Annons:
Etikettutställning
Läst 4313 ggr
Michaela-N
2011-08-10 18:24

Räkstjärt på Schäfer

Jag undrar lite om det här med räkstjärt. Det avlades ju fram för att det skulle vara snyggt och så. (för speciellt användbart är det ju inte, schäfrar med extrema räkstjärtar har ju ofta problem med att gå, vad jag sett).. Min fråga är alltså, vari ligger det snygga? Tycker det är mycket coolare med "riktiga" schäfrar med fin stjärt, så som alla såg ut förut. Hur kan det ha blivit så poppis med denna typ av rumpa på just schäfer?

Annons:
Nikkis
2011-08-10 19:24
#1

Ja du, skönheten ligger i betraktarens ögon… Det är ju det utseendet som premierats vid utställningar. Folk blir kåta på utstellningsmeriter och sålänge det finns en marknad för dessa så kommer de att fortsätta produceras, tyvärr. =/

Michaela-N
2011-08-10 19:31
#2

Ja någon måste ju tycka det är snyggt men jag (och säkert flera andra) gör det inte.

Men hur kunde det hända? Och varför är det då inte lika snyggt med tex. parabolöron, kroksvans, eller skalle rund som en kula?

Nikkis
2011-08-10 19:35
#3

Hur det kunde hända, ja har man två grupper med folk som tycker olika så går ju dessa sin egna väg. Jag kan tyvärr inte svara varför det är just vinklarna de fastnat för, jag stödjer nämligen inte själv den aveln och förstår inte heller det fina i en sådan exteriör. =)

Sophie&Segra
2011-08-10 21:41
#4

Jag kan ju bara tala utifrån min erfarenhet. Och dom "utställnings uppfödarna" jag pratat med, säger att dom vill åt den röd/svarta färgen framför allt.
Sen nekar ju alla (uts. uppf) att deras hundar är vinklade i bak. Och att "alla hundar ser så ut om man ställer upp dom på Schäfevis" är något jag fått höra Varje gång.

Att just Schäfern har blivit drabbad av sk. räkryggar är väl lika trist som att Taxen (främs kanintaxen) knappt kan gå pga benen inte räcker till o ryggen för lång. Eller som att Mopsen/Frallan/Bulldoggs knappt kan andas för luftvägarna är så "vanställda" pga dålig avel.

Det är bara att beklaga att just vår fina ras Schäfer blivit drabbade av detta.

Och ja, hur det kunde bli så?
Folk tycker att det är fint, dom avlar, folk som tycker sånna hundar är snygga - köper dom, åsså går det runt, inte svårare än så.
Men jag förstår din tankegång.

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

fettmedkevlar
2011-08-28 18:46
#5

#4 Jäkla märkliga uppfödare egentligen som påstår att alla schäfrar ser ut så om man ställer upp dem på "schäfervis".

Fan, jag har provat få ner röven i marken på Hicka, men det går inte!

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: