Annons:
Etikettutställning
Läst 2158 ggr
Leyvas
2015-12-25 23:48

Rottweiler - litet överbett och utställning

Jag har skrivit samma sak på hundar iFokus, men jag tänkte att jag försöker lägga in det här med.

"Hej!

Jag är ny på det här forumet, men jag har några små frågor som jag skulle behöva hjälp med.

Det är så att jag har en Rottweilerhane på 17 månader som har ett litet överbett. Ca. 2-3mm. Hörntänder etc. ligger rätt, men de mittersta framtänderna i underkäken ligger något långt bak. Främst de 2 mittersta. Resten är hyfsade.

Detta är något som dök upp efter tandlossningen, men jag tror att det har gått tillbaka något de senaste månaderna.

Jag är lite sugen på att ställa ut, så jag undrar, hur grovt överbett räknas som överbett?

Inom rasen så räknas ju överbett som diskvalificerande fel. Om jag skulle ställa ut honom till våren och få ett Disqualified, kan jag då ställa ut honom igen senare om bettet mot all förmodan rättar till sig? Hur stor är chansen att det gör det?

Vad jag har förstått så kan man få Disqualified 3 gånger innan man bli….. avstängd? Gäller det även saker som bettfel?

Jättetacksam för svar!"

Annons:
Hiro
2015-12-28 23:36
#1

"Hund som vid tre tillfällen tilldelats 0 pris/ Disqualified, på grund av att den visat aggressivitet eller tydligt flyktbeteende äger inte rätt att delta. Med tydligt flytktbeteende menas då hund kastar sig paniskt iväg från domaren och det inte finns någon möjlighet att närma sig hunden på naturlig väg."

Att hunden "bara är ful" innebär inte att du inte får delta, hunden ska få tre sk mentalnollor (vilket som beskrivs i citatet)

Upp till toppen
Annons: