Etiketttester
3/4/16, 2:31 PM

Mentalbeskrivning valp (MV)

Syftet med att mentalbeskriva valpar är att få underlag för utvärdering och komplement till Svenska Brukshundklubbens mentalbeskrivning hund (MH) och mentaltest (MT) samt ett hjälpmedel för uppfödaren när det gäller att välja rätt valp till rätt köpare.

**Hur går det till?
**Mentalbeskrivning valp görs när de är 7-9 veckor gamla och ger en beskrivning av valpens beteende i specifika situationer. Beskrivningen utförs i ett isolerat utrymme där valpen inte varit tidigare eller i en inhägnad utomhus.

Resten av valpkullen och tiken ska vara utom hörhåll från beskrivningsplatsen så att valpen inte störs. Det bör vara så få åskådare som möjligt när beskrivningen genomförs. Rekommendationen är att en tredje person filmar och att man gemensamt tittar på filmen efter att beskrivningen är genomförd.

Mentalbeskrivning valp bör inte göras de närmaste dagarna efter vaccination och avmaskning och det bör också ha gått någon timme sedan den senaste utfodringen.

Är det en stor kull är det bra med en paus så valparna får äta och sova eller att dela på kullen och genomföra beskrivningen under två dagar istället.

Momenten

Beskrivningen innehåller 11 moment där valpbeskrivaren (VB) bland annat beskriver valpens beteeenden; intresse/nyfikenhet, hälsning,KONTAKT, leklust, gripandeform, handlingsförmåga och ängslan.

Beskrivningen avslutas med att valpbeskrivaren skattar hur aktiv och trygg valpen har varit under momenten. Uppfödaren skattar hur aktiv valpen är i vardagen och i förhållande till övriga valpar i kullen.

Valpbeskrivaren skall vara en person som valparna inte mött tidigare.

**Det här observeras också
**Under mentalbeskrivning valp observeras också om valpen visat resursförsvar, om valpen gjort annat under beskrivningen och om valpen varit ljudlig under halva eller mer än halva tiden.

Det finns också utrymme för ytterligare kommentarer i slutet av protokollet som är av vikt för t.ex. uppfödaren.

**Moment som ingår i valpbeskrivningen
**1. Beskriver valpens beteende när den kommer in ensam i ett nytt utrymme med främmande person som är neutral.

2. Beskriver valpens intresse av att följa efter en person som går runt i rummet.

3. Beskriver valpens beteende när VB sätter sig på golvet och lockar på valpen.

4. Beskriver valpens sociala trygghet när VB lyfter upp valpen i famnen och håller den i 10 sekunder.

5. Beskriver valpens intresse av att springa efter, gripa och leka med en liten boll.

6. Beskriver valpens intresse av att undersöka och leka med en stor boll.

7. Beskriver valpens intresse av lek/dragkamp och samarbete med VB.

8. Beskriver valpens intresse av att undersöka och leka med ett föremål som låter.

9. Beskriver valpens intresse och lek med 2 kända och 4 okända föremål, samt form av gripande av ett föremål som kastas iväg.

10. Beskriver valpens handlingsförmåga att ta sig förbi ett hinder för att komma till uppfödaren.

11. Beskriver valpens handlingsförmåga att ta sig förbi både hinder och nytt underlag för att komma till uppfödaren.

12. VB skattar hur aktiv och trygg valpen har varit under testet.

13. Uppfödaren skattar hur aktiv valpen är i vardagen och i förhållande till övriga valpar i kullen.

Källa: http://www.brukshundklubben.se/funktionar/avel-halsa/mentalbeskrivning-valp-mv/

Denna kommentar har tagits bort.
CayKantos
3/10/16, 9:02 AM

Går detta inte att göra som enkeltperson? Jag med min egen valp? Inte med hela kullen alltså?

@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

3/15/16, 9:45 AM

Det ska gå att göra även själv genom att kontakta någon av valpbeskrivarna, http://www.brukshundklubben.se/Documents/2_funktionar/3_avel_halsa/Mental/Valpbeskrivare%2020150811.pdf

CayKantos
3/15/16, 10:53 AM

#3 Tack! :)

@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Denna kommentar har tagits bort.
LinaFel
4/5/16, 12:33 AM

Riktigt intressant artikel, hade inte speciellt bra koll på MV innan👍

4/25/16, 1:22 PM