Annons:
Etikettpresentationer
Läst 5513 ggr
dragonstar
1/29/12, 11:30 PM

Hur ser er vardag ut?

Drömmer om att kunna sakffa hund i farmtiden och är säker på att det kommer bli schäfer eller likande ras.

Just nu arbetstränar jag hoss en uppfödare av just schäfrar och går ut med hundarna. Just nu är hudnadrna i vila men framöver kommer jag få var med under lite tränign och jag hoppas på att kunna få tästa på IPO.

Just nu kan jag dock inte ha en hund och därför planerar jag. Tycker att Brukslydnad, IPO, och likande värkar roligt men vill väldigt gärna tästa nannat med som tillexsempel Kickbike(drag).

  • Hur ser eran vardag ut med era hundar?
  • Hur mycket promenerar ni per dag och vad för annan aktivering gör ni?
  • Vad fick er att skaffa en bruskras?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Smultronbarn
2/2/12, 7:44 PM
#1

Jag har värsta lyx vardagen - enligt mig själv. Just nu pluggar jag och har med hunden, och just nu har jag praktik på FHTE med hunden och utbildar den till patrullhund ;)

Dagarna ser ut såhär:
ut och kissa vid 06.30-07.00
Träning från 07.30 - 11.00 (beroende på väder, planering för veckan mm mm)
11.00 till eventuellt 13.00 lunch och långpromenad med de andra hundarna förutom Schäfern. Får man springa runt hela dagarna och träna i massor så behöver man en längre vila också ibland.
Är det en dag då vi fokuserar på ett annat ekipage eller inte jobbar så aktivt så följer hon oftast med.
12/13.00-ca 16.00 träning med hunden.
Hemma runt 17- tiden. En 20 min kisserunda.
Kvällsmat vid 18 tiden
Eventuellt en kisse runda igen om någon timma och oftast sista rundan vid 22.00.

Om 10 veckor ser dagarna säkert annorlunda ut, men just min hund är inte så berörd av tränings intervallerna eller att jag ändrar min vardag. Så därför funkar detta perfekt för just mig och min hund.

Förutom allt som hör med patrullhunden å göra så kör vi vanlig tävlingslydnad, lite trix för att göra henne mer rörlig (behöv egentligen inte, men en rolig aktivering och förebyggande för åldern), balans på pilatesboll, aktiverings boll, stadga med kontakt tex. just miljöträning med konsentrationsövningar gör min tös riktigt trött mm.

Jag har alltid velat ha en hund att jobba med och fick chansen att testa på att ha en schäfer.
Den chansen kunde jag inte säga nej till. :)
Egentligen var det inte en schäfer jag planerade att skaffa utan en Aussie, men se så det gick.

dragonstar
2/2/12, 9:57 PM
#2

Måste säga tt jag är otroligt avensjuk på dig, låter som en toppenvardag just nu =) Själv är min drömhund schäfer och jag vill jobba med djur, vill utbilda mig innom djurvård elelr likande men kan inte det just nu pågrund av sjukdom.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Smultronbarn
2/3/12, 10:22 AM
#3

Då hoppas vi på att du bli frisk snart så du kan satsa på dina drömmar ;)

dragonstar
2/3/12, 2:13 PM
#4

Ja, jag hoppas jag med, men tlls vdare blir det att drömma och planera.

Är intresant att få veta hur andra har det så att jag kan planera sen för hur jag ska göra och vad som kommer krävas.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Stormblomma
2/4/12, 6:40 PM
#5

Vi är ute 06.00-07.00.
Jag åker till jobbet 08.00 och åker sedan hem på lunchen, äter hemma och tar en sväng med hundarna. Därefter är det tillbaka till jobbet. Är hemma igen 16.30 och då åker vi antingen ut till klubben och tränar där eller så tränar vi på gräsplanen utanför huset. Detta kan ske i allt från 45 minuter till 3 timmar (intervaller)
Sedan är det mys hemma och beroende på hur länge och hårt vi tränat under eftermiddagen blir det en kissrunda innan kvällsrundan också. Kvällsrundan kan vara vid olika tider lite beroende på hundarna och när jag går och lägger mig.

Tre dagar i veckan går min lillasyster från skolan och är med hundarna från lunch och några timmar framåt då hon slutar skolan tidigt och tycker om att engagera sig i hundarna då hon inte har möjligheten att ha en egen.

Mina hundar tränas 6 dagar i veckan.
1 dag i veckan har de fullkomlig vilodag och går då bara korta kissrundor.

Vi tränar det mesta men framför allt lydnad. Men även spår, IPO-skydd, sök, uppletande, drag och freestyle. Eftersom att min yngsta inte är så gammal än är det utan press och väldigt anpassad träning.

Min pappa har haft schäfer under min uppväxt och min första hund var av rasen Rottweiler. Jag insåg tidigt att jag ville träna och efter att jag gjorde det stora misstaget att puscha min Pinschertik för hårt bestämde jag mig för att jag måste ha en ras som pallar mitt tempo och tycker att hård träning är lika kul som jag tycker att det är. Funderingarna gick kring vilken ras det skulle bli och pga schäfrarnas och rottweilerns fysiska problematik valde jag Malinois som jag tycker har "lite mer av allt" i de egenskaper jag söker + är friskare.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

dragonstar
2/6/12, 5:05 PM
#6

När jag läser detta kom går på en fråga, har ni viloperjoder? Flera jag hört kört ju några måanders vila under de kallaste tiden på året. Gör ni det?

Jag är helt såld på shäfer men ignetlong eborde jag ha något mindre aktivt tror jag, Iallafall när jag läser detta.  MEn jag vet inte, det beror ju på vad man tränar hur läge och hur ens vardag ser ut.

MAn kan ju träna olika saker under promenaderna, både innom och utomhus, och ha några dagar i väckan man vilar och andra man är mer aktiv på. Beror ju väldigt mycket på individen ochså.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Stormblomma
2/6/12, 5:26 PM
#7

Viloperioder i flera månader!? Varför? Vad skulle det ge?
Av olika anledningar kan det hända att jag är mer eller mindre aktiv periodsvis, och ibland - inte så ofta men ibland kan det hända att de får en längre period, dock Inte på flera månader, då vi tar det lite lugnare.

Det händer mycket i huvudet på en hund under en fler-månaders-period, både fysiskt och psykiskt.

Om du bara vill aktivera hunden lite på promenaderna och ha vilodagar flera gånger i veckan är nog schäfer inte en ras för dig är jag rädd. Vår schäfer tränades hårt 4 dagar i veckan, hade en vilodag och en dag då han var med ute i stallet. Det var lagom, men den perioden han gjorde illa benet ordentligt och han skulle gå i vila, blev han tydligt stressad efter en vecka.

Men som du säger, det är ju en individfråga. Men jag tycker att det är viktigt att man Alltid förväntar sig att ens egen hund kan komma att kräva det maximala. Bruksraser är inga soffpotatisar helt enkelt :)

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

dragonstar
2/6/12, 5:42 PM
#8

jag vet inte varför man ska ha lägre viloperjonder, Kanske beror på vädret? Eller hur mycket man aktivierar hunden annars.

Lite varför jag startade denna tråden är för att få veta mer ingånde, vad menar ni när ni säger Aktivera mycket.

För mig betyder det kanske en helt annan sak en för er.  Sä därför vill jag få en tråd där man beskriver sina dagar ordäntligt och utifrån det kan vi som funderar se vad som värkar var oss.

OM ni förstår vadajg menar.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Haley
1/10/13, 12:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nu är denna tråden gammal. Men en brukshund (bra) behöver arbeta flera timmar i veckan för att må bra, och jag tycker att man ska kunna ge den det.

Det är ingen rättighet att ha hund, så att skaffa ras efter ens egna förutsättningar för att ge den ett liv där de mår optimalt tycker jag är viktigt, så det är bra att du kollar upp INNAN du skaffar en bruksare! :)

Jag tränar lydnad, spår, uppletande och lite skydd (änsålänge bara bitträning). Sen blir det fysträning i form av drag och cykel.

En "normal" dag tränar vi ca 1 timme och går minst en långpromenad på 1 timme. Sen blir det rastingsrundor på 15-45 min.

Vissa dagar (som idag) tränar vi extra mycket. Idag har vi tränat lydnad i nästan 3 timmar. Sammanlagt varit ute nästan 4 timmar och ska på en sista promenad innan vi lägger oss. Hur lång den är vet jag inte än. Allt mellan 10-60 min.

Vi cyklar som sagt även, och det gör vi 1-5 gånger i veckan, mellan 5-20 km/gång. Då brukar det även bli lite drag.

Klättrade gjorde vi i ett sandtag några dagar i veckan innan när vi hade tillgång till det.

Dagarna ser olika ut dock. Ibland kan vi gå en långpromenad på 4 timmar och sen träna lite med klickern inne. Ibland har vi rena vilodagar. Framförallt om det varit en hård dag dagen innan. Och ibland åker vi iväg och miljötränar. Mina hundar följer även med mig nästan överallt, och jag är för tillfället arbetslös.

Och att vila en bruksare i flera månader låter inte bra. Det skulle inte min må bra av. Märker på honom nu hur det kryper i honom när vi legat på latsidan pga underlaget. Och då har vi ju ändå tränat en del. Däremot så kan man ju ge en liten paus från en specifik träning, och träna annat en period. Men flera månader? Nja….

Min buse! :)

Äppelsnäckan
5/30/16, 6:47 PM
#10

(Gammal tråd men puttar upp.)

Är det någon här som skulle vilja göra en video för hur en vanlig dag ser ut för er? Där man får se vad ni gör för aktiviteter på video liksom.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Boltens
5/30/16, 9:21 PM
#11

Hur ser eran vardag ut med era hundar?
Väldigt varierande från dag till dag, finns ingen riktigt "normal dag". 

Hur mycket promenerar ni per dag och vad för annan aktivering gör ni?
Promenerar inte speciellt mycket varje dag utan lägger större fokus på att åka till skogen/stranden/klubben osv. Bor mitt inne i stan så undviker längre promenader här inne i största mån. 
Som det ser ut nu så kör vi lydnad cirka 3 -4dagar/veckan, börjar från och med på söndag med skydd 2 gånger/veckan och sen är tanken att spåra 1-2 dagar i veckan. Utöver det kör vi lite simning, skogspromenader, drag och andra "utflykter". 
Som sagt varierar det en del så varje vecka behöver inte se ut så men i genomsnitt är det så. 

Vad fick er att skaffa en bruskras?
Både att mina två favoritraser tillhör bruksraserna samt att jag ville syssla med IPO.

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

AkashaWingates
6/1/16, 9:07 AM
#12

Hur ser eran vardag ut med era hundar?
Ehm, jag har inget fast schema för hur en dag ser ut, det beror helt på vad som händer i övrigt typ jobb, andra aktiviteter eller om vi ska ut och träna med vänner.

Hur mycket promenerar ni per dag och vad för annan aktivering gör ni?
Vissa dagar är vi ute typ max en timme på hela dagen, och andra dagar är vi ute 6h. Det är helt olika alltså, och jag försöker variera det. Jag tror det är viktigt att lära hundarna att vissa dagar händer inte ett skit så de inte alltid har en förväntan på att det ska hända något kul.
Jag tränar lydnad ett par gånger i veckan, tänkte även börja ta tag i spåret, sen blir det lite moment träning ibland när jag har tråkigt och sådär. 

Vad fick er att skaffa en bruskras?
Jag är gammal hästtjej, så att ha djur som kräver mkt är liksom naturligt för mig - och jag har alltid velat ha dobermann.

Upp till toppen
Annons: