Annons:
Etikettköpa-hund
Läst 14200 ggr
Grumer81
12/10/13, 8:23 AM

tips på schäfer kennel

Hej.

Har tänkt att skaffa en ny schäfer om ett par år.

Vill framförallt ha en som fungerar i familj alltså inte för skarp. Vill gärna kunna ställa ut lite samt träna lite Bruks men är ingen tävlingsmänniska.

Tips på bra kennel?

Bor i värmland.

Annons:
Ravynsfair
12/10/13, 9:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Min flickvän bedriver en småskalig kennel, Kennel Ceason Rose :)
Hon bor i Göteborg men åker även ut och möter valpköpare som kommer långt ifrån. 

Hon har en valp på 3 månader tillsalu just nu. 
Ceason Rose Anton, livlig och arbetsglad liten kille. 
Dock för mörk för utställning :/ 

Hon äger båda föräldrarna och har båda hemma, underbara hundar. 
Pappan är utställd med gott omdöme  och mamman är från brukslinjer där flera hundar i bakåtstigande led är tjänstehundar. 

Skicka gärna ett pm om du har fler frågor :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Nikkis
12/10/13, 8:17 PM
#2

#1

Känns faktiskt lite kefft att rek. en valp från en kull där pappan är den enda röntgade i kullen och där mamman har en kull sedan 7 månader tidigare. Varför ta så tätt inpå? Första kullen bör alltid utvärderas innan.
Morfar har dessutom parat det mesta på fyra ben på kort tid och hälften av hans kullar är inte heller utvärderade.

Tikens MH var fullständigt katastrofalt och hon är utöver detta helt omeriterad. Hanen är också helt omeriterad förutom MH (som förvisso var ngt bättre än tikens) och två utställningar där han enbart fått ett Good på båda i junior och öppenklass. Hans exteriör är dessutom inte tilltalande någonstans.

Sen fattar jag inte grejen med att para en exteriörare med en bruksare, vad var syftet?

Varför är valpen för mörk för utställning?!
Den har en för rasen godkänd färg och teckning, alla registrerade Schäfrar får delta på utställning.

Jag förstår att du är partisk för din flickväns uppfödning, men ibland är det bara bäst att låta bli.
Och eftersom jag också räknat ut att det är tiken till valpen som du ska ta över så fyller hon för övrigt år den 21 Jan och inte den 25 som du skrev i den andra tråden. ;)

Ravynsfair
12/11/13, 6:49 PM
#3

#2 Jag är inte superhappy över de täta kullarna, nej. Jag var inte tillsammans med min flickvän när första kullen togs heller och eftersom jag inte är en del av kenneln så "har jag inget att säga till om". Hon tog inte första kullen, det gjorde tikens uppfödare. Dessutom, enligt mig, för tidigt för tikens skull. Det där med röntgen på pappans sida hade jag absolut ingen om tyvärr. Då hundavel inte är mitt intresse så tittar jag inte på sådant. Hon skulle egentligen parats med annan hane men hon fick i sista stund veta att den hanen (välmeriterad vad jag vet, minns ej namn men det var en bruks) biter förare och tikar (om han hinner komma åt) han parar. Inte sunt nej. Jag kan tyvärr inte svara på hur min flickvän tänkte, för hon och jag har helt åtskilda åsikter om hundavel. Även om jag inte är superinsatt så har jag åsikter. Och ja, hennes hane är inte i min syn, vacker utseendemässigt. Men jag avskyr också dessa typiska utställningshundar. Jag skrev att valpen är för mörk för att det är 99% av domarnas åsikter. De struntar i om det är godkänt, de går ju efter vad de tycker personligen. Iaf vad jag märkt. Orättvist, ja! Ja, jag ska ha tiken och hon har ett katastrofalt mh, jag vet. Jag kan inte svara på varför hon avlas på från första början. Hennes uppfödare ska dessutom ta en kull till på henne. Vilket jag inte är lycklig över. (Kullen tas 2015) Jag och datum går inte bra ihop så jag har säkerligen tänkt helgalet där. Så nej, jag är inte partisk till kenneln. Men jag kan säga att hundarna är trevliga i övrigt och valpen är riktigt fin.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Dentaku
12/14/13, 5:16 PM
#4

Var tvungen att kolla upp tiken och det var verkligen ett horribelt MH! Då har jag ändå collie och är mao rätt härdad, men 1:a på hantering, ingen lek och ingen nyfikenhet skulle vara riktigt illa även för en collie. Dessutom finns både HD och ED bland tikens syskon.

Att kombinera en sådan tik med en hane som har 2-2-1 på kontaktmomenten på MH… 😮

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Ravynsfair
12/14/13, 9:37 PM
#5

#4 Jag kan som jag tidigare skrivit inte stå för vad de tänkt med kullen. Alla valpar är nu sålda till bra hem med hundvana. Det enda jag kan säga är att båda hundarna utvecklats efter MH't. Tiken är som hon är men överlag en trevlig hund. Annars hade jag ju inte velat ha hem henne? Hon är borttagen är kennelns avel, deras huvudintresse är ändå utställning och dit passar hon inte in. Att hundens uppfödare vill fortsätta ta kullar på henne kan jag absolut inte förstå däremot. Pengar som talar skulle jag gissa på. Så hacka inte på mig, jag står inte för vad varken min flickvän tänkt eller vad hundens uppfödare tänkt. Jag förmedlade bara valp och kommande kullar. (Med MYCKET klokare val av föräldrar)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

vallhund
12/15/13, 12:53 AM
#6

#5 Du får tåla att ifrågasättas när du rekommenderar en valp från denna kombination.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Nikkis
12/15/13, 4:13 PM
#7

Men alltså, är tiken en foderhund eller vad är grejen? Ska hunden bli din så kan du ju be uppfödaren dra dit pepparn växer gällande att ta en till kull på henne. Du ingår inte i ett avtal med den personen utan i så fall med din flickvän…?

Jag förstår att du inte har någonting med kullen att göra, men du förmedlar och som vallhund säger - då får du ta att man ifrågasätter.

Speciellt när jag såg en blocket annons på samma valp häromdagen för 5.000 kr och med avbetalnings möjligheter.
Liksom, herregud är din flickvän helt pantad i skallen eller vad är grejen med att sätta ut en reggad valp för ett lägre pris än vad blandraser går för?
Att sitta kvar med valpar är någonting man får räkna med som uppfödare, inte att sen börja slumpa ut dom för skam priser till fattiglappar som inte ens kan punga ut 5.000 kr.

Känns också redligt pantat att panikpara med en skithane man har hemma bara för att den tilltänkta hanen visade sig vara mongo. Lite mer engagemang än så förväntar man ju sig, din flickvän är nog minst lika pengakåt hon som parar med första bästa tillgängliga hane.

Ravynsfair
12/15/13, 4:58 PM
#8

#7 Jag tar över foderavtalet från min flickvän. Kan jag verkligen neka uppfödaren till att ta en kull? Eller? Hunden släpper jag inte, hon ska vara med mig. Även om jag blir av med henne så får hon ju kull iallafall? Avbetalningsmöjligheten kan jag erkänna att jag blev förbannad över när jag hörde om det. Insisterade på att de inte skulle skriva ut det. En vettig människa som planerat sitt köp har pengar sparade sen innan. Då ska inte avbetalning vara ett alternativ. Lyckligtvis betalade familjen som köpte honom hela summan kontant. Hade jag varit delaktig i kenneln så hade jag inte tillåtit delbetalning. Lilla Anton var så billig för att han är kryptorchid. Jag skulle heller inte ta fullbetalt förcen sådan men däremot lite till. Maila dem och fråga vad de tänkte vetja. Jag sitter inte med dem i luren och skriver det de säger.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Hamster 4 ever]
12/15/13, 7:23 PM
#9

Jag går tillbaka till frågan som ställdes av TS 🙂

Vår schäfer har båda sina föräldrar från Mischaland. Han är jättetrevlig familjehund, lättlärd, snäll och enkel att handskas med. Han är helt tokig i att leka, han springer och hämtar allt, bär pinnar, bollar, allt! Han är busig men samtidigt så försiktig! Ibland när han busar med pappa tar han pappas arm försiktigt i munnen, är nog lite IPO som kommer fram. Trots det bits han aldrig. Han är alltid uppmärksam på oss, man kan ha honom lös och lita på att han inte springer iväg. Han skäller aldrig utan mera gnyr-pratar.

Han har A på HD och 0 på AD, toppen😃

Jag har träffat hans syskon och alla verkade snälla och fina.

Här hittar du kennelns hemsida, inte så innehållsrik men… http://www.mischaland.se/

Här hittar du min hunds, pappas hemsida med bilder och så. http://www.quastro.se/

(Den hunden längst till höger är vår❤️)

Nikkis
12/15/13, 9:40 PM
#10

#8

Jag vet faktiskt inte hur det fungerar med att överta fodervärdsavtal, har aldrig haft foderhund. Ringt SKK's juridiska och hör med dem.
Men om uppfödaren planerar en kull 2015 och hon nu fyller tre år, betyder det att kullen kommer tas när hon är inne på sitt 5e år. Man har fram tills dess på sig att utnyttja sin avelsrätt på hunden.´innan den övergår i fodervärdens ägo.

Jag vet att han är krypt, faktiskt så mailade jag med din tjej vid tidigare annonser då min nyfikenhet tog över för det låga priset, då hon i sin tur kallade hundens testiklar för stenar som inte trillat ner, imponerat ordval från en sk uppfödare.
Redan där fattade jag att hästarna inte helt var hemma, likaså att jag då också kollade upp ett och annat i linjerna. (Har ett intresse för sånt överlag)

Men som sagt, jag råder dig att kolla med SKK's juridiska och kanske prata med uppfödaren om du kan köpa loss hunden.

#9
Förstår inte riktigt frågeställningen? Mischalands är ju en av Sveriges mest ledande kennlar som föder upp utställnings Schäfrar.
Jag personligen hade aldrig tagit en hund därifrån med tång ens.

Och nej, det är inget IPO som kommer fram när hunden greppar armen om din pappa, IPO är en tävlingsgren och någonting man lär hunden, ingenting den föds med att veta att det finns en sådan sport.
De flesta hundar med lite social kamplust kan bitas vid lek.

viktoria91
12/15/13, 9:59 PM
#11

#10 Jag kan inte mycket om schäfrar men undrar vrf Du inte hade velat röra en av dem hundarna? Felavel av dem eller?

Nikkis
12/15/13, 10:23 PM
#12

#10

För att jag personligen inte tilltalas av den typ av hund någonstans eftersom jag inte anser det vara en korrekt typ av rasen.
Jag sponsrar med andra ord inte en avel jag inte anser främjar rasen till det bättre.

viktoria91
12/15/13, 11:04 PM
#13

#12 Det håller jag med om! Det ska avlas så djuren mår bra. Har sett bilder på schäfrar med väldig konstig bakbensställning.

Annons:
vallhund
12/16/13, 1:49 AM
#14

#8

Jag förstår inte, tiken har redan haft två kullar, mer en så får uppfödaren inte ta på en tik som placerats ut på helfoder. Den magiska gränsen är 2 kullar eller att tiken fyllt 5 år.

Man kan aldrig ta över ett löpande fodervärdskontrakt, uppfödaren kan däremot hitta en ny fodervärd om den nuvarande inte kan eller vill behålla hunden. Totala mängden kullar kvarstår. För en foderhund betalar man ingenting.

#13 Hundens bakbenställning säger ingenting om dess mående, däremot massvis om dens fysiska förutsättningar för hårt bruksarbete.

Åter till TS, vad som är en bra kennel beror ju på vad man vill ha för sorts hund. Med rätt träning o förare kan alla hundar (mer eller mindre) fungera ypperligt i en familj.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Nikkis
12/16/13, 8:20 AM
#15

#8 Uppfödaren har tagit en kull och nuvarande fodervärd (som har eget kennelnamn-nämnt i tråden) har tagit en kull. Så uppfödaren har fortfarande en kull kvar att ta. Men då är det alltså så att man inte kan ta över ett fodervärdskontrakt "hur som helst"?

Ravynsfair
12/16/13, 9:56 AM
#16

#15 
Jag tar över flickvännens kontrakt från uppfödaren. 
Jag har alltså kontakt med uppfödaren till hunden. 

Nog om detta. Hoppas TS hittar en hund denne fastnar för. 
Tråkigt att ni kallar folk saker hit och dit. Personpåhopp.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Nikkis
12/16/13, 11:18 AM
#17

#16

Hit och dit? Din flickvän verkar vara en grymt okunnig och oseriös uppfödare, du har t o m själv erkänt det så försök inte rentvå dina händer nu.
Jag står för det iaf, testa att göra det du med.
Det är inte heller ett personpåhopp, det är ett rent konstaterande.

vallhund
12/16/13, 11:55 AM
#18

#16

Var ser du personpåhopp?

Fodervärdsavtal är max 2 kullar för tik, har tiken haft två kullar med minst en levande valp som uppnått 5 v ålder är avtalet uppfyllt o ägarskapet skall övergå till den som då hade hunden på foder.

Går att läsa avtalet här:

http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Blanketter/fodervardsavtal-J2.pdf

"Villkor

TIK:

Överlåtaren förbehåller sig rätt till högst ………… antal valpkullar (max 2 styck

en) med minst en levande valp

som uppnår 5 veckors ålder per kull.

Överlåtaren handhar parning, valpning och uppfödning samt svarar för de v

eterinärkostnader och övriga

kostnader som därvid uppstår.

Kostnader för övrig vård betalas av fodervärden.

Äganderätten och övriga rättigheter övergår till fodervär

den när ovanstående villkor är uppfyllda, dock senast

när tiken uppnått ………… års ålder (högst 5 år)."

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ravynsfair
12/16/13, 12:03 PM
#19

#18

Uppfödaren har en kull kvar att ta (eftersom min flickvän själv tog en) men det är inte säkert att de kommer att ta den eftersom det är över ett år kvar tills de tänkt ta den. 
Är hunden då 5år så blir det ju ingen kull. 
Återstår helt enkelt att se. 

#17
Min flickvän är inte ensam i kenneln. 
De är två stycken. 

Jag tänker somsagt inte argumentera mera.
ENOUGH IS ENOUGH. 

Koncentrera er på att tipsa TS om kennlar istället.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

vallhund
12/16/13, 12:52 PM
#20

Så din flickvän tar en kull valpar på en tik som hon inte har rätt att avla på?

Undrar vad SKKs disciplinnämnd skulle tycka o det.

Ja du, visst kan du dra dig ur diskussionen, du behöver inte argumentera för "a lost case" Vi får tacka för att du gjort oss uppmärksamma på två okunniga uppfödare.

Svårt att tipsa TS om kennlar eftersom vi inte vet vad för slags hund som denne vill ha.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Ravynsfair
12/16/13, 12:56 PM
#21

#20 
Nej, det har hon inte gjort. 
Hon och uppfödaren har god kontakt sinsimellan. 
Så nej, SKK behöver inte dras in.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Michaela-N
12/22/13, 2:30 PM
#22

Jävlar vad ni går hårt på. Undrar hur länge den här sajten kommer lyckas behålla sina medlemmar.

Winrey
2/4/14, 4:26 AM
#23

#7 ''Skithane''? Varför kallar du ett liv för skit? Jag förstår att man inte ska avla på en sån individ, men att kalla en levande varelse för skit är väl ändå att gå över gränsen? Det är som att säga att hunden är värdelös. Tycker inte om att man kallar en levande varelse för skit bara för att man inte kan avla på h*n.

May the spirit of the wolf guide me in life.

exitingsvillemo
2/7/14, 2:34 AM
#24

Istället för att driva denna diskussion vidare huruvida #1's flickvän är en kass uppfödare eller inte, varför inte tipsa om bra kennlar? Jag är, liksom TS, intresserad av att få tips om bra schäfer-uppfödare.

Borde ju ligga i sajtens intresse att hjälpa till med detta?

vallhund
2/7/14, 3:19 AM
#25

#24 Det ligger knappast i sajtens intresse att tipsa om uppfödare av utställningsschäfrar.

En US uppfödare är inte en bra uppfödare i min värld.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

exitingsvillemo
2/7/14, 6:39 AM
#26

#25 Har jag sagt att man ska tipsa om utställningsuppfödare? 

TS vill prova ställa sin hund, vilket går lika bra med en bruksschäfer. Jag ser inte att TS  specifikt skriver att det är en US schäfer hen vill ha.

Det ligger i sajtens intresse att informera och tipsa om bra uppfödare, det var så jag skrev.

Jag letar också bra schäferuppfödare, bruksmodell inte utställning och tycker det skulle vara kul att faktiskt få tips på detta.

Majken!
2/7/14, 11:20 AM
#27

#26 Några särskilda egenskaper som du tycker är viktiga hos blivande hund? Är den för tjänst/tävling/aktivt sällskapshundsliv?

Annons:
Nikkis
2/7/14, 1:51 PM
#28

#23
För jag snackar om avelssynpunkt, att det är en skithane och långt ifrån en bra representant för sin ras.
Övriga värderingar i hundens livsvärde bryr jag mig inte ett dugg om.

#24
Fattar inte varför folk hakar upp sig på uppfödarna, det är väl i första hand en bra och passande kombination man är ute efter väl? Det är ju DEN kombinationen som ska ge dig en lämplig individ, inte hur "bra" en uppfödare i övrigt är. En "bra" uppfödarens kommande kull kanske inte alls är det du önskar dig, men det betyder då per automatik att man ska köpa en valp från den för att uppfödaren är "bra"?

För det är liksom precis så många verkar tro att det fungerar och går till.
Men nej, det är bara att sätta sig in i olika linjer och leta sig fram till det man är ute efter och då försöka hitta en kombo som är så nära inpå att uppfylla de mentala, egenskaps- och hälsomässiga önskemålen och kraven man har.

MIN drömkombination kanske inte alls är densamma som din är, likaså att den uppfödaren jag anser som "bra" kanske inte alls är det för dig.

Ni har både Svenska Schäferhundklubben och Svensk Bruksschäfer att ta hjälp ifrån.

exitingsvillemo
2/7/14, 1:52 PM
#29

Hunden ska fungera bra i familjen, då den kommer vara en mycket kär familjemedlem i första hand.

Den ska ha stor vilja för Bruks, då jag planerar både träning och tävling. Trots full tävlingskondis, ska vovve kunna slappna av hemma.

Vi kommer inte att träna aktivt varje dag, men flera gånger i veckan. De dagar vi inte tränar ska hunden kunna vara nöjd med promenader och enklare mentala lekar.

IPO är inget jag är intresserad av i dagsläget, men längre fram kanske det skulle vara kul att prova. Dock är överdriven skärpa inget jag söker hos en hund.

Winrey
2/7/14, 6:42 PM
#30

#28 Tycker fortfarande det är känslolöst att kalla ett liv för skit.

May the spirit of the wolf guide me in life.

Majken!
2/7/14, 7:43 PM
#31

#29 Med så pass icke-specificerade krav rekommenderar jag dig att kika på svenskbruksschafer.com och kolla igenom vilka uppfödare som finns, för att sedan börja ta kontakt och bilda dig en uppfattning. Själv valde jag utifrån vissa hundar jag ville ha i stamtavlan, sedan kikade jag enbart på föräldrarna och hur dessa fungerar i sin vardag (tjänstehundar bägge två). Då miljöstyrka och social säkerhet för mig var i topp på listan så fungerade det perfekt, och jag fick min drömhund.

Nikkis
2/7/14, 7:55 PM
#32

#30
Ja då får du tycka det, men det kommer fortfarande inte förändra någonting.

#31
Amen.
Folk verkar alltid liksom ta upp de klassiska man vill ha i en hund som rent generellt är någonting de flesta hundar brukar besitta. Vad som sedan hände med att gå in på det på ett mer djupare plan vet jag inte.

exitingsvillemo
2/8/14, 1:17 AM
#33

#32 Kanske det är en anledning att man frågar inne på ett forum som bör kunna vägleda?!!

Har man aldrig tidigare haft intresse för en särskild ras, så är det inte skitlätt att veta vilka hundar som är bra i en stamtavla, eller hur?

Förstår inte varför det ska låta så nedvärderande hela tiden i allt du skriver Nikkis. Är det inte bättre att komma med konkreta svar och vägledning, eller vill du ha ensamrätt på att kunna schäferrasen väl? Jag förstår faktiskt inte…

Enligt mig finns det schäfrar med extrem skärpa samt schäfrar med mer balanserad skärpa. Det bör ju således finnas olika linjer att kolla på beroende på vad man är ute efter.

Varför då inte tipsa om linjer som har den mentalitet som jag och andra söker?

Vill jag ha en ren IPO/skyddshund? Nej det vill jag inte. Jag är intresserad av en kompis att träna/tävla spår, sök, rapport, lydnad och kanske tom Agility med. 
Så tipsa istället om vilka linjer jag ska kolla efter, för att få en hund som passar just mig och mina krav.

Ska man vara Medarbetare så bör man kunna visa en lite bättre attityd och ödmjukhet istället för att dumförklara alla!

Haley
2/8/14, 2:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

#33 och allmänt

Jag skulle säga att samma hund som körs i IPO:t är samma hund som kan köras i spår och rapport. En fullt normal schäfer helt enkelt. I IPO skulle jag säga att det väldigt sällan plockas fram någon aggression utan hundarna går enbart på kamplust. Så hunden behöver inte ha något stort aggressionspaket för att gå IPO.

Förutom att kolla på svenskbruksschafer.se så kolla tävlingslistor och vilka kennelnamn som står där. Kolla MH/MT i olika linjer och kolla mer på kombination än en specifik uppfödare. 

Jag testar "allt" med min grabb. Lydnad, spår, sök, uppletande, drag, djurhantering, patrullering (tanken var att han skulle blivit FM-hund) och skydd. Han har fått fina lovord på så gott som alla ställen. 

Förutom detta funkar han alldeles ypperligt bland barn och "konstiga" människor, stallmiljö, andra stökiga miljöer och med de flesta hundar. Men man ska vara medveten om att det är krävande hundar. Både aktiveringsmässigt och i vardagen. De är livliga, reaktionssnabba och har hög jakt och kamplust. Så de behöver rent generellt mycket styrning. Är man medveten och beredd på detta så är det underbara hundar att hålla på med :)

Annons:
exitingsvillemo
2/8/14, 3:59 AM
#35

#34 Tack så mycket för ett superbra och trevligt svar, det uppskattas verkligen och jag tar till mig all information =)

Hur är det med just jaktlusten hos schäfern? Vår schäfer/terv-mix har inte mkt jaktlust att tala om, men mycket vall. Vi bor ju i ett vilt-tätt område på en gård och vill gärna kunna ha hunden lös på gården utan att den ska dra iväg till skogs efter rådjur och älgar.

Vår tik kan jaga ut djur från gården, men låter dom vara när dom kommit ut från tomten. Jag ser det mer som att hon vaktar gården.
Vi kan utan problem ha dörrarna öppna dygnet runt och låta henne gå in och ut som hon vill, som sagt så stannar hon vid tomtgränsen.

Schäfern är ju ingen utpräglad jakthund i den bemärkelsen, så det måste ju gå att jobba på? 

Eller tänker jag helt fel?

Har börjat kolla lite på olika kennlar som jag anser har intressanta hundar, men vi kommer givetvis att fördjupa oss mer i olika linjer och kombinationer innan det är dags. Schäfer-planerna ligger ngt år framåt i tiden, men vi vill ju få så mycket kött på benen som möjligt innan det är dags.

Nikkis
2/8/14, 1:21 PM
#36

#33

Precis som #34 hann skriva så har många fått en fel uppfattning om att en IPO hund går på aggression, de som håller på med skyddet och snackar om det här "allvarspaketet" och aggression så hade jag backat rejält, inte för att dra alla över en och samma kam - men de som vill ha detta hos en hund i skyddsarbetet brukar då också köra rätt oschysst och i många fall använda otillåtna medel.

Egentligen så kan vilken hund som helst bli en IPO hund så länge har den social kamplust och jakt i sig, många hundar tycker att det är buskul och det är också på den nivån det ska hållas. Så en hund efter IPO linjer behöver inte alls vara en sämre hund för det.
Jag har alltid sagt att vill man ha en sporthund (sen om man inte vill tävla är upp till en själv, men aktiveras bör den) så ska man också hålla sig till hundar framtagna för det. Hundar av tjänstehunds material brukar besitta andra egenskaper, mer hårdhet och självständighet vilket är utmärkt för en hund som ska användas i tjänst och fatta egna beslut och vara uthållig men sedan kanske inte lika "precissions förig" som en sportavlad hund är.
Nu generaliserar jag väldigt grovt, för det finns givetvis hundar som besitter finfina egenskaper som kan användas till både och.

Sedan så har det på senare tid blivit så himla poppis med att importera in utländska hundar (typ från kontinenten, våra Nordiska grannländer är väl i jämställdhet som Sverige, men de anammar säkert detta också nu) som liknar mallen allt mer i sättet, det har dessutom blivit rätt poppis att få fram väldigt extrema hundar som är MYCKET av precis allt. Det tilltalar faktiskt ärligt talat inte mig personligen, för en sån hund hade aldrig passat mig, vill ha mer "lagom"/måttligt liksom. Välbalanserad och inte att vågen ständigt är på väg att tippas åt något håll beroende på vilken retning hunden är beredd att svara på, typ.

Så det kan man tänka sig lite för om man kollar hund efter sportlinjer som inte är Svenskt, vilken typ av hundar som finns i stamtavlan.

Man kan också rent krasst säga att många Svenska linjer är mer "layed back" (eller ja, det ÄR dom ju i jämförelse till det som börjar komma in nu), lite av det "gamla" stuket av Schäfer, både på gott och ont då givetvis - att det är mer åt det här "tröga och tunga" hållet mot det här käcka och rappa. Så allt handlar om att finna en balans och också veta vad man ska kolla efter. Det ÄR en djungel.

Nu är jag låååångt ifrån duktig på alla linjer inom rasen, det har kommit in så otroligt mycket nytt från världens alla hörn att det är svårt att hänga med.
Men det känns som att det blivit en modefluga nu som jag skrev ovan att få en mer malleliknande Schäfer, det är sedan en smaksak om vad man själv föredrar. Rasen är ju helt otroligt stor, så det finns faktiskt någonting till precis alla, tyvärr vill jag då också säga.

Vilka kennlar har du kollat på som intresserad dig? För även om det är kombinationer som är det viktigaste så har ju många uppfödare sin smak på Schäfer och brukar då hålla sig till det.

exitingsvillemo
2/8/14, 10:43 PM
#37

#36 Tack Nikkis för ditt ödmjuka och mycket lärorika svar, har inte tid just nu att svara, ska natta barn, men ska läsa igenom ditt svar med noggrant och svara på de frågor du ställde, så fort jag har möjlighet 🙂

Cerrolyn
2/9/14, 3:28 PM
#38

Jag ska kanske inte yttra mig då jag valt den typ som inte många av er kanske gillar. Men jag står för mitt val (har en extriörare).

Men om jag skulle vilja ha en bra bruksavlad schäfer så skulle jag utan tvekan välja RixDivan's men det blir nog så i framtiden ändå bara för att jag ALSKAR hennes hundar dvs de hon har och valparna.

**MVH Cerrolyn

exitingsvillemo
2/10/14, 1:55 AM
#39

#36 Jag har bla kikat lite på Akjas Kennel. Deras tik Neska verkar vara en intressant tik, som jag ska fördjupa mig mer i.

Gillar deras syn på hunderiet samt att dom är villiga att ge livslång support till sina valpköpare, vilket jag tycker är super. Dom tar inte flera kullar per år utan vad jag förstår oftast bara en, just för att dom har intresse av att kolla av alla sina valpar, vilket, för mig, tyder på stort intresse för att hundarna ska utvecklas åt rätt håll.

Jag tycker förövrigt att kenneln har bra statistik när det kommer till Hd Ed samt MH.

Dom avlar både på exteriör och Bruks delen. Har alltid varit väldigt skeptisk till exteriör-avel men deras avel är mer en kombination av de båda. Hunden ska se ut som en schäfer, men för den delen vara fullt användbar och ska kunna gå långt inom brukset.

Tänker jag fel att dessa kombinationer faktiskt går att åstadkomma? Upplever ju inte deras hundar som "räkor", tycker att dom har en ganska sund exteriör.

Kom gärna med mer råd och tips, på vad jag ska kolla efter =)

ezz85
4/1/14, 11:57 AM
#40

#19 hur kan du rekommendera en kennel som avlivar hundar på löpande band för de inte har råd med försäkringar?  

Elizabeth Åhren samt Sofia Skog som har denna kennel Ceason Rose har noll koll vad det gäller avel. De borde lägga ner sin verksamhet el sin avel vilket man nu vill framhäva, o sen säga att det först vart planerat med en annan hade vad jag vet så gjorde de reklam på sin hemsida typ 3månader innan att de skulle bara sin svarta schäfer tik med rando el vad han heter.

Och självfallet erbjuder de alltid avbetalning för de köper själv alltid på avbetalning och kan inte ens sköta det, bara hoppas att det får en lika bra hundköpare som de själva vart till en annan. Katastrof

ezz85
4/1/14, 11:58 AM
#41

Till TS. Rekommenderar Kennel Pinjadalen, har en kull som är 3v nu skulle jag tro. Finns i närheten av Karlstad.

Annons:
indra-bus
4/2/14, 4:01 PM
#42

Nikkis.

Självklart skall man avla på friska o mentalt bra hundar. Men detta att kalla en hund för skit hund är inte ok. Inte heller ditt språk kalla folk pantade osv.

Skulle vara roligt att se din perfekta hunds MH o dennes fina meriter.

Vad heter den o kommer den ifrån?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Nikkis
4/2/14, 4:07 PM
#43

#42

Min perfekta hund är numer död men gjorde också ett väldigt fint MT när han fortfarande levde för din vetskaps skull. ;)

Du kan ganska så lätt hitta information om alla mina hundar om du gör som vissa andra och forskar lite.
Man kan ju inte få allt serverat på en räkmacka, speciellt inte i en tråd som inte ens har med honom att göra.

indra-bus
4/2/14, 4:50 PM
#44

Nej frågan var ju efter en bra kennel.

Inte diskutera " skit" hundar.

Trodde såna som du stolt visade upp hundarnas topp resultat o perfekta  MH. För att visa vad överlägsna de är skit hundarna.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Nikkis
4/2/14, 5:53 PM
#45

#44
Och vart någonstans rekommenderade jag min/a hund/ars uppfödare och hävdade att mitt egna var perfektion?
Vart, snälla visa mig precis exakt vart!

Du kanske borde vara lite mer insatt i vart jag står i frågan och varför jag tycker som jag gör, för det är knappast helt obefogat efter mina drygt tio år med rasen.
Min ena hunds uppfödare var just själv en skituppfödare med uteslutande skithundar som jag såg till blev utesluten ur SKK.

Återigen, forska lite själv och ha någonting under fötterna innan du kommer och försöker vara näsvis, för det förlorade du direkt på. ;)

I övrigt så kan man gott diskutera skithundar om det är såna folk blir rådda till att köpa valp efter.

Dentaku
4/2/14, 5:54 PM
#46

#44 Det tog mig mindre än en minut att hitta MH och MT för hunden Nikkis menar, jag behövde inte gå in på Avelsdata eller ens veta hundens stamtavlenamn. Allt som krävdes var ett par musklick. Varför ska hon behöva lägga in det här när det redan finns lätt tillgängligt för alla nyfikna att se?

Nikkis - beklagar att din hund är borta! Både protokollen för MH och MT var väldigt trevliga. 🙂

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Cerrolyn
4/2/14, 8:18 PM
#47

Nikkis - Du vet (om du minns) vad jag tyckte om den hunden. ❤️

Jag vet också vad du tycker och tänker om mitt val men även att jag är nöjd. Det bästa är att du KAN glädjas åt andra fast de har en annan åsikt. (Tyckte faktiskt att det var relevant i denna tråden att visa även den sidan på Nikkis. Men om ni (admin) är av annan åsikt så redigera eller ta bort detta inlägget då.)

Vet att jag tidigare rekommenderat en kennel, men jag tycker det är svårt att göra det. För det jag gillar/tycker är bra kanske den som frågar inte tycker.

**MVH Cerrolyn

vallhund
4/3/14, 7:14 AM
#48

Få se nu, Leon är inte en brukshund men jag bjussar på hans MH, helt outstanding i rasen:

http://berger.forum24.se/berger-about1042.html

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
indra-bus
4/3/14, 9:36 AM
#49

Vad vet du vad jag har under fötterna? Men gillar inte atittyden "skit hund"

Då måste du ju oxå som nybörjare varit helt "Pantad" Som köpte en "skit hund" Varför inte skriva om den erfarenheten i stället o förklara vad dålig avel leder till? O föreslå vad man kan göra bättre.

Sen finns de ju "uppfödare" som inte lyssnar som sätter i hopp vilka hundar som helst för att tjäna pengar, men många vill lära sig oxå. Sen håller jag med om att man borde skaffa kunskap innan man börjar avla men bättre sent än aldrig.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Cerrolyn
4/3/14, 11:20 AM
#50

#49

När jag köpte min golden (10 år sedan) viste jag så mycket att höfterna på mamman och pappan måste vara bra. Mer visste jag inte på papper är han en sk skithund.
Men individen är allt annat än skithund.

**MVH Cerrolyn

Nikkis
4/3/14, 2:59 PM
#51

#46
MH:t var sådär på sina ställen kan jag väl personligen tycka, jag tabbade mig vid spökena och han var ruskigt omogen vid tidpunkten. Men hans MT var galet fint, jag gillade starkt bitarna av allvar han plockade fram, precis så jag ville ha honom/en hund. :)

Tack för din omtanke, han är helt galet saknad att jag inte vet vad jag ska ta mig till. :(

Fick en knäpp fråga förra veckan om jag skulle byta ut min nya valp för att få honom tillbaka, gissa vad svaret blev…

#47
Jo jag vet, tack Cerrolyn. <3

Jag tillhör som många vet den skalan som är väldigt kritisk och har aldrig hymlat med någonting, inte ens mina egna hundars brister.

Jag tycker ändå att din lilla pojke är väldigt fin och verkar vara en trevlig hund. Jag är emot extremaveln på rasen - åt BÅDA hållen!
Så länge man själv är nöjd så är det som spelar störst roll i slutändan, det enda det påverkar är ju en själv. :)

#49
Eh, ursäkta?! Skithund sa jag aldrig att han var, men han kom från en skituppfödare. STOR skillnad så håll dig till rätt sakfråga!

Trots min okunskap då han köptes så ser jag en stor fördel i det hela och ångrar inte det någonstans. Nu fick jag ändå stopp på oseriös verksamhet, för vem vet - hans uppfödare kanske fortfarande hade härjat några år till/än idag om inte jag satte stopp för henne, eller hur?
Och se vart det har gett och tagit mig. Det är tack vare det köpet som gett mig den massiva kunskapen som jag besitter idag och det brinnande engagemanget för rasen.
Ingenting ont som inte för någonting gott med sig.

Ja du verkar uppenbarligen inte ha tillräckligt under fötterna då du frågar mig saker som för de flesta andra medlemmar som varit med ett tag känner till om mig och mina hundar och vet också att allt finns på min hemsida och likaså vart jag står i de flesta frågor gällande rasen.
Och vet man inte-så är det som Dentaku skrivit och gjort själv, ett par musklick bort. ;)

Spelar ingen roll om du inte gillar attityden "skithund", jag ogillar att du dels lägger ord i min mun och framförallt att det överhuvudtaget ens finns skithundar.

Dentaku
4/3/14, 3:12 PM
#52

#51 Vad gäller MH för mig så är det helt ok om inte allt ser perfekt ut så länge de viktiga grunderna finns där - socialitet, lek, nyfikenhet, avreaktioner och skottfasthet. 🙂

Vad gäller MT så har jag fortfarande inte lärt mig exakt vilket agerande varje siffra står för utan jag måste ha protokollet med nyckel framför mig men jag förstår absolut att du är nöjd!

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Nikkis
4/3/14, 3:24 PM
#53

#52

Ja det har du förvisso rätt i, jag är enbart besviken på spökena då jag tabbade mig och som domaren sa (filmbevis finns uppe) "Så tokigt det kan bli". :P

Jag blir också snurrig av att läsa MH vs MT, det är ju tvärtom där men siffror är inte min starka sida även om jag, liksom du, är mer trygg med att läsa av MH:n. :P

Någonting jag verkligen vill, OT nu, är att försöka få in filmen på hans MT. Men sladdar saknas och det är filmat med en äldre kamera med mini-kassettband, ska försöka hitta någonstans att lämna in det till och få det digitalt på CD eller liknande.

Cerrolyn
4/4/14, 1:03 AM
#54

#51

I know 😉 🤗

#52

Jobbigt med gammal teknik. Hade gärna sett det.

**MVH Cerrolyn

burbank33
4/9/14, 9:32 PM
#55

Fredrik Steen ,Hundcachen, har en kull nu. Vet inte linjer,meriter och så, men han skriver ibland på hans blogg om det. 🙂

Annons:
Joyous
4/9/14, 10:21 PM
#56

Leta dig inte blind på uppfödare! Hitta en kombo som du gillar istället (:

Annachip
11/4/17, 1:59 PM
#57

Jag fick köpa världens bästa hund av uppfödaren alla verkar snacka om. Riktigt lågt att inte ta kritik till personen det rör.

Upp till toppen
Annons: