Annons:
Etikettraser
Läst 2330 ggr
KaydeN
1/29/17, 10:47 PM

Ta vatten över huvudet?

Om ett tag är det eventuellt dags för mig att skaffa hund. Jag är dock fast i rasvalet… 

Två saker är ristade i sten hittills i alla fall - det ska vara en bruksras och hunden ska vara korthårig. Jag är väldigt sugen på en malinois, men har under den senaste tiden börjat fundera på om jag tar vatten över huvudet ifall det skulle bli en sådan hund.

Jag är mycket väl medveten om vad denna rasen behöver (jag kan mer än väl tillgodose rasens behov) men börjar bli fundersam på om jag är rätt person att kunna uppfostra den, för det är just valptiden som skrämmer mig. Jag har uppfostrat hundar förut och är hundvan. Att köpa en oomplaceringsmalle är inget jag tänker göra.

Så nu till frågan, är det någon här som kan berätta lite hur eran malle var under valptiden? Så jag kan få en uppfattning och bedöma om jag anser att jag klarar det eller inte! :)

Annons:
jenmjao
1/30/17, 8:53 AM
#1

Folk kan skriva precis vad som helst, Men det kommer förmodligen vara helt annorlunda för dig. Jag har en schäfer/labrador som (av vad jag läst) var mer "malle" i sättet som yngre än min renrasiga malinois.
Hon slutade aldrig bitas, sov 4timmar per dygn, Hade adhd, var helt galen och ett riktigt monster som kampade med allt.. Hennes valptid var det värsta jag varit med om och jag ville bara gråta, Sen blev hon unghund och ännu värre ;) 
Min malinois (1år nu) lyssnade på nej direkt när jag fick honom, Kunde träna bort bitandet på 2veckor (alltså på mig, inte på saker och andra människor det tog längre tid), Han var busig men inte alls lika intensiv som min tik, Sen blev han unghund och vi blev en aning osams, Han är en väldigt väldigt väldigt mild malle, Han är inte alls "rastypsik" varken med energi, ork eller vad han kräver, Han är riktigt nöjd om jag går i 45-60minuter och tränar lite lydnad, Inget monster varken vid motion eller träning (enligt mig).
Han som valp var inga problem alls, Han som unghund gick mig på nerverna. Min tik (som inte ens är rasen malinois) som valp var ett helvete och som unghund ännu värre.. 
Valpperioden är oftast inte kul och när man äntligen kommit över den blir dom könsmogna och är ännu "inte roliga" även då, Sen har jag även fått höra att mallar inte "landar" vid 3-4års ålder utan dom blir bara värre, Alltså inte som alla andra raser som mognar och blir "vuxna". Men kan inte säga om det stämmer eller ej ännu.

vallhund
2/1/17, 12:59 AM
#2

Vem diagnostiserade din hund med ADHD?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

jenmjao
2/1/17, 12:12 PM
#3

#2 Adhd är något jag använder för att beskriva hur hon var, inte en diagnos jag tror att hon har. :Ofokuserad, energisk, Bet, var reaktiv/aggressiv.

Upp till toppen
Annons: