Annons:
Etiketteripobhp
Läst 4011 ggr
SamanthaJones
2012-10-16 09:10

Nu ska vi skola om oss! =)

Precis som står över så ska jag och Prinsen skola om oss från svenskskydd till IPO. IPO har ju alltid varit en djupt begravd dröm men eftersom det har varit väldigt svårt o hitta en grupp blev det svenskskyddet istället. 

Men nu så! Nu har vi hittat en gäng som tränar på ett sätt jag kan acceptera och som verkar väldigt kunniga och intressanta.

Så, nu ska prinsen bara läka ihop helt efter en operation i läppen så kör vi så det ryker sen! =)

Någon annan här inne som tränar ipo?

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

Annons:
joheck
2012-10-16 13:06
#1

Du får gärna förklara för mig vad ipo respektive svenskskydd innebär. Om du har lust alltså. Jag har inte så stor koll.

Qepta
2012-10-16 19:54
#2

Tränar inte IPO men ska börja så smårningom! Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Workingdog
2012-10-17 07:10
#3

Jag vill träna IPO men då närmsta träningsgruppen är den uppfödaren har vilket är ca 2 timmar bort kommunalt så blir det svårt att ta sig dit tyvärr… Men om det kommer någon grupp närmare så kommer vi att börja träna lite IPO också. Hemmaklubben har bara en svenskskydds-grupp just nu.

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

SamanthaJones
2012-10-18 21:09
#4

1: Förlåt för sent svar. Men här kommer en beskrivning av de olika grenarna. Finns säkert lite småfel då jag själv inte är mer än nybörjare! :)

De grenar som finns och som klassas som skyddsgrenar är:
IPO/BHP
Mondioring
Svensk Skydd

I Sverige är det IPO och Svensk skyddet som är de största. Mondioring finns inte ännu i Sverige utan vill man tävla i detta får man åka utomlands. Dock har vi några väldigt framståeende ekipage i Mondioring (Frida och Jonas Wallén som exempel).

IPO/BHP (Internationell prövningsordning)

Jag har inte Jätte stor kunskap om IPO men som jag har förstått så kommer namnet ifrån danska schäferklubbens prövningsprdning (Brukshundspröve BHP) och detta namn (BHP) använde man sig av i Sverige när man skulle introducera IPO här.

FCI skapade IPO och reglerna där var snarlika med de i BHP men det skilde lite i bedömningen av vissa moment. Sedan några år finns det inte BHP i Sverige utan man ändrade i regelverket och det heter nu mera IPO.

IPO Betår av 3 delar 
Spårarbete
Lydnad
Bitarbete 
(B)SL = Spår Lydnad  (enligt IPO-regler)

I IPO tävlar man i tre olika nivåer som går från I - III och i nivå III strävar man efter certpoäng för att komma till SM/VM och så vidare.

Jag kan ha missat många delar kring IPO men detta är lite bakgrundshistoria och hur upplägget ser ut :)

Mondioring

Mondioring tävlingar innehåller Lydnad, hopp och skyddsmoment, alla momenten körs i en följd ovh programmet tar ca trekvart att genomföra (MR3) vilket betyder att hunden jobbar ca 45 minuter utan något/-n längre uppehåll/paus. Det finns tre klasser i Mondioring MR1, MR2, MR3.

Tävlingarna börjar alltid med lydnad följt av hopp och avslutas med skydd. Skyddsmomenten lottas innan tävlingen startordningen är dock lika för samtliga tävlande med undantag av fasttagande och återkallande som lottas individuellt när man kommer in på tävlingsplanen.

Utförandet av de olika momenten varierar från tävling till tävling och det är först när provhunden går som man vet hur momenten kommer att utföras mer exakt. Det är detta som gör denna tävlingsform av många anses mer spännande än de traditionella tävlingsformerna (SV.Skydd och IPO), Mondioring kräver att hunden har en oerhört bra fysik, uthållighet och lydnad!

Svensk skydd

Här iscensätter man ett angrepp där hunden ska försvara och skydda sig och sin förare. Hunden ska också visa att den klarar att förfölja, gripa och bevaka en figurant.

I skydd får bara bruksraser tävla och det krävs en speciell licens för att få tävla. Skydd är en tuff sport som är spännande att titta på. Hundarna kan se farliga ut, men rätt tränade hundar är snälla familjehundar som ser skyddet som sin favoritlek. Kopierat från Sbk´s hemsida (http://www.brukshundklubben.se/templates/Page.aspx?id=8514)

Svenskskyddet är en del av bruksgrenarna och därför börjar man med att tävla i appellen. Dock finns det ingen appell i skydd utan den får man göra i någon av de övriga, spåret vanligast då skyddet innehåller ett spårmoment i de högre klasserna. Skyddet tävlas alltså på samma sätt som övriga bruksgrenar i Lägre, högre och elit.

Skyddet kräver att man som förare har en ypperlig kontakt med sig hund och klarar av att hantera hunden även när den är väldigt högt upp i drift. (gäller alla skyddsmoment). Jag personligen tycker att man innan man ens börjar med att träna skydd på allvar ska träna in en väldigt god lydnad och kontakt med sin hund för lydnaden är A och O. har du ingen lydnad på din hund så är det inte säkert att du får in hunden efter t ex ett överfall och då blir du både diskad och få en hund som går upp ytterligare i motivation då det blir en kamp mellan dig och hunden (om figuranten).

Är man intresserad av att börja så rekomenderar jag STARKT att ta god tid på sig och leta efter en figurant som man känner ett stort förtroende för och som har träningsmetoder som överstämmer med dina!

Hoppas att du fick Svar på lite frågor och jag svarar gärna mer om jag kan! :)

Vänligen

Sofia

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

SamanthaJones
2012-10-18 21:10
#5

#3. var i landet bor du då? :)

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

Workingdog
2012-10-18 21:24
#6

#5 Bor i Stockholm :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

Annons:
SamanthaJones
2012-10-18 21:32
#7

Du har ju Tommy (har jag helt för mig att han heter) som håller till i södertälje och som ska vara bra. :)

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

joheck
2012-10-18 21:51
#8

#4 Tack för svar! Känner mig lite klokare nu ;). Skyddet lät lite otäckt dock och inget för mig, har ju dessutom papilloner så det funkar ju inte riktigt.

Har du kanske någon bild på när du och din hund tränar skydd? Hade vart intressant att se :P.

Workingdog
2012-10-19 06:52
#9

#7 mina uppfödare bor i södertälja och håller till strax innan södertälje, så har redan någon där. Men som sagt tar det ca 2 timmar dit kommunalt + att man behöver bli upphämtad för det går ingen buss ut till klubben… :/

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

[Chabelis]
2012-11-01 14:09
#10

Blir IPO för mig och framtida hund.Kollar just nu efter träningsgrupp även fast valpen inte kommit till världen än.

Någon som har tips på träningsgrupper i västra götaland eller någonstans i värmland kanske?

Mvh

Upp till toppen
Annons: