Annons:
Etiketteripobhp
Läst 3674 ggr
[Bolten]
2013-04-26 18:48

IPO

Är det någon och i såfall vem/vilka här inne som sysslar med IPO? :)

Annons:
SamanthaJones
2013-04-28 19:33
#1

Japp. Jag gör :)

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

[Bolten]
2013-04-28 21:32
#2

#1 vad kul! hur länge har du gjort det och vad har du för hund/hundar?

SamanthaJones
2013-04-28 23:15
#3

Sen november. Har en Boxer nu och om ett par veckor även en dobermann. Kör du?

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

[Bolten]
2013-04-28 23:38
#4

Nepp inte ännu, har en schäfer/rottis/dalmatiner omplacering hemma men ska skaffa en dobermann i år :) Så letar efter någon att ställa frågor och diskutera olika saker med eller vad man ska kalla de :)

SamanthaJones
2013-04-28 23:42
#5

Fråga på du bara! Svarar så gott jag kan! 

Var ifrån ska du ha dobbis?

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

[Bolten]
2013-04-28 23:44
#6

#5 PM:ar dig lite allmänna frågor :D

Har inte bestämt mig helt ännu, ska åka och hälsa på en kennel här nere i skåne på lördag. Dom har inga valpar just nu men kommer ha senare så ska mest träffa dom och hundarna och få en bild av dom och dom av mig :)

Var ifrån är din?

Annons:
SamanthaJones
2013-04-28 23:46
#7

Vad roligt! Min brutta kommer från kennel cape secure :)

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

[Bolten]
2013-04-28 23:52
#8

#7 åh vad kul! Är de födda och isåfall hur gamla är de? :D

thea_thea
2016-04-19 09:12
#9

Finns det några mer som tränar IPO här? Hur har det gått TS?

Jenka
2016-04-19 09:51
#10

Jag har. Men har lagt skyddet på is. Just nu satsar vi för BSL 3 istället.

ipopuma
2016-04-19 12:46
#11

Jag tränar :D

Ambrose
2016-04-19 13:15
#12

Yup, tränar och figgar! Ska göra BH provet om några veckor :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Boltens
2016-04-19 22:47
#13

#12 Vad kul, vilken klubb gör du det på?

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

Annons:
Ambrose
2016-04-20 00:50
#14

#13 Uppe i Nossebro . Rottweilerklubben som annordnar. Nitas pappa skall även göra sin första IPO 3 och 4 träningskamrater ska köra IPO1 och IPO3. Ska bli riktigt kul! Hoppas Nita kan ligga still på platsen bara…

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

RedMonsters
2016-04-23 02:57
#15

Inte…än ;) Håller på med mondioring men ska på ipo-läger i sommar, mest för att hänga med uppfödaren och kullsyskon. Vem vet, kanske blir jag frälst?

Medarbetare på brukshundraser.

Mysisa
2016-04-23 04:31
#16

Jag är sugen på att börja träna IPO med min sambos "schäfer" men vet inte riktigt vart jag ska börja.

minavitas.wix.com/kennel

Boltens
2016-04-24 23:41
#17

#16 Vad menas med "schäfer"?

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

Mysisa
2016-04-24 23:52
#18

Hon har stamtavla i vita schäfer klubben så inte riktigt samma sak som att ha en riktig Bruks schäfer hemma

minavitas.wix.com/kennel

Boltens
2016-04-24 23:54
#19

#18 Blir nog svårt att hitta en träningsgrupp att träna IPO med om man inte har en renrasig registrerad bruksras (eftersom det bara är dom som får starta) tror jag. Så är det här i alla fall.

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

Mysisa
2016-04-25 00:14
#20

#19

Det är iaf bara renrasiga som får tävla. Man ska kunna träna med skit i snöret men det kanske är olika från klubb till klubb.
Synd om jag inte ens får träna med henne. Tror att hon skulle tycka att det är skit kul

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Boltens
2016-04-25 00:49
#21

#20 vad du tränar själv med henne avgör du men tror inte en träningsgrupp släpper in en hund som räknas som blandras. Vet inte någon bra figge heller som figgar för en hund som inte ska tävlas. 
Mjo man ska kunna träna med skit i snöret men man ska inte kunna kräva en träningsplats i grupp osv när man inte kan köra de "på riktigt", enligt mig i alla fall.

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

Mysisa
2016-04-25 01:13
#22

#21

Hade jag kunnat så hade jag tränat henne hemma själv men jag är inte riktigt så kunnig, spår och lydnad går bra på hobby nivå hemma i trädgården men skydds biten känner jag att det vore bra att ha en handledare så det inte blir fel.
Nu är hon visserligen inte ens hälften så skarp som en riktig schäfer men ändå.
Enligt de regler jag hittar får man träna en blandras på klubben och man kan söka licens för att tävla men jag har en känsla av att det inte är riktigt så enkelt i praktiken.
Kräva en träningsplats skulle aldrig falla mig in även om jag tror att träningen skulle vara ett bra sätt för oss att komma varandra närmre. Jag förstår att de med renrasiga hundar med riktiga ambitioner har större behov av platsen än oss.

minavitas.wix.com/kennel

Boltens
2016-04-25 02:45
#23

#22 Skyddsdelen finns det ingen jag känner i alla fall som skulle träna eller lära ut för att köra de på så kallade blandraser. 
Varför kör du inte bara spåret och lydnaden? Jag personligen ser inget syfte att köra en hund i skyddet om man inte vill/kan tävla den sen :P

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

Boltens
2016-04-25 02:49
#24

#22 Glömde skriva att det är en vääldigt bra idé att skippa att köra lite skydd hemma :p Det kan gå väldigt snett isåfall.

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

LinaFel
2016-04-25 02:54
#25

Undrar också varför du inte "bara" kör lydnad och spår eftersom att du ändå inte kommer kunna tävla :)

Mysisa
2016-04-25 12:59
#26

Jag vill köra allt för att lära mig hur man tränar osv för framtida bruk. Tanken är att träna och eventuellt tävla med nästa hund.
Skydds är det momentet jag tycker verkar roligast dessutom så att skippa den biten som gör att IPO känns kul känns lite si så där :/
Men verkar som att jag inte har nåt val om vi inte är välkomna i någon träningsgrupp

minavitas.wix.com/kennel

Ambrose
2016-04-25 13:08
#27

#26 Anledningen till att man inte får träna med en blandras/hund som inte ska tävla i en träningsgrupp är för att jobben som figurant sliter oerhört mycket på kroppen. Jag figgar t.ex. och just nu är min höft trasig. Såpass att jag ibland skriker av att försöka resa mig. Vår andra tränare har problem med sin axel.

Som figurant så kör man på just för att de i gruppen ska få komma ut och tävla och uppfylla de drömmarna med sin hund, men en person som "Bara vill testa på lite för skoj skull" är tyvärr inte värd det. Det förstår du säkert :)

Dessutom så är även de flesta skyddsgrupper överfulla. Vi har vid vissa tillfällen varit 17 hundar som ska tränas på en som samma kväll, 2 ggr i veckan, och fler förfrågningar väller in hela tiden, så man måste vara oerhört selektiv med vilka som får vara med. Folk som dessutom bara vill "Tävla skydd lite vid sidan av, men helst vill satsa på en annan gren" är oftast inte heller välkomna :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Boltens
2016-04-25 13:10
#28

#27 Bra förklarat!

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

LinaFel
2016-04-27 13:51
#29

#27 Jätte bra skrivet!

belliiboii
2016-04-30 17:53
#30

Jag är en nybörjare som jätte intresserad av IPO, ni som kör kan inte ni förklara lite mer och med ett vardagligare språk vad det går ut på? :) har sökt runt på internet och så men har fortfarande inte bildat mig någon klar uppfattning om hur de faktiskt går till. Och vad krävs av hunden för att man ska köra IPO? :)

Ambrose
2016-05-02 16:35
#31

IPO är lite av "hundvärldens triatlon". Man tävlar i spår, lydnad och skydd.

IPO-spår är lite speciella eftersom det är ett typ av lydnadsspår. Hunden skall följa en människa, och man vill att hunden håller sig i spårkärnan, alltså i de faktiska fotstegen. Den ska arbeta noggrant och metodiskt och man testar hunden med hjälp av raksträckor, vinklar och markering av föremål. Markeringarna kan vara läggande, sättande, ställande eller apporterande, men om hunden apporterar så ska det vara en korrekt lydnadsapportering. Alltså griper föremålet direkt och avlämnar det framför föraren utan tugg. P.ga. detta så väljer de flesta att INTE apportera in föremålen, till skillnad från bruksspåren.

I lydnaden lägger man stor vikt på en positiv och motiverad hund. Man tillåter lite slarv i momenten sålänge hunden visar bra attityd och snabbhet. Här testar man fotgående, fotgående genom grupp, sättande under gång, läggande och ställande under språngmarsch, apportering på marken samt över hopphinder och A-hinder och även framåtsändande.(Allt detta är i klass 3). Sammtidigt som en hund kör lydnaden så ligger en annan plats.

I skyddet så skall hunden söka upp en buse, förhindra denne då det försöker fly, avvärja en attack, transportera busen samt genomföra ett modprov. Modprov är när busen springer rakt mot hunden från en långt avstånd, hunden skall då angripa busen framifrån. Mellan de olika momenten så sker olika "lydnadsmoment" som släppanden och transporter.

En IPO-hund skall vara duktig på att spåra, samt väldigt träningsbar i spåret, den skall ha en stor sammarbetsvilja och glädje i arbetet och den behöver även ha ett stort mod och bra bett. I skyddet är det väldigt viktigt att hunden biter fullt med hela munnen, och fast. Ingen tugg eller slarv! :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: