Annons:
Etikettlydnad
Läst 3675 ggr
Fisherling
8/7/17, 1:14 PM

Tips för att öka hastigheten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tinja är väldigt duktig i lydnaden. Vi fortsätter jobba med lite olika saker, det flesta kan jag nog lösa själv, men vissa är svåra.

Hastigheten i ingångar : Hur tränar jag bäst för att få snabba och exakta ingångar? Jobbar jag upp hastigheten blir hon istället slarvig och sätter sig snett. Jobbar jag på att hon ska sätta sig rakt blir hon istället långsam. Sittet i ingången är också rätt långsamt.

Sitt i halt : Tinja har vääärldens långsammaste sitt i fot. Det är lite som att hon tror att hon inte riktigt behöver sätta sig. Trots att jag aldrig get belöning innan hon har rumpan i marken. Jag har försökt öka farten genom lek och frustration från hennes sida, men det blir liksom ingen påtaglig skillnad.

Hastighet i inkallning : Eftersom hon vet att hon ska bromsa in snart (det är ju en rätt kort sträcka) så tar hon inte i alls så mycket som hon skulle kunna. Det är galopp, men en rätt lugn galopp. Jag vill ha mer tryck men kan inte få pli på det.

Hastighet i inkallning med stå/ligg : När Tinja förväntar sig att få kommando i inkallningen så blir det samma problem som ovan - hon springer inte fullt ut för att hon vet att hon ska bromsa.

Och så lite brukslydnadsgrejer.
Era bästa tips för att träna framåtsändande, kryp och skall?
Tinja skäller ner sig till ligg när hon skäller :P

Annons:
Majken!
8/8/17, 2:02 AM
#1

Eftersom det är tempo son saknas i allt du beskriver hade jag lagt massor med tid på att dra upp hunden. Sådana gånger struntar jag i detaljer och hur exakta ingångarna är, den behöver först dras upp så den börjar ta i. När engagemanget och farten är högre i alla moment och alla träningspass, då börjar jag kräva bra avslut. Men det är svårt att börja kräva bra avslut och högre tempo samtidigt, en sak i taget.

Fisherling
8/8/17, 12:22 PM
#2

Jag får försöka dra upp henne mer. Problemet blir dock att när hon är väldigt högt i förväntan och supertaggad på att få leksaken så vill hon liksom inte sätta sig 😂 Som att försöka spänna en fjäder!

Men vi får fortsätta jobba med taggning och frustration. Vi har börjat få riktigt bra fart i skiftena i fjärren nu :)

Sugar Mist
8/11/17, 1:41 AM
#3

Jag har alltid lärt mig att hastighet kommer med säkerhet- i alla fall med hundar som överlag är väldigt mycket drift och fart i. Jag hade lagt ner mer fokus på grundarbetet och grundat mer i ingångarna och börja sålla bort oönskade ingångar, sätta upp delmål(t.ex. raka ingångar utan slarv), belöna upp när hon kommer så nära(och när hon gör det hon ska) som möjligt, sedan när hon "är färdig" med det delmålet så börjar du sålla även där för att öka upp farten, är hon snabb får hon belöning, är hon inte så utesluts den och hon får göra om. I inkallningen så plocka isär det, hon har intresse får leksaker, går hon upp i fart av det? Isåfall skulle jag bara köra inkallningar där hon får springa till vänstersidan för att ta leksak som första gångerna är synlig, sen försvinner bak i ryggen samtidigt som hon börjar galoppera så hon får springa bak för att hämta den. Saktar hon in för att ta kampdutten eller liknande hade jag gått tillbaka även där, mycket "jaktlek" och leksakbytlekar där hon får jaga och byta leksaker. efter att du är nöjd med farten vid inkallning kan du börja placera leksaken i armhålan för att kommendera ingången, först när du är nöjd med hur hon utför ingångarna så att säga. Du kan även kombinera inkallningsträningen med ingångsträningen för att mixtra med farten ;) Krypet har jag matat in, han har ett fint lågt kryp utan att höja baken annat än för att skjuta in dom under sig för att komma fram, bara lägga hunden och mata, gör lite halvtaskigt ont i ryggen i början men allt eftersom kommer du kunna höja handen. Var noga med att säga Kryp, sedan mata när hon lärt sig att följa handen. Framförgående, skall och inkallning med ligg och sitt överlåter jag till någon annan för det är moment vi inte tränar

-

CayKantos
8/24/17, 9:51 AM
#4

Ingen aning om detta kan funka… men inkallningsmässigt. Har du testat att några gånger springa andra vägen. Så hon ökar farten lixom för att fånga dig. Men så hon aldrig vet om du kommer springa eller inte :) bygger en förväntan och kanske gör s0 hon alltid vill ha farten, dp man vvet ju aldrig. Så ni lixom bara fokuserar på farten! Eller du belönar bakåt. Kadtar leksaken bakåt. Blir det mer driv bakpt 🤔

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
9/5/17, 10:04 AM
#5

Jag tänker så här. Lär in så hon vet vad hennes position är i ingångarna så hon vet säkert. Sedan belöna inte om det inte är tillräckligt snabbt. Visst hon kommer förhoppningsvis bli frustrerad och göra något snabbare och då får hon belöningen. Men småpillet är ju ofta dämpande och tempo dämpar  ofta småpillet. Så en sak i taget tänker jag.

Sitt halt hade jag testat att bara  säga sitt till henne vid varje halt. Beroende på hund hade jag felat om det var långsamt eller bara gjort om det. 

Inkallningen hade jag kört utan avslut till avslutet sitter. 

Kul med fjärren :D den är inte enkel den!

Uppdatera gärna hur det går :D

Tokryck
9/12/17, 1:04 PM
#6

Hastigheten i ingångar : Har du tränat klossen? Ibland kan en hjälp göra så hastigheten ökar. Ha hunden framför dig och lek. Ta leksak och ställ upp dig vid klossen. När hunden svänger runt (inte när hon har svängt runt) belöna med kamp igen. Har du inte kloss, så prova samma men utan. Sen läng avstånd och från vilken vinkel hon kommer in från.

Sitt i halt : Ta det ur sitt sammanhang. Har hon snabbt uppsitt eller sitt i fjärr? Leksak som kastas bakom henne då hon står framför henne kan öka på tempot. Se till så hon inte fuskar. I sitt upp exempelvis kan du få riktigt bra fart med godis som kastas överhuvudet. Tänker att det kan gå på samma sätt om det är sitt från stå. Vill du inte stå framför så kasta godis/leksak bakåt över hennes huvud då hon sätter sig (åter igen, inte då hon satt sig) . Se till så hon är ganska högt i aktivitet. Belöna snällt till en början, hon lär ju inte börja att sätta sig fort.

Hastighet i inkallning : Leksak som kastas bakåt.  Det Sugar mist sa. Detta kopplar ju till ditt näste problem tror jag. Förväntningen.

Hastighet i inkallning med stå/ligg : Träna ofta på släta inkallningar och sällan på stoppen. Belöna ofta för bra starter men se till att pingponga - ibland får hon springa längre, ibland kortare. Ge bara kommando för att hon ska stanna då hon springer bra, fela ut annars. Var lite spontan med andra ord.

Och så lite brukslydnadsgrejer.
Game on puppy på facebook och hemsidan har tränat mycket framåtsändande. Hon har bra tänk på det tycker jag. Jag tänker träna mycket på stadga och att stå framför mig med huvudet fram utan att reagera på vad jag gör. Träna separat på att gå långsamt - länge. Jag har bara tränat in ett halvt framåtsändande så vi kom inte längre mot tävling innan jag tog bort honom men kolla in om Game on puppy har filmer ute.

Kryp tränade jag med fingertarget till en början. Mot mig. Jag ställde mig sen vid sidan med låg hållning. Såg till att tempot och bakbensrörelserna var bra. Det är svårt att se alla gånger när man står vid sidan. Jag tränade mycket på att inte starta på mina rörelser utan på kommandot. Många sving med benen. Jag belönade lugnt och i position.

Vill hon gärna skälla så kan du börja fela för då hon ligger, men var då noga med att belöna tidigare. Skäller hon två skall i sittande innan hon ligger. Då är det det du ska utgå från. Pingponga dig uppåt. Ibland ett skall ibland tre, sen två och så fem och så ett skall igen. Se till så hon klarar att sitta fint. Min backade i skallet så vi tränade en del mot en vägg.

Oj detta blev långt :)

Annons:
ipopuma
2/27/18, 8:29 AM
#7

Hur har det gått?

Fisherling
2/27/18, 4:18 PM
#8

#7 Det har gått bra!

Det mesta har liksom fallit på plats av sig självt? Jag har fortsatt träna med varierade belöningar, belönat när hon gör rätt ect. Sedan vi började med rejäla bakbens- och coreövningar med fokus på att bygga muskler och öka kroppskontrollen så verkar mycket ha blivit enklare för henne. Hon har ett fint sitt nu i fritt följ, fria följet i sig har blivit tusen gånger bättre, sidostegen funkar bra och till och med backningen börjar arta sig. Och fjärren börjar vi få ordning på!

Kryp tror jag vi kommer jobba fram under tid, vi har inte så bråttom. Hon verkar förstå konceptet ganska bra så det är rätt lugnt. Framåtsändande har jag inte tränat så mycket. Skall däremot går jättebra! Hon kan skälla säkert fem gånger nu utan att gå ner i ligg, och då har vi knappt tränat på det.

Får ju mycket gratis av att hon mognat, fått bättre kroppskontroll, starkare muskler och att hon är en jävligt smart hund 😂

Tokryck
2/28/18, 1:19 PM
#9

Ofta kommer ju farten med förståelsen också. Kryp är ju bara bra att vänta med om det är en ung hund, så den hinner få kontroll på kroppen som du skriver.

Fisherling
3/2/18, 8:07 AM
#10

#9 Hon fyller tre år nu i Mars så åldern är ingen restriktion, men jag känner att eftersom vi inte kommer tävla Bruks förrän iallafall nästa år så kan jag jobba lugnt med krypet. Det finns mycket jag lärt mig och kan ta med mig till nästa hund, använda från början liksom. Jag har nog varit inne och petat för mycket i detaljer, velat ha det tävlingsmässigt för tidigt, inte tänkt på att hon ska ha musklerna för att faktiskt orka ect. Så team-känsla, attityd, grundförståelse, kroppskontroll och muskelbyggande först och främst. Då kommer farten av sig själv till slut. Skynda långsamt. Väldigt bra läxor!

Tokryck
3/2/18, 11:40 AM
#11

Aha jag läste in något som inte stod med kroppskontroll och det.

Den läxan har jag också lärt mig…eller vi får se när jag får valp om jag har lärt mig den :P . Älskar att peta i detaljer tyvärr

Upp till toppen
Annons: