Etikettrasstandader
11/20/11, 10:58 PM

Hollandse Herdshond - Raspresentation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I denna artikelserie kommer vi att ge er en presentation av våra olika brukshundraser. I form av bild och text kan ni "lära känna" våra brukshundar. I den här artikeln kommer ni att få läsa om Hollandse Herdeshond.

Historik Hollandse herdershond härstammar troligtvis från samma förfäder som schäfer och de fyra varianterna av belgisk vallhund. Rasen förekommer i tre hårlagsvarianter, kort-, lång- och strävhårig, men betraktas som en och samma ras. 1898 bildades Nederlandse Herdershonden Club, som i dag är rasens moderklubb. Ändamålet var att tillvarata och utveckla rasen.

**Användningsområde
**Rasen användes tidigare mest som vakt- och vallhund, bland fåren. Numera används den som polishund, vakthund, brukshund och sällskapshund. Den är förhållandevis okänd utanför sitt hemland, och rasen är globalt sett numerärt liten.

Hälsa Rasen har få kända medicinska och fysiska defekter. Strävhåren kan vara bärare av ögonsjukdomen glaukom, som orsakas av felaktig utveckling av ögats kammarvinkel vilket ger en smärtsam tryckhöjning i ögat. Med en enkel undersökning, gonioskopi, kan man påvisa fel i kammarvinkeln. Höftledsdysplasi (HD)förekommer.

**Egenskaper / Mentalitet
**Rasen är mycket formbar, vaksam och trogen sin förare och familj. Den är uthållig, aktiv och rörlig med de rätta vallhundsinstinkterna och ett livligt och intelligent temperament. Rasen används även som vakt- och tjänstehund.

Storlek och utseende Det är hund som är byggd för hårt arbete. Mankhöjd för hanar är 57–62 cm och tikar 55–60 cm. Vikt är ca 22–32 kg. Strävhåriga har raggigt täckhår och mjuk underull. Färgen är blågrå, peppar och salt, guld- eller silverbrindle. Korthåriga har en ganska hård, slät, åtliggande inte för kort päls med underull. Färgen är brun med gula strimmor (guldbrindle), eller grå med silverstrimmor (silverbrindle) med tigrering över hela kroppen. Långhåriga har en lång, rak, åtliggande kraftig päls, med mjuk underull. Färgen är densamma som för den korthåriga varianten.

**Pälsvård
**Pälsvården för strävhår är i princip att hålla pälsen på kinder, panna och öron kort, och att trimma hela hunden (allt som går att få bort) cirka två gånger per år. För kort- och långhår gäller vanlig pälsvård så som borstning.

Källa & Bild: http://www.skk.se/hundraser/hollandse-herdershond-stravharig/

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

11/22/11, 12:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mycket härlig bruksras måste jag säga Oskyldig

11/23/11, 1:23 AM

Grannen har en Glad verkar som en trevlig ras. Himla duktig på att arbeta.

11/23/11, 5:23 PM

Ah va skoj! Vet du vilken kennel den är ifrån?

11/23/11, 5:31 PM

#3 Freak Le Chics :)

Hon ska börja med uppfödning. Hennes hemsida: http://emki.se/

11/23/11, 5:33 PM

Aha så Emma e din granne där ser man. Vet vem hon e men har aldrig träffat henne.

11/23/11, 5:34 PM

#5 Okej

11/2/15, 11:40 PM

om 2 veckor åker vi och kollar på en valpkull. Förhoppningsvis gillar vi det vi ser och tingar en tik.
Så troligtvis är vi stolta ägare till en Holländare lagom till Lucia =)

Randigatassar
11/16/15, 10:45 AM

Va spännande! Från vilken kennel?

11/16/15, 12:36 PM

Kennel Cherberos =) vi var dit i Lördags och blev totalförälskade <3 så nu är valp tingad och vi hämtar henne 11 december. Lääängtar <3

Randigatassar
11/16/15, 12:42 PM