Annons:
Etiketteripobhp
Läst 3162 ggr
vallhund
4/23/13, 9:38 PM

IPO/skydd

Det påstås att skyddsträning o tävling förekommer i resten av Europa med blandisar, stämmer detta?

Kan man komma med i en skyddshunds träningsgrupp med en blandis i Sverige?

http://hundar.ifokus.se/discussions/51755631ce12c43484000bb7-vita-tassar-pa-schafervalp

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
brukshundar
4/24/13, 10:10 PM
#1

Har faktiskt ingen aning hur det ser ut i resten av Europa, men det skulle faktsikt inte förvåna mig om det förekommer i vissa länder. T.ex. USA (Nu ligger inte det i Europa, men jag har för mig de utövar skydd med bl.a. pitbulls där också…) Men jag har ALDRIG hört att det förekommer här i Sverige och resten av Norden, att man tränar det med någon annan ras än brukshundraserna.  

Jag tycker i alla fall det är grymt oseriöst om det skulle vara så att det förekommer blandraser i träningsgrupper här i Sverige, då en seriös träningsgrupp faktiskt inte tar med vem som helst, och då inte heller vilken brukshund som helst. Varför skulle de då ta med blandraser? Det är nog redan svårt att med rätt ras bara komma med. Hunden ska uppfylla en massa kriterier och inte minst föraren.

Visst, nu har inte alla träningsgrupper samma krav runtom i landet, vet inte ens om licens är ett krav längre (tror bara det är krav för tävling).

Ska man träna skydd ska man inte göra det för skojs skull utan man ska ha ett mål med det. Min åsikt då. Tjänst eller tävling, annars kan man hålla sig till andra grenar. För det är inte vilken gren som helst, och definitivt inte till för folk som vill vara macho med sina hundar.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus


 

SamanthaJones
4/28/13, 7:33 PM
#2

Man får tävla med blandraser i bla tyskland, kommer dock inte ihåg vad de tävlingarna heter. Vanligast är blandningar mellan schäfer och malle.

I Sverige så ska man ha en skyddslicens för att få träna skydd, och licensen gäller föraren och den specifika hunden. Om inte föraren har tävlat upp minst 3 hundar till hög nivå (kommer inte ihåg om det var ipo 3 eller om det var kval till typ vm). För att få licensen krävs att hunden är renrasig (stambok) och av bruksras så svaret är egentligen nej man får inte det. Men man kan komma undan det om man ska tävla utomlands men då får man ta upp det specifika fallet med sbk har jag för mig.

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

Nikkis
4/29/13, 1:24 PM
#3

Tveksamt att en seriöst figurant/träningsgrupp ödslar tid och energi på en blandras som ändå inte kommer kunna tävlas med. Pratar Sverige nu.

Upp till toppen
Annons: