Annons:
Etiketteripobhp
Läst 3592 ggr
Saffran101
2013-12-22 23:55

Fotgående IPO

Hej!

Jag har kollat lite videos på nätet och jag tycker att det skiljer så stort på fotgåendet i IPO och vanlig lydnad. Hur får man hundarna att vara så extremt på och glada?

Annons:
[fantasi]1
2013-12-23 13:15
#1

de flesta IPO-hundar ligger naturligt högt i drift och då är det inte så svårt att plocka in det i ett fotgående. däremot är det lite knepigt att hålla hunden där utan att den ballar ur, men det är förståss en träningssak.

många använder sig av skallövningar precis innan de går in i ringen för att hunden ska vara på sina absoluta tåspetsar,då det är önskvärt av domaren att hunden ser alert ut ;)

Saffran101
2013-12-23 19:07
#2

haha, ok :)

Är det möjligt att få ett sådant fotgående när man har en hund som inte är så driven??

[fantasi]1
2013-12-23 19:16
#3

allt är möjligt ;)

förutsättningen är såklart att det finns någonting som hunden i fråga går igång på, ex en övertaggad matte/husse, godis eller kamplek. man får experimentera sig fram lite i vad ens hund gillar mest och sedan långsamt "packetera" ihop ihop det till ett snyggt moment.

Saffran101
2013-12-24 20:40
#4

Okey :D Provade att hetsa upp hunden med bollen innan jag sa fot och märkte redan en stor skillnad :D Ska fortsätta med det!! 

Tack för hjälpen, tycker det ser så snyggt ut när de går så intensiv fot och att de är så glada. Är något jag skulle vilja se mer i lydnaden, hetsar jag inte min egna hund så brukar han alltid koncentrera sig till max vilket gör honom väldigt stel och svansen viftar verkligen inte :/ Så det är något att jobba mot :D

God Jul!!

Toka-79
2013-12-29 02:47
#5

Tänk bara att positionen inte får bli lidande. Lätt hänt att få en hund som tränger eller ljudar om man eldar på för mycket.

Stormblomma
2013-12-31 01:14
#6

Mia Skogster är en av mina största förebilder! I både skyddsarbete och lydnad är hon och hennes hundar outstanding!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Annons:
Saffran101
2013-12-31 02:58
#7

jag ska tänka på det men risken är nog väldigt liten :P Är jobbigt nog att få igång honom på rätt sätt med den driv han har ändå… :) Man eldar upp honom för mycket, bara lek som gäller då (Vadå fot?). För lite, så blir han lika stel och koncentrerad som vanligt. Har förstått att många tycker det är jobbigt med hundar som har starkt föremålsintresse medans det är något jag verkligen önskat att min hund haft. Men en saftig stek kan krydda upp saker rejält ;)

Nu vet jag inte mycket om momenten eller bedömningen i IPO men i mina ögon såg det fenomenalt ut! Det är, för mig, sådan kvalite jag vill sträva efter med min hund!. Vi får köra på, det kan ju bara bli bättre :)

Nu måste jag kolla upp henne på youtube! ;)

Upp till toppen
Annons: