Annons:
Etiketterträninginlärning
Läst 4381 ggr
nashjamie
2017-05-02 12:12

Rekoliv

Hej! Jag är för reko på hund, jag var förr inte det utan jag dyrka tyvärr cesar Milan och nu när jag skaffat valp kör jag verkligen "gör om, gör rätt" men jag tycker helt ärligt det är så himla svårt. Det känns som "gud förbjude om du blir arg på hunden, säger ifrån eller hindrar hunden från något". Min valp är ju en valp, hon är högt och lågt. Bits hela tiden, såklart. På ställen hon inte får vara (på bordet tex och stjäl mat), hon plockar mat ur händerna på min son, hon försöker ta sig fram till allt och alla och varje gång jag motar bort henne eller tex tar tag i henne när hon klamrar käften över sonens mat i hans hand, så känner jag bara "f*n också, nu var jag inte reko..". När jag tex känner "nä nu får hon sluta jaga katterna, hon kan jaga dom tills hon dör om hon bestämmer själv " , eller bara hindrar henne från att springa fram till folk (som lockar) och kopplar henne och hon kastar sig omkring och skriker tills hon somnar så känner jag mig sämst i världen.. Eller när jag tar bort henne från sonens mat och hon piper till så vill jag bara åh, känner mig hemsk.. Tänker alltid "vad hade jag kunnat göra för att inte satt henne i denna situation" men så är jag där igen när jag får påminna henne om att man faktiskt måste sova ibland. Igår tex så lekte hon bokstavligen hela dagen, hon var helt tokig på kvällen och då fick jag koppla på henne och vänta ut. Hon var trött, men är som ett barn, vet inte riktigt hur man gör för att somna haha. Så, ni som kör reko eller ja, känner för att ge mig tips - hur sjutton uppfostrade ni era valpar utan att säga ifrån hela tiden? Vill inte förstöra vår relation, men det känns som jag gör det varje gång jag är tråkig och inte låter henne hälsa på folk eller när jag tvingar henne att somna. Hon tycker allt och alla är så mycket roligare än mig, leker en del med henne och tränar smått, tränar mycket inkallning och kontakt men nä, hon beter sig som att alla andra människor är hennes gudar ungefär. Hon är bara 10v och det är inte min första hund, däremot min första valp och första hunden jag kör (eller försöker iaf) 100% reko och därför väldigt förvirrad.

Annons:
Majken!
2017-05-02 12:36
#1

Vad är reko?

Lojs
2017-05-02 12:49
#2

Det lättaste vore nog att ta kontakt med en bra instruktör och kanske ta ett par privatlektioner så här i början. Min ena hund har jag uppfostrat helt "reko" och hon är en fantastisk hund att ha att göra med, allt jobbet man lägger ner i början betalar sig verkligen i längden, man får en hund som verkligen vill göra rätt. Den andra hunden skaffade jag i dålig tajming precis i vevan när jag var gravid förra gången och hennes uppfostran blev inte alls så konsekvent utan det blev mer "gamla vanliga skolan" typ och hon har inte alls varit så lätt att ha att göra med livet igenom som den andra. 

Ett hjälpmedel kan vara att ha en rejäl kompostgallerhage (lagliga mått såklart) i samma rum där ni är, där valpen kan få varva ner, det kan bli för mycket att ha hela huset att röja runt i. Sedan är det såklart en extra utmaning att ha barn och katter samtidigt som valpen, men inget är omöjligt. =)

Sedan är ju er valp så himla liten ännu, så det jobbet man lägger ner ger ju inte utdelning direkt, men efter hand så får man igen det hundrafalt. =) 

Nu är jag väldigt ringrostig, men om du vill kan du skicka iväg ett pm till mig så kanske jag kan hjälpa till en smula, om inte annat med att tipsa om bra böcker och andra lästips. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

nashjamie
2017-05-02 12:51
#3

REKO står för Respekt Empati Kunskap och Omtanke.

Ambrose
2017-05-02 22:58
#5

Är en förälder en dålig/respektlös/oempatisk förälder när den säger till sitt barn på skarpen för att ungen ritar på väggen eller ställer till en jättescen i mataffären för att den inte får glass?

Ibland måste man säga till, man kan inte acceptera allt, men det är en stor skillnad på det, och att ge sig inte i bråk "bara för att man minsann ska bestämma/vinna" och provocera fram problem a la Milan.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lojs
2017-05-03 07:32
#6

#5 Ja, jag strävar även som förälder efter att vara respektfull mot mitt barn och leta efter förebyggande lösningar där vi slipper onödiga konflikter. Både med hundarna och med barnet är jag inte alltid så genomtänkt och respektfull som jag vill vara, men i båda fallen tänker jag då igenom vad som ligger bakom och hur jag kan göra för att lösa situationerna på ett bättre sätt i framtiden. Barnbiten hör inte hit, men på hundsidan handlar det ofta om att ha en bra lösning på vad jag kan säga till hunden att göra istället. Dvs inte bara säga "nej, inte så", utan fundera ut hur jag vill att hunden ska hantera liknande situationer i framtiden och hur jag kan få den att vilja göra på mitt sätt istället.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Ambrose
2017-05-03 08:35
#7

#6 Jag tycker att det är ett väldigt "dåligt" sätt att uppfostra någon/något på. Man gör dem en björntjänst.. Ute i samhället, bland andra hundar, i skolan, på arbetsplatsen så måste både hundar och barn kunna ta en tillsägelse och svara korrekt på den (upphöra med beteendet), annars blir det problem/bråk. Om man inte har lärt hunden detta, utan bara atbetar runt problemet så att alla situationer blir till hundens fördel, då har man misslyckats med att lära den en nödvändig färdighet. Om en hund smiter, springer efter en kanin och är påväg rakt över en väg så är man ganska glad om man har ett kraftigt brytord som man har lärt in och som funkar. Att säga nej och sätta gränser förstör dessutom inte relationen, för att veta vad som är rätt så måste man även veta vad som är fel. Då är man tydlig och kan göra sig förstådd. Det är man skyldig sin hund. Det bygger relation.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lojs
2017-05-03 09:05
#8

#7 Fast det är ett sätt som är förankrat i modern vetenskap. Det är inga björntjänster inblandade. Det handlar om att gå djupare än att lösa det ytliga problemet, det handlar om att hitta orsaken bakom för att hitta långsiktiga lösningar. 
Jag kan absolut säga "nej" till ett barn som begär något som inte funkar, men samtidigt bekräftar jag barnets känsla av att det verkligen vill ha detta, jag förstår hur det är att längta efter något som man verkligen vill ha. Jag förklarar även varför det är som det är, även om barnet sällan tycker förklaringen är bra nog så lär det sig efter hand att det finns anledningar till att världen funkar som den gör.
När barnet känner sig förstått och bekräftat och lär sig att lita på sina egna känslor så blir det inga stora konflikter vid ett "nej", barnet är vant vid att det finns anledningar bakom förbud och liknande.
Ofta när det gäller barn så räcker det att bekräfta deras känslor för att undvika bråk om saken, man kommer långt med att visa förståelse. Med mindre barn kan det handla om att inte bära sig dumt åt som förälder, att ha barnlås på farliga saker, inte ha permanenta färgpennor framme när man inte har översikt osv. 

Med hundar är det såklart en helt annan sak. Där kan man inte diskutera. ;) Däremot kan man arbeta konsekvent med hunden för att få den att lyssna utan att "fya" eller "neja". Har man en bra inkallning eller ett bra "stanna"-kommando så behöver man inget "nej" när det dyker upp en kanin. Både inkallning och "stanna" kan vara inlärda helt utan hårda ord eller fysiska obehagliga handlingar.

Det jag talar om är inte på något sätt "gränslöshet", hundarna har många regler här hemma, för att vardagen ska fungera. Skillnaden handlar om att de vill göra rätt, de vet att de får fördelar av att göra rätt. Till exempel om man vill gå ut på promenad så måste man ta det lugnt i hallen, annars blir det ingen promenad. Eller om man vill ha sin mat så måste man vänta lugnt, annars hamnar inte matskålen på golvet. Det handlar om att utnyttja de resurser man har i vardagen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Ambrose
2017-05-03 11:28
#9

#8 Det är bra att du vet att man inte kan diskutera med en hund, de har samma förståelse som ett 2-3 årigt barn(i bästa fall).

Men det handlar också om att faktiskt behandla hundar som hundar. Hur kommunicerar de med varandra?
Om en valp biter och klänger på sin mor, och hon inte uppskattar det, så säger hon ifrån så kraftigt som krävs för att valpen ska sluta, ibland kan hon även behöva markera, men såklart aldrig skada. Hon går inte ut och gräver upp ett ben som hon ger till sin valp istället(för att avleda)….
Att tiken säger till sin valp förstör inte deras relation, det gör inte valpen osäker och tiken är absolut inte oempatisk eller saknar omtanke för sin valp.

Detta är ett språk som en hund förstår, det är så de pratar med varandra, det språk de har växt upp med.
Om vi människor då kan härma det språket så är vi så tydliga vi någonsin kan bli mot vår hund.

Sedan är det såklart en enorm skillnad mellan att vara tydlig och att drämma valpen i väggen eller sparka den i midjan…
Att arbeta med positiva metoder, och att uppfostra hunden i vardagen på ett tydligt sätt… det ena utesluter inte det andra…

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lojs
2017-05-03 11:35
#10

#9 Vi kan aldrig vara så duktiga på hundspråk som hundar är. Vi är inte hundar och de ser oss heller inte som hundar. Finns ingen anledning ur den synvinkeln att försöka använda hundspråk, det är snarare en risk att vi är så klumpiga i våra försök att kommunicera på deras vis att vi gör dem osäkra istället. 

Tiken i ditt exempel har säkert bett valpen att ta det lugnt med flera signaler innan hon ser det som nödvändigt att säga ifrån kraftigt, vi har inte de nyanserna.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Ambrose
2017-05-03 12:13
#11

#10 Jag håller inte med dig.

Självklart är vi inte lika duktiga på hundspråk som hundar, men människan kan absolut lära sig att läsa hundspråk, och det går alldeles utmärkt att träna upp en hund till elitnivå utan att använda vare sig godis eller liknande belöning.
Hundar är jätteduktiga på att läsa oss, annars hade inte metoder som "Do as I do" fungerat.
Man kan alltså komma långt även med ett knaggligt hundspråk.
Om hunden då blir osäker, så är man antingen helt värdelös på hundspråk, eller så har man en ganska så mentalt dålig hund. Då är det ju absolut lämpligt att hitta på andra mer komplicerade metoder.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

jenmjao
2017-05-03 16:07
#12

Vill man vara 100% reko har jag för mig att man inte ens får säga nej? Eller ja jag vet inte jag har hört ganska mycket.
Istället för att tänka "oj nu var jag inte reko" så kör efter din egna metod och magkänsla, Känns det inte rätt att rycka tag i valpen när den bits, Lär dig teckena innan hunden gör detta, läs dig till vad andra gjort utan bestraffning. Har du inte ork för det, ta en paus, ignorera inte beteendet men ta tag i det på ett annat sätt.
Jag försökte vara "reko" med min valp när han kom till mig, När han blev unghund kastade jag ut det igenom fönstret. Det är inte så lätt att INTE ta tag i en 35kgs hund på 68cm i mankhöjd som är påväg att BACKA ur sitt jäkla sele för han är en vätska inte en hund så han kan komma igenom och ur precis allt. Det är inte lätt heller att ha humöret på topp 24/7 med en unghund, Men det viktiga är inte VAD SOM SKETT utan vad jag gör härnäst. Min hund är nu 15månader och jag strävar fortfarande efter att bli "mer reko". Att vara reko är väl inget man ändrar på en dag.. Även om man önskar det. Och jag skulle nog tillochmed våga säga att alla inte kan vara reko, eller väldigt få faktiskt har tid och ork till att 100% av tiden alltid rätta sig efter hunden.
Sen vill jag också flika in här att reko betyder inte att hunden får göra exakt vad den vill och att manska trycka i den köttbullar eller ignorera fel beteenden.. Man ska fortfarande ha regler uppsatta och fastnålade dag ut och dag in. Det är PRECIS som att använda bestraffning fast istället för att göra det fysiskt eller ens behöva "korrigera" så tänker men steget längre och lär sig hundens signaler och bryter av ett negativt beteende innan det hunnit ske.

Wellcraft
2017-05-03 22:21
#13

#9 Antar att du då tycker det är rätt att korrigera en kattunge, eller katt, precis som deras mammor korrigerar dem?
Kattmammor kan vara rätt hårda.

Jag antar att svaret är nej, varför är det ok när det gäller hundar?

F.ö så är det bäst att gå på känsla och inte ha för stora krav på sig själv.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Ambrose
2017-05-03 23:09
#14

#13 Nu råkar det ju vara så att katter inte har avlats fram under 30 000 års tid för att kommunicera och sammexistera med människor, och till skillnad från en hund så kan en katt med problembeteenden inte orsaka speciellt stor skada.

Du kunde lika gärna försökt dra en jämförelse med en guldfisk 🤪

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Frida B
2017-05-03 23:58
#15

För att flika in lite oskyldigt, så har jag en fråga. För att sätta in det i en situation så kan jag ta när jag jobbade i butik, och det kommer in en dam med en ridgeback utan munkorg, väst eller någon som helst varning om att "kom inte nära". Hon kom fram och frågade om foderhjälp, vi gick bort till fodersäckarna och hon ville veta priset på en av säckarna. Den prislappen var längst ner, jag satte mig på huk och skulle kolla prislappen och då försöker hunden hugga mig i ansiktet. Nuddar som tur är bara med framtänderna på min panna. Hur skulle ni som tränar reko agerat? Kan tillägga att jag tittade inte ens på hunden eller gjorde någonting som kunde ses som provocerande.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
2017-05-04 07:17
#16

Jag var före oxå all about that reko. Vilket jag fortfarande är.. men jag ser inte problemet med "Nej" det är ju typ det samma som "stanna" det är ju ändå en uppgift. Uppgiften är att sluta med vad du än håller på med. Då är det skillnad på att vara dominerande eller direkt "farlig" i hunden ögon eller bara ett vanligt kommando som alla andra. Jag känner att man visst bör ha gränser för det är väldigt svårt att samexistera med hund om man alltid måste typ ha koll på sin hund för att hinna avleda innan. Visst, ser man nåt på väg avled gärna, men ärligt vem orkar och har tid att alltid övervaka och hinna med det? Jag tycker tyvärr att man jämför hundar och människor för mycket. Vi är olika så är det bara. Hundar är inte så klena som vi tror men samtidigt har många inte så "starka" psyken. Jag har inget problem med att man kan ta ett ordentligt tag i hunden för att hindra den att springa fram mm. Så länge man inte kastar ner den i golvet/in i böggen/sparkar/slår eller nåt liknande eller verkar dominerande på nåt sätt… Jag hade gripit fast i vilket som helst sorts djur, människa eller så om möjligt om dom var på väg ut på vägen tex. Både för den och andras skull. Men tänk på att valpar larvar sig mycket och låter mycket mera än nödvändigt ofta.. gnäller den för att du tog tag i den för att inte komma åt maten. Är det troligen inte pga dig men pga den vill åt maten. ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lojs
2017-05-04 07:51
#17

#11 Jag ser "andra mer komplicerade metoder" som ett självändamål för att få en hund som är lättare att hantera i vardagen och som gör rätt för att den vill göra rätt, inte för att den är rädd för att göra fel. Men det är ju ett eget ställningstagande man får göra. 
Jag har dock sett väldigt många exempel på misslyckade försök att använda hundspråk så det verkar i alla fall utifrån inte helt simpelt. 

#12 och #16 Jag ser det som skillnad att lära in och att "stoppa bränder". Om min hund är på väg över en trafikerad väg eller gör något annat livsfarligt så är det klart att jag gör precis vad som helst för att stoppa den, oavsett reko eller inte. Men jag kallar det inte hundträning. =)
Min upplevelse är även att om hunden är uppfostrad med att aldrig bli tillsagd "på skarpen" och man är tvungen att göra det i en farlig situation så har man en hund som reagerar starkare/snabbare för den undrar vad fasen som pågår. Detta är dock min egna erfarenhet efter de hundar jag uppfostrat "med gamla metoder" jämfört med hon som jag tränat reko, kan säkert bero på individskillnader med. 

#15 Om jag hade en hund som kunde reagera på det viset mot främlingar skulle jag såklart inte utsätta den för trängda situationer, är det inte så alla skulle göra?
I efterhand när det väl har hänt så skulle jag inte göra annat än fundera över hur jag kan förebygga att det någonsin händer igen. I mina ögon finns ingen anledning att bestraffa en hund i den situationen oavsett vilka principer man har, troligtvis är det ett beteende som bottnar i rädsla/osäkerhet och det är inget som går att straffa bort. 
För övrigt så är hundar väldigt medvetna om var de har tänderna, så hundens avsikt var inte att bita dig, utan att varna dig för att komma så nära, eller vad den nu reagerade på.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

jenmjao
2017-05-04 08:20
#18

#15 Om en hund hugger emot mig men inte hugger mig gör jag ingenting. Jag förstår inte frågan? Menar du vad jag skulle gjort eller jag som hundägare?
Jag hade ändå ryckt tag i min hund om det var nära nog eller gällde ett barn, Eftersom jag LEVER med en hund som GJORT exakt såhär fast värre saker i 4år så går allt på instinkt de sekundrarna. Men det spelar ju ingen roll i övrigt, Jag tar inte in henne i matbutiker/veterinären om jag ska handla och inte bara på besök,Måste jag det har jag kort koppel och ser till att alltid hålla henne bredvid min sida, Hon får inte ta sig därifrån.
Jag höll på att bli "attackerad" av en hund som var lite för taggad på att köra skydd för ett tag sen, Hunden var nog större än mig om den ställde sig på bakbenen och jag stod ungefär 3meter ifrån den och var inte alls provocerande, Men hunden var taggad och vände det, Kom emot mig, hann snudda mig men blev så chockad för jag inte rörde mig alls, Hunden rycktes undan.
Även om man kör 100% reko så är man fysisk emot sin hund när det krävs. Att folk "går å ger köttbullar när hundar slåss" finns inte, eller att folk "lockar med köttbulle efter fiffi huggit av en främling benet".. nej det är inte så det fungerar, Men det är gärna så folk vill se det för att förlöjliga metoder som faktiskt fungerar. 
Man kan uppfostra sin hund utan att på ett negativt fysiskt sätt röra den, Man kan uppfostra sin hund igenom att bara fysiskt korrigera och aldrig belöna. Hundar är ganska bra djur, Men kan göra hur som helst, Dom verkar anpassa sig rätt fint efter oss människor. Men bara för att man kan något så betyder inte det att detta är bra.
Elhalsband ger finfina resultat, Det är ju inget någon hejar på här? Korrigering ger snabba resultat. Och jag hade nog också hajat till och gjort vad folk sa om jag fick ett ryck i halsen, ett nyp, ett grepp över nacken eller liknande, Jag hade inte trivts med situationen och hade som människa nog bytt plats att befinna mig på.

Frida B
2017-05-04 12:55
#19

#17 spelar egentligen ingen roll om det bara var markering eller om det var allvar. Så om din hund skulle gjort så skulle du bara låtit det vara? Självklart hade man inte tagit med hunden till sådana här ställen men hon gjorde det, hon ignorerade beteenden och belönade positiva beteenden. Det var inte första gången hunden gjort såhär. 

#18 menar vad man gör som hundägare :) ägaren i denna situationen sa inte ens till hunden, hon skrattade bort det. "ojoj" sa hon, och gick.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lojs
2017-05-04 13:21
#20

#19 Nej, jag ser inte vad man kan göra i efterhand? Har det hänt så har man som hundägare misslyckats på något sätt, det är ju såna saker som inte ska få hända. Sedan har jag såklart förståelse för om man blir rädd och arg och säger till hunden, men jag anser att risken med att göra det är att göra saken värre till nästa gång. 
Hundägaren i det här fallet har naturligtvis inte agerat rätt om hon låter det ske fler gånger utan att vidta någon form av åtgärder (till exempel träning i kombination med munkorg), det är nog inte många som skulle säga emot. Dessutom väldigt dålig stil gentemot dig att bara skratta bort det, hade det varit min hund hade jag varit helt förstörd och bett massor om ursäkt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
jenmjao
2017-05-04 15:41
#21

#19 Hade min hund gjort så (som sagt som hon redan gjort i 4år) och jag inte hunnit fånga henne i ögonblicket hade jag förmodligen bara sagt "USCH" eller försökt undvika konflikt beroende på situation. Beroende på hund man har kan allt sluta olika, T.ex kan en hund bli rädd för människor ÄNNU MER om ägaren korrigerar fysiskt vid osäkerhet, En annan kanske blir mindre rädd, En annan kanske blir förvirrad för matte/husse attackerar hen när hen är osäker. En hund kanske lär sig rutinen med "utfall sen kommer matte å vrålar/tar tag" och reagerar därefter.
Jag är ganska säker på vart jag har min hund och ibland uppskattar jag faktiskt hennes utfall när folk är otäcka mitt i natten.. Då känner jag mig trygg, Jag uppmuntrar inte hennes osäkerhet men jag noterar den inte heller. Jag vill gärna ha den uppmärksamma egenskapen i en hund, Att den kan ryta till, Men jag vill inte ha det i sammanhang där barn finns. Barn kommer ALDRIG vara acceptabelt att bita efter därav är jag mycket hårdare på den punkten än andra.. Har reagerat på ALLA sätt hittills med min hund som hoppat emot människor, Jag har ramlat, halkat, skrattat, gråtit, sprungit, stannat, lockat, ryckt tag, kortat av kopplet, gett mer avstånd, försökt få kontakt, ignorerat, ökat takten.. Ja jag har gjort allt, Det man får ha i åtanke när man stöter på en sådan hund (eller helt ärligt vilken hund som helst) är att det är inte du som stöter på den som lever med hunden eller vet dens bäste, Du kanske ser vad man kunde gjort i situationen. Men tro mig, Det ser jag varje dag jag är ute med mina hundar om och om igen, Jag behöver inte fler som dömer mig, jag är väldigt duktig på att veta vad jag gör fel själv (när jag inte ber om hjälp då). Hon skrattade förmodligen för situationen blev pinsam, kanske är inte hunden reaktiv i vanliga fall men kände sig hotad när du rörde dig neråt på det viset? Min tik visade inga tendenser förns liknande situation dök upp, Efter det började hon hugga emot folks ansikten, Ifrån "ingenstans".

Ambrose
2017-05-04 22:21
#22

#20 Du menar alltså att du inte tycker att man ska lära sin hund att det är fel att bita människor?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lojs
2017-05-04 22:54
#23

#22 Jag menar att hunden inte biter för skojs skull. Det finns en anledning bakom och det är den jag anser att man måste arbeta med, inte symptomet. Ofta ligger det smärta eller andra medicinska problem i botten, är det uteslutet så är anledning nummer två vanligtvis osäkerhet/rädsla i situationerna där detta uppstår. Då handlar det för mig om att bygga upp hundens självförtroende och tillit till ägaren så att den inte känner att den behöver hantera situationen på ett så extremt sätt.

Ett alternativ skulle kunna vara att lära den att söka sig till föraren i trängda situationer, och lära den att matte/husse fixar det här, du behöver inte, eller en liknande variant är att lära den att den alltid kan gå undan från en jobbig situation och om den gör det får den vara ifred. Det är ju så en hund med lite längre till bett/markeringar hanterar läskiga/påfrestande situationer, den går ifrån dem. 
Det kan ju bli en trygghet för hunden, att lära sig ett enklare sätt att hantera en svår situation och efter hand är det inte säkert att den tycker att situationerna är lika jobbiga längre, för den har bra verktyg att arbeta med. 

Ett annat alternativ som man även kan arbeta med parallellt kan vara att långsiktigt arbeta med hundens allmänna förtroende för människor, att bara trevliga saker händer runt människor man inte känner och bygga upp hundens självförtroende mot människor över tid i olika situationer. 

Såklart kan det finnas andra bakomliggande anledningar, men det är vad jag upplever som vanligast och som sagt så anser jag att det rent av kan göra situationen farligare att bestraffa hunden i den situationen. Bestraffningen riskerar att bygga på osäkerheten och göra det värre nästa gång. Eller så kan det till slut ge hunden en inlärd hjälplöshet där den bara ger upp, den får inte möjlighet att försvara sig i en jobbig situation vilket blir väldigt psykiskt påfrestande för hunden (utan att det kanske syns så mycket på utsidan dock).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Ambrose
2017-05-05 17:50
#24

#23 Varför gör du det så komplicerat? Biter människor gör man inte, punk slut. Det finns ingen som helst ursäkt för att det skulle vara ok, en hund måste ha bithämningar. 

Är man tydlig med det och stänger den dörren så kommer hunden att välja andra sätt att hantera sina rädslor/osäkerhet/reaktivitet på och dessa belönar man istället upp. Detta gör man t.ex. redan med valpen vid lek, den biter och biter för hård, man talar om för den att det inte är ok, och berömmer när den leker så som man vill. Då vet den redan att den inte får använda munnen på det viset, och är enkel att säga till även när den gör det i andra syften än lek.

Jag kan inte hjälpa att undra vad du har träffat för hundar med en så otroligt kass mentalitet att de inte klarar av en tillsägelse.

Men bara så du vet så är de allra flesta hundar helt normala, och de blir inte en blöt fläck på golvet eller förlorar all tilltro till människor bara för att man säger "nej".

Som en liten "side-note".

I hundträning, tycker du att det är ok med "omvänt lockande" och ren klickerträning?

Det om något är ju "hård" träning och bestraffning, speciellt när det kommer till valpar…  "Jag har en godis här i handen, du får den inte förrän du helt själv lyckas lista ut vad du måste göra för att få den".

Snacka om att skapa stress och osäkerhet, men folk är så dåliga på att läsa och förstå hundar, så det tänker dem inte på.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

jenmjao
2017-05-05 18:06
#25

#24 Menar du shapeing? Klicker betyde rju bara "rätt" 🤪 Typ som ett ord, Ett klick = belöning.

Ambrose
2017-05-05 18:30
#26

#25 Klickerträning och shaping går ju ofta hand i hand eftersom det är vad klickern skapades för, men visst, vill du märka ord så var det shaping jag menade :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

jenmjao
2017-05-05 18:40
#27

#26 Nja, För mig är det helt olika saker. Säger jag klicker betyder det inte shapeing, Säger jag shapeing betyder det inte att jag har en klicker. :) 
Att låta hunden tänka själv är dock väldigt bra, Eftersom dom utvecklas och blommar upp, Inte alls som att korrigera ett fel. Så jag förstår inte hur man kan jämföra shapeing/omvänt lockande med hård träning och bestraffning (beror väl på vad för bestraffning). 

Jag förstår båda sidorna av "hundvärlden" eller båda sidorna, låter så svart och vitt.. Men jag förstår inte allt smutskastande ifrån "olika metoder" skadar man inte hunden på något vis vad spelar det för roll? Vad spelar det för roll att man vill vara mer reko? Eller att man kanske korrigerar fysiskt?
Man kan även blanda dessa metoder, Vilket jag tror att dom allra flesta gör.. Jag tror inte att alla dessa människor (som pissar på verktyg och metoder) som kallar sig reko är så reko.. Vissa människor behåller sina sjuka/psykiskt sjuka hundar vid liv och flyttar ut på landet och gräver sig under en sten utan att få bättre resultat på t.ex stress/panik hos sina hundar men fortsätter ändå kämpa. Jag skulle inte kalla det rätt eller reko.. Men det verkar alla andra göra.
Sen är det lite jobbigt att bli smutskastad för att man inte korrigerar sin hund, Som att brukshund/arbetandehund medför att man måste korrigera med helstryp.. Det är ju så att vad man än gör kommer ingen annan vara helnöjd över ens metoder eller icke metoder, Och alla dessa diskussioner om reko och icke reko är omöjliga. Det är fight efter fight som inte förstår den andra sidan och vägrar försöka se ur annat perspektiv, Det ska vinnas något som inte finns att vinnas = Att visa att man har rätt. Men båda har rätt, och båda fungerar.

Annons:
Lojs
2017-05-05 19:18
#28

#24 Det handlar om ren inlärningspsykologi, hur känslor kopplas till situationer och beteenden. Det är liksom inga konstigheter, det finns vetenskapliga studier på hur det fungerar, likaså på inlärd hjälplöshet och hur det påverkar både mentalt och hur det ger fysiska förändringar på hjärnan.

Jag har försökt att förklara hur jag ser det och hur man kan tänkas agera och vad som kan tänkas vara bakomliggande orsaker. Mina förklaringar duger uppenbarligen inte, så jag släpper diskussionen här. 

Angående shaping och omvänt lockande så har du absolut rätt i att om man har dålig tajming och för höga kriterier så får man lätt en frustrerad och stressad hund. Den viktigaste delen av träningen är bra planering och om hunden blir stressad och frustrerad, då har man missat det viktiga i att alltid börja med extremt låga kriterier (så litet som ett beteende rimligtvis kan delas upp i) för att få många lyckanden väldigt fort och utgå från en situation där hunden förstår vad man är ute efter så man kan bygga vidare på det. Men såklart kan man träna dåligt och vara orättvis mot hunden oavsett vilka metoder man använder, det har vi väl alla lyckats med som hundtränare ibland.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Ambrose
2017-05-05 19:27
#29

#27 Jag smutskastar inte reko, utan tycker att den biten verkat komma från "den andra sidan", och jag har ett problem med att man tillåter ett djur som kan vara potentiellt farligt, för det kan alla hundar, att vistas i samhället utan att ha ett koncept om regler och "rätt och fel". Att man istället vill arbeta runt problemet och vränga ut och in på sig själv, och att detta i sin tur går ut över både hund och medmänniskor.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lojs
2017-05-05 19:35
#30

#29 Det handlar inte om att arbeta runt problemet, utan att gå till botten och hitta orsaken och arbeta med den istället för symptomet, och därigenom lösa problemet.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

jenmjao
2017-05-05 19:40
#31

#29 Nej det finns rätt och fel inom reko. Det är bara att man inte korrigerar dom om man är helt reko, Jag är så reko som jag kan vara, Jag korrigerar dock med ord och med kropp/ta tag/det som behövs om det blir för mycket. Men jag BASERAR inte min inlärning, min träning på att korrigera. Jag lär dock min hund rätt och fel med belöningar, eller "hoppsan" "ahppahpp" "tssh" och "nej" som fy ord. Hoppsan försöker jag kör vid lydnads träning, Det andra kör jag vi "uppfostring" och det brukar räcka för att han ska veta att han gör fel och måste ändra sitt beteende och direkt när han gör rätt belönar jag.

Min tik, Som inte är snäll, go och vek som min unghund, emot främlingar, speciellt barn, Däremot. Körde jag korrigeringar med, jag ryckte tag, bestraffa, jag testade allt under 4år, Efter de åren började jag köra positivt (reko) och allt ändrades på 2månader, Ifrån konstant dragande i kopplet, och utfall emot cyklar, skateboards, hundar, barn, människor ALLT till en hund som gick fot och sökte kontakt, En hund som var intresserad av mig och vad jag hade att erbjuda för skoj. 

Alla hundar fungerar inte med alla metoder, samma med oss människor, Jag kan korrigera och slita tag i mina hundar om det är nöd och det måste ske för att rädda situationen, men jag mår inte bra av det efteråt, Det är inte så jag vill ha det. Medans andra kanske tvärtom inte blir berörda av det och vet exakt vad dom är ute efte roch kan korrigera hunden ändå.

Jag tycker båda sidorna hånar och smutskastar varandra. "köttbulls automat" och "piskare".. 

En människa med vett (oavsett reko eller inte) rycker tag i en hund som är påväg att hugga en människa. Men annars tycker inte jag hundar är så farliga djur, Det finns dåliga gener och dåliga ägare.. Men jag har inte hört om, träffat, eller sett någonstans ens i närheten av att hundar är "farliga djur" om man jämför med oss människor… Jag möter hellre 5lösa rottisar än ett ungdomsgäng mitt i natten..

Ambrose
2017-05-05 20:10
#32

#31 Vem har pratat om korrigering i sammband med träning? Träning ska vara positivt, det är något som jag vill att hunden ska kunna göra utöver att vara en normal, ofarlig, fungerande del i samhället. Träning är en sak, uppfostran är en annan, men därmed inte sagt att uppfostran edast görs med korrigering. Men att som Lojs verkar anse, att man inte ens får säga till en hund med rösten… inte ens när den har försökt hugga en människa i ansiktet… det tycker jag är helt upp åt väggarna galet.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lojs
2017-05-05 20:18
#33

#32 Det handlar inte om vad man får eller inte får göra, det är mycket möjligt att jag hade reagerat kraftigt i den situationen, jag har tack och lov aldrig varit där så jag vet inte. Det jag menar är att risken är att enda effekten man får är att man gör framtida situationer värre. Jag förstår absolut din ståndpunkt, jag har tränat hund sedan -94 och gick inte över till "reko" (men utan den benämningen) förren typ -05 så jag vet teorin bakom, så jag har några år på "andra sidan". Numera har jag dock gått över till metoder som jag personligen tycker är bättre för mig och hundarna samt ger hundarna bättre förutsättningar att fungera i samhället.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

jenmjao
2017-05-05 20:22
#34

#32 Det är just det 100% reko jag menar, Att aldrig få säga nej, aldrig ens få titta snett på hunden, flytta ut i skogen, bo i mossan under stenar för hunden "känner stress när den ser bilar". Sen inser man att den hunden mår dåligt även av blåsten då flyttar man in i en grotta, Hunden börjar ogilla människor så man kastar alla telefoner, man där inne med hunden, Hunden får skador på benen så man bygger en rullstol åt den.. Hunden mår inte bra nog att fungera i samhället så man gör allt för att få den att fungera när den visarom och om igen att den inte klarar det.. Det kallas reko, Att ge dom en chans, Det är inte reko att ge en såpass stressad hund en chans till ett liv av "explosioner" överallt.
Om en hund är påväg att vara fysisk emot en människa ska man som ägare korrigera hunden (oavsett om det är med röst, fysiskt eller vad som) för att få den under kontroll, är den inte ens i närheten av människan är det inte samma sak.

Nu är detta OT men jag anser reko helt och reko är två olika saker, Typ som feminism och extrem feminism.. Ena vill ha jämställdhet, Andra vill ha makt över män… beror på vem man pratar med helt enkelt.

Annons:
Ambrose
2017-05-05 20:26
#35

#34 Bra, då är vi ju överens typ :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

vallhund
2017-05-11 06:58
#36

Aldrig hört talas om, men har lite lästips till TS

Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt  finns på bibblan samt artiklar på http://dogma.nu/artiklar/ samt http://www.klickerklok.se/category/artiklar/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Wellcraft
2017-05-11 18:19
#37

#14 Vänta nu du.
Vet du hur stora vissa katter kan vara? Vilken skada de faktiskt kan orsaka?
Till skillnad från hundar i den storleksklassen som katt så har katter även klor, inte bara tänder. 
Du kanske har haft turen att inte blivit ordentligt attackerad av en katt, men jag kan lova att jag tar hellre en chihuaua eller liknande ras i kattstorlek som attackerar  än en katt som attackerar.

Det är lika ologiskt att uppfostra en hund som hundmammor gör,som att uppfostra en kattunge som kattmamman uppfostrar.
Du missade hela min poäng. 
Det jag ville få dig att förstå (men verkar ju tyvärr omöjligt) är att det inte finns något logiskt i att uppfostra djur som deras mammor gör.
Vet du varför? Det här kan komma som en överraskning - men vi är nämligen inte några djurmammor, och djuren vet om det!

F.Ö tycker jag att det är stor skillnad på en guldfisk och en katt och att en katts intelligens och domesticering kan jämföras mer vid hundens, men det är jag det. 
Alla har rätt till sin åsikt, om du tycker kattens intelligens och sällskap jämförs bättre med en guldfisk så go for it.
Man uppfostrar inte heller en guldfisk som deras mammor gör.
Sedan kan faktiskt inte guldfisk göra någon skada, vad jag vet har de varken klor, tänder eller kan komma upp i kattens vikt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

vallhund
2017-05-12 11:07
#38

Kan någon förklara vad det handlar om? Var kan jag läsa om detta? Vilka teoretiska förklaringsmodeller bygger det på?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

ipopuma
2017-07-01 09:38
#39

Tänker lite svart och vitt mer? Eller förstår inte 🤪 Får hunden ibland jaga katt och ibland inte tex.

jenmjao
2017-07-01 12:45
Fisherling
2017-07-14 08:37
#41

Jag ger inte mig själv någon fancy titel pga hur jag har och tränar min hund. Jag har rytit åt mina hundar, t.ex när Benji for efter stallkatten. Jag har slitit tag i Tinja och ryckt bort henne när en bil kommit i 70 på en 30-väg och hon var lös. Brandsläckning. Jag har lärt in både fy-signal, hoppsan-nu-blev-det-fel-signal och akutinkallning genom att positivt betinga de signalerna med köttbullar eller genom lek. All min hundträning sker på ett belöningsbaserat vis och jag ser till att hon har möjlighet att lyckas med sin uppgift/ utmaning minst 80% av gångerna eftersom jag inte vill att hon repeterar "fel" saker för många gånger. När hon gör fel får hon aldrig någon korrigering, utan bara "oj, nu vart det tokigt!" och så gör vi om och gör rätt. Ibland måste hon göra saker hon inte vill, så som att bli duschad, få klorna klippta, stretchas, petas på med nålar av veterinärer. Hade hon fått bestämma så skulle hon aldrig behöva genomlida såna hemskheter. Men hon biter ihop och håller god min, för hon vet att det lönar sig, eftersom hon alltid får något gott eller lite lek efteråt. Många s.k "rekomänniskor" skulle väl se mig som djurplågare eftersom Tinja ibland måste uppleva saker hon inte vill och att jag både kan ryta och ta tag i henne i akutfall.

Annons:
Upp till toppen
Annons: