Annons:
Etikettbruks
Läst 2633 ggr
supernatural
2017-03-29 09:08

Spår eller rallylydnad för aktivering?

Hej! Har en ridgeback/rottis/schäfer här hemma och undrar vad som funkar för aktivering av brukshunden i henne 😅 Vi spårar typ en gång i veckan, är det "det bästa"? Funderar på att börja träna lite Rallylydnad, eller bör jag koncentrera mig och köra allt på spåren? :) Tycker det är så svårt att spåra för jag bor inte i närheten av någon skog och har inte bil så det blir en himla massa planering när jag ska göra sånt. :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
JoannaLi
2017-03-29 22:04
#1

Jag hade varierat och kört båda. Rally och spår är helt olika fokuspunkter. 

Spår är naturligt för en hund, ett beteendebehov som hunden har. Det är alltså en superbra aktivering, som kräver stor koncentration, fokus och självständigt arbete. Däremot, så blir man lite trött, less eller distraherad så är det mycket lätt att lägga av, och svårt för föraren att "krama ur det sista". 

Rally är en samarbetssport, där förare och hund tillsammans löser problem, under pepp och motivation av förare. Det ger inget "i sig", men att arbeta tillsammans med en flockmedlem är också ett naturligt beteende för en hund, och många hundar tycker om att problemlösa och få arbeta aktivt med skallen, vilket de får i rallyn (i spåret också, men på en annan nivå). När förare är med och peppar, belönar och är aktiv så är det också lätt att "krama ur det sista" av energin. 

Så jag hade satsat på båda! Måste du välja en, så välj spåret, i mina ögon, men kombinera är det bästa! :D 

Och, man måste inte spåra i skog! Välj ut en bra gräsmatta! Eller en grusplan! Eller en asfalterad parkering! Ju öppnare område desto svårare, ju mer personer som passerar desto svårare, ju hårdare underlaget är, desto svårare blir det. Men det går! Just nu spårar jag och min hund enbart sk. hårda spår, dvs asfaltsspår, eftersom att jag har svårt att ta mig till skog :) 

Och huruvida 1 gg/vecka räcker - det vet bara du! Har du provat att spåra oftare? Mer sällan? Du lär dig att se på din hund hur ofta och intensivt/länge/svårt din hund vill träna på de olika grenarna. Men, om jag får tänka högt, så du har en kombination av väldigt aktiva och krävande raser, jag tror att du kan spåra oftare, och definitivt träna annat oftare :) 

Med min labbe spårar jag två gånger i veckan, sökträning en, dragträning två gånger vecka, och så lite lydnad när andan faller på :) Det säger jag inte för att hetsa, utan för att vi har också fått prova oss fram! Vi började med en lydnadsträning i veckan. Sen la vi på en dragträning. Sen la vi på en till lydnadsdag. Så provade vi ett spår. Till sist blev det dagens schema, som vi är väldigt nöjda med! 

Så prova dig fram! Ju mer ni tränar, desto mer kommer hon orka, och desto nöjdare kommer hon bli. Så orkar hon bara spåra en gång i veckan nu, så om ett tag blir det två dagar, och sen tre. Kanske är hennes optimala schema 4 spår/vecka? Hon behöver inte orka det just nu, men mental kondition övar man precis som fysisk kondition :) 

Jag skulle säga att träna på så mycket som ni båda orkar och vill och mår bra av :) 

Lycka till med sötnosen!

supernatural
2017-03-30 00:41
#2

#1 Tack för svar! Ja vi tränar annat som lite drag/canicross och klickerträning men spåra är kul så det kan jag göra oftare! Intressant att göra det "hårt"! Måste man spåra blod? Känns lite skumt att lägga ut blod kring kvarteret då hehe. Jag tänkte typ… koncentrerad saft eller något annat "vanligt"? Haha!!! Godisspår går ju i och för sig men :D

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

JoannaLi
2017-03-30 08:06
#3

#3 Nej, vanligast är att personspåra! Att hunden helt enkelt spårar dina eller någon annans fotspår! När man börjar med hårda spår på en ovan hund så brukar man ge godis i varje fotsteg, för att se till att få ner hunden i själva spårkärnan/fotsteget, istället för att gå där vinden har drivit vittringen, sen så fasar man ut godisarna. 

Om man går på t.ex. gräs så binder vittringen ganska bra i sig själv, så har man då en spårmotiverad hund så behöver man sällan någon näring, utöver i spårslutet :)

Ambrose
2017-03-30 18:07
#4

Ombyte förnöjer!

Och ett mål med träningen är alltid bra, t.ex. att våga sig ut på tävlingsplanen. Inte för att man vill bli bäst och få högst poäng, utan för att just ha något att jobba mot :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

supernatural
2017-03-31 08:16
#5

#4 Ja lite så tänker jag med!! :) Har anmält oss till en allmänlydnadskurs nu också… läskigt :D

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Upp till toppen
Annons: