Annons:
Etikettövriga-grenar
Läst 2869 ggr
stallostby
2009-04-23 22:43

vilket ansvar har hundägare?

Idag när jag åkte fram till våran ladugård där vi inte längre äger huset men gårdsplanen och markerna runt omkring är våra. Mina hästar går på bete där. Då kommer en av husets hundar (schäfer) springandes, min fart med bilen är ca 10 km/h pga väldigt gropig väg. Tar  för givet att hunden viker undan men inte så tvärnit blev det. Jag tror jag toucha hunden. Vilket ägaren senare bekräftade när jag fick tag på honom på telefon (han lastade in hunden och drog iväg järnet på den gropiga vägen innan jag hann be om ursäkt) Han sa att det hade tagit i bogen och att det var unghund mm vems är felet??

(jag tror mig läst att hundägare alltid har ansvaret)

Annons:
Elmis
2009-04-23 23:14
#1

"Det strikta ansvaret" innebär enl lagen att du är du som hundägare alltid ansvarig för det din hund förorsakar. I det här fallet verkar det som om hunden har sprunkit mot bilen och du har gjort allt som står i din makt att undvika olyckan. Då är det hundägaren som skall ha sådan koll på sin hund att detta inte kan inträffa! Hade det blivit skador på bilen skulle hundägaren också kunna bli skadeståndsskyldig.

Elmis
2009-04-23 23:25
#2

Tillägg: Det strikta ansvaret återfinns i Lagen om tillsyn över hundar och katter 2007:1150

stallostby
2009-04-23 23:29
#3

tack för svaret

emmeb
2009-04-28 12:59
#4

Min sambo körde på en hund en gång.

Han körde på en grusväg i 70 km/h (vilket är hastigheten på den vägen). Då han såg att det var ett barn på vägen så sänkte han farten rejält. Sen såg han att barnet hade  en lös hund med sig som började springa mot bilen. Då nitade han men hunden lyckades ändå komma in under bilen (klarade sig ifrån hjulen tack och lov). Hunden tjöt men tog sig ändå upp själv och sprang raka spåret hem.

Sambon tog då med sig barnet och gick hem till ägarna för att berätta att det var han som kört på hunden.

De tyckte det var bra att han stannat och kommit för att berätta. Senare fick han veta att hunden klarat sig ifrån några större skråmor utan hade bara någon liten mindre blessyr.

Tur i oturen att att gick så väl ändå.

stallostby
2009-04-29 19:48
#5

Jag har nu fått veta ( om det stämmer) att hade det blivit skador på bilen hade hundägaren fått ersätta. (som även #1 skriver)

Jag tror mig veta att det alltid är hundägarens ansvar  vilket får mig att störa mig på att hundägarna verkar se de som mitt fel och att jag ska be om ursäkt (på vår gårdsplan). Men det har jag iaf gjort, huvudsaken jag vet att jag har rätten på min sida.

Upp till toppen
Annons: