Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2125 ggr
[Tilleli]1
6/15/14, 9:29 PM

Hur aktiverar ni er hund?

Hej! :) Jag är intresserad av att skaffa en brukshund i framtiden, om 3-5 år kanske, och skulle verkligen uppskatta att få se hur en vecka ser ut för er som har en brukshund.

Ungefär hur ofta tränar ni er hund per vecka/hur länge? 

Jag är främst intresserad av Rottweiler, så om någon har det skulle det vara najs att se hur aktiva ni måste vara med er hund. Min kompis har en Rottweiler, men den hunden trivs mest med att leka inomhus och gosa typ, så kan inte direkt utgå från henne :)

Annons:
[III]
6/16/14, 1:48 AM
#1

*Följer*

Ankilika
6/16/14, 12:22 PM
#2

Jag är inne på min tredje rottishane från arbetande linjer. Det har allihopa varit tävlingsämnen. När dom vuxit från valpstadiet och är runt 1 år så får min hund tre promenader om dagen, en på en timme och resten på ca 20-30 min. Utöver det tränar vi lydnad varannan dag ungefär samt försöker spåra ett par gånger i veckan åtminstone. Han brukar också oftast få middag i en aktivitetsleksak. Sen är min hund med mig överallt förutom på jobbet.
Under valpstadiet blir det en promenad i skogen per dag, i sakta mak med lös hund i ca 30-45 min men istället massor med bus och lekövningar flera gånger om dagen samt spårning ett par gånger i veckan. Och så klart massor av miljöträning.

I regel behöver rottweilern mer än bara promenader. Den behöver jobba med huvudet och det är det man ska fokusera på i första hand. Inte hur mycket motion de kräver. Sen finns det så klart undantag (som din kompis hund) som är rätt nöjd med att ligga i soffan. Men man bör vara beredd på att man kan få en hund som behöver väldigt mycket mental stimulans

[Tilleli]1
6/16/14, 10:46 PM
#3

#2 Tack för svaret :) Om jag skulle arbeta utifrån det du skrivit tror jag faktiskt att jag skulle ha tid och ork för en Rottweiler :) 

När du tränar lydnad, ungefär vad gör du då?

Ankilika
6/20/14, 2:17 PM
#4

Vi tränar för att tävla. Vilket betyder att vi åker till klubben 1-2 timmar och tränar på momenten i lydnadslydnad samt brukslydnad. Min hund klarar INTE av att inte få göra någonting annat än promenader på en hel dag. Så även om vi inte spårar eller tränar lydnad VARJE dag så gör vi alltid NÅGONTING utöver promenader som aktiverar hjärnan. Bus på gården, trix, mijlöträning av något slag, allmänlydnadsträning osv. Sen ökar så klart behovet när hunden blir äldre men har tyvärr inte haft någon över 2 år än.

Det är alltid kul med fler rottisägare som är aktiv med sin hund :)

Upp till toppen
Annons: