härligt! Någon speciell kennel du är inne på? Är det inom snar framtid eller långt kvar?

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

thea_thea
4/7/16, 10:07 PM
#13

#12 Självklart Cape Secure (hoppas hoppas), troligtvis inom ett år men det beror på hur jag mår och sånt!

Annons:
Fisherling
4/8/16, 8:55 AM
#14

Jag ville ha en hund som jag kunde testa på allt möjlgit med, men framför allt som jag kunde tävla i Agility med.

En nättare, smidig, medelstor hund med mycket motor och will to please. Lättlärd och följsam, gärna med lite vakt i sig så att den kan varna när folk eller typ grävlingar kommer in på tomten på landet. En hund med lite längre päls då jag är uppväxt med Labradorer men verkligen gillar att pyssla med päls. En hund som inte klättrar på väggarna när jag blir sjuk utan som då nöjer sig med lite enklare mental aktivering och korta promenader.

Fick allt och lite till i Australian Shepherd! Fanns inga tvivel om att det var rasen för mig när jag väl upptäckt den. Kommer ha den för all framtid ;)

Upp till toppen
Annons: