Annons:
Etikettraser
Läst 2955 ggr
CayKantos
2016-02-18 18:49

Kelpie och Aussie

Lite störd på mig själv att jag är så osäker på vilken ras jag vill ha… Men många motiverade mig i min tidigare tråd "Funderingar" till att igen överväga en aktivare brukshund.. Jag har vart inne en del på Aussien och fått otroligt mycket att veta om dem :) Frågar nu lite mera om kelpien men även hur raserna är jmf med varann. Jag har vart inne på tidigare inlägg på iFokus, SKK och rasklubber. Letar efter er erfarenheter :) Så skriv gärna allt ni vet även om det inte är en del av mina frågor! Hur är vaktandet? Går det att träna bort lite iaf? Vill gärna ha hemma men inte massa skällande och så på gatan och över mat, leksaker, mm. Hur mycket skäller dom? Finns det mycket vall kvar i dom? (Vet det beror mycket på linjer och så, men vill ju ha brukslinjer) Hur är dom med främmande? Både människor och hund. Hur går ni till vägar med träning? Klicker och sånt? Klättrar dom på väggarna om man ligger sjuk 1-2 dagar? Vad gör ni för aktivering med era hundar? Lätt stressade? (Igen, linjer och träning) Fäller mycket? Mentalitet? (Jag veet, linjerna ;P) Hur är det med jakten? Svåra att ha lösa? Föremåls- samt matintresset? Samt flera frågor jag säkert kommer adda sen :) Tack!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Boltens
2016-02-20 16:41
#1

Redmonster här inne har båda raserna och förklarar bra så hoppas hon ser de snart och har tid/möjlighet att svara! Vart har vi alla andra kelpie/tollare ägare? :D

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

LuLeLo
2016-02-20 20:08
#2

#1 Redmonster har väl ingen aussie? Tror du läst lite fel 😉

Tass Josephine

Boltens
2016-02-21 13:15
#3

#2 trodde jag skrev i tråden där de frågades efter kelpie/tollare ägare, så nej de stämmer hon har inte aussie :p

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

Tokryck
2016-02-23 11:25
#4

Jag förstår som att det är kelpie som efterfrågas:

Har en kelpie. Han skäller när det ringer på dörren och ibland när det går folk nära huset. Ser inte det som ett stort problem och absolut träningsbart! Han vaktar aldrig i övrigt, inte över mat, leksak ja något annat. Har dock sett att han vaktar min ryggsäck från andra hundar som är höga i aktivitet, inte de lugna. Men det är också en sak jag ser är relativt lätt att träna bort.

Sting skäller inte mycket. Har hört att en del skäller men det tror jag är väldigt individuellt och har man haft spets är de väldigt tysta ;) .

Jag ser att Sting har vall i sig men han är inte tänd på får och bryr sig inte speciellt mycket om dem då vi träffar dem. Vallar inte oss eller andra hundar men kan lägga sig och smyga mot i lek ibland. Han kan väl "samla" ibland, alltså springa runt något varv men absolut inget stirrvallande. Han är från brukslinjer men med godkända vallhundar (vad det testet nu heter) i famljen.

Sting är neutral till främmande. Vill gärna gosa men hoppar aldrig. Detta hör nog till ovanligheterna. Skulle tro att de flesta är puss, puss och hopp men inte min. Bara på mig och några av de han avgudar nära vår familj.

Jag tränar belöningsbaserat/klicker. Fungerar utmärkt.

Nej, de klättrar inte på väggarna om du är sjuk, har du tur får du ett extra täcke ;) . 

Vad gör ni för aktivering med era hundar? Just nu är sting barnledig (jag är mamma sen ett år tillbaka) och sjuk (ledbandsskada, ska opereras). Men vi har tränat lydnad och Bruks (spår) och tävlade en gång i elitlydnad (pga ledbandet ska vi skippa det nu) och tävlar i högre klass spår. Förutom det så långa promenader, snöskoturer, simning på sommaren, fjällvandringar.

Sting är absolut inte lättstressad. Sen om det beror på min träning eller honom vet jag inte men ingen i kullen uppvisar någon större stress. 

Tikar fäller mer än hanar, kastrerade mer än okastrerade. Sting fäller två gånger om året. Jag tycker väldigt lite, en ny hundägare skulle nog tycka det var rätt mycket. Men mot kastrerade tikar är det en piss i havet ;) .

Älskar kelpiens mentalitet då de är bra! Tycker vissa (tikar av de jag har träffat) har varit lite snarstuckna och arga (mot andra hundar) men hanarna är överlag alltid väldigt trevliga. Men detta är min erfarenhet och från att ha varit tikägare helt igenom är det nu enbart hane som gäller.

Sting jagar inte något. Jag har tränat men vet inte hur mycket det hade varit ändå. Han är alltid lös och rådjur kan springa över vägen framför honom utan att han drar. Intresse visst men ökar han på takten stoppas han lätt. Lätt att ha lös men skvallerträning på fåglar, människor, hundar och djur rekommenderas som med alla hundar.

Han älskar mat.

Han älskar att leka men jag hade lekt mer med bollar och dyligt för att få ännu mer föremålsintresse. Han tappar intresset då han blir lite trött och jag vill gärna ha en helt föremålsgalen hund och det har jag inte.

CayKantos
2016-02-23 13:53
#5

#4 tack för fint svar! 

Får man fråga vilken kennel du har fått valp ifrån eftersom du säger ingen i hela kullet verkar bli stressad lätt?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Tokryck
2016-02-23 20:41
#6

Brukskenneln Vickulas. Han är undan Vickulas Orka.

Annons:
CayKantos
2016-02-23 21:34
#7

#6 Åhh den kennel har jag vart inne på 😃 Jättefina hundar har dom!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
2016-07-03 12:13
#8

#6 Haha halkade in på denna tråd och tänkte kolla vickulas kennel då jag tänkte göra mig lite mer bekant med linjer osv, jag googlade vickulas och som första sökförslag fick jag upp vickulas sting… :p Lite komiskt!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Tokryck
2016-07-04 13:09
#9

Haha! Ja så kan det gå :) .

Erehsidne
2016-07-13 20:58
#10

Jag har en Aussie som är lite över året, jag håller på att utbilda honom till patrullhund, så jag kan svara på hur det är att ha honom!

Hur är vaktandet? Går det att träna bort lite iaf? Vill gärna ha hemma men inte massa skällande och så på gatan och över mat, leksaker, mm. 

Jag bor i hus och har inget problem med skällande. Min kan skälla ibland, men säger jag till så är han tyst. 

Hur mycket skäller dom? 

Han älskar sin röst, men har börjat lära sig att vara tyst när jag säger till. Men han låter ofta när han är glad, han sjunger gärna då! När vi tränar är han tyst.

Finns det mycket vall kvar i dom? (Vet det beror mycket på linjer och så, men vill ju ha brukslinjer) 

Min kan inte valla alls, på mammans sida är det mycket vall, men han är helt ointresserad. 

Hur är dom med främmande? Både människor och hund. 

Han älskar alla. 

Hur går ni till vägar med träning? Klicker och sånt? 

Jag använder mig av klicker, fungerar jättebra!

Klättrar dom på väggarna om man ligger sjuk 1-2 dagar? 

Ingen fara med 1-2 vilodagar. 

**
Vad gör ni för aktivering med era hundar? **

Jag kör trickträning, lydnadsträning, sök, spår, bikejoring, drag. Typ allt och inget känns det som!

Lätt stressade? (Igen, linjer och träning) 

Tycker faktiskt inte att han är speciellt stressad. Kan säkert upplevas som stressad när han har tråkigt (ränner runt och snor saker) men han är verkligen bara uttråkad. 

Fäller mycket? 

Mindre än Dalmatiners, men han fäller så att det syns på golvet i alla fall. 

Mentalitet? (Jag veet, linjerna ;P) 

Min Aussie är en glad, social hund som älskar alla. Han drar dock stora växlar och det är allt eller inget. Han kan bli jätterädd! För att sedan bli jätteglad! (Typ spökena på MH.)

Hur är det med jakten? Svåra att ha lösa? 

Han skulle gärna jaga om han fick, men han är någorlunda lydig numera och går att ha lös. Jag kunde INTE ha honom lös som valp för då stack han oavsett om han såg vilt eller om det var ett grässtrå som var roligt. 

Föremåls- samt matintresset?

Min är helt galen när det kommer till föremålsintresse. Hugger allt. Mat intresse är lite sådär med, han har inte tid med mat för det mesta, men ost och köttbullar jobbar han för när det används som belöning i lydnaden.

Upp till toppen
Annons: