Annons:
Etikettavel
Läst 2359 ggr
Cafesinner
1/16/14, 8:04 PM

Kostnader Dobermann (skoluppgift)

Hejsan! Här kommer ett gäng frågor om rasen Dobermann :)

Jag går djursjukvård på gymnasiet och läser just nu en hundkurs där vi, i en uppgift, skall räkna ut lite kostnader och priser kring specifika hundraser. Vi har blivit tilldelade scenarion, och vårt ser ut så här:

- Importerar en avelstik från Tyskland
- Parar med en svensk avelshane
- Får 7 friska valpar varav 5 säljs direkt
- De övriga 2 säljs 9 månader senare, till reducerat pris

Jag har googlat runt men informationen varierar så överallt.
- Vad kostar en valp från riktigt fina föräldradjur?
- Vad kostar en avelshona i Tyskland, tro?
- Hur mycket går man ner i pris om valparna säljs senare?

Undrar också:
Någon som vet ungefär hur mycket en valp kostar i "drift" så att säga. Med vet.besök, mat osv? Typ per månad…

Har inte hund själv, haha… Tack på förhand!

Annons:
Anna4077
1/22/14, 1:14 AM
#1

Jag har ingen doberman men kanske kan bidra med något. Jag har en tax på ungefär 10kg just nu, blir säkert 12. En valp kostar vad jag förstått mellan 10-15000 beroende på ras, föräldrars meriter osv. Oj vad dom kostar i drift är svårt. Är man som jag och blir lite tokig och går overboard så blir det dyrt dyrt. Men om man ska bena ut lite Först har vi ju 3 månaders vaccinationen - under 400kr. Sen ska det ju finnas grejer till valpen om man som jag börjar från scratch. Man ska ha klotång runt 100 tror jag, tuggben, första hjälpen (sårtvätt, bomull osv), bra leksaker för valp tänder som kliar, koppel halsband/sele (finns jätte billigt men oftast vill man köra på bra istället för billigt så allt från 50kr fast min sele kostade 230 och halsbandet 180, koppel köpte jag på biltema 20kr), regn täcke kan vara bra (finns billigt om man har en hund som inte är svår i storlekar) och tjockare på vintern då får man räkna med en 500lapp även om det finns betydligt billigare betalade 99 för mitt första. Kompostgaller 90kr eller nått, säng att sova på, bilbur om man har bil från 350kr. Filtar, handdukar att torka tassar med. Bajspåsar, träningsgodis. Mat och vattenskål såklart. Sen har jag en ryggsäck med vatten och matskål, mat leksaker tuggben filt osv för tillfällen när man ska bort eller ska få hunden passad. Sen lägger jag runt 300kr på mat i månaden. Ska man sen gå kurs kostar det med. Valpkurs är super nyttigt, runt 1200 tror jag (jag gick privat för 1800). Sen får man inte glömma att dom små liven blir större. Jag köpte typ allt det billigaste billigaste i början. Vem bryr sig om kvalité när det bara passar 4 gånger? :p jag har också tröja ibland till min hund. Tycker det är bra nu på vintern om jag måste lämna honom en stund i bilen. Känns osäkert med täcke som kan dras av och krånglas i. Hoppas det hjälpte något.

Anna och taxen Max

Upp till toppen
Annons: