Annons:
Etikettraser
Läst 2611 ggr
nellieees
2017-01-16 23:23

Välja bruksras?

Hej! 

Jag ska skaffa en hund inom snar framtid, så fort jag hittat rätt ras och uppfödare. Men jag velar fram och tillbaka angående ras, så tänkte vända mig hit och hoppas på att få några tips och råd! 

Jag vill ha en brukshund, har tänkt på schäfer, terv eller malle. Tänker träna och tävla lydnad och spår, träna uppletande, personsök, kanske testa på specialsök och drag. Vill även börja med IPO/skydd, vilket är rätt svårt att komma in i men om jag hittar något ställe så komer jag definitivt köra det. Mitt mål är att i framtiden bli hundförare, så min tanke med denna hunden är ju i princip att lära mig så mycket som möjligt om hundens roll i polisen och testa på vad man gör med sin hund där. Jag vill också utbilda hunden till patrullhund inom Hemvärnet. 

Söker en hund som främst: 

  • Älskar att arbeta, har fokus på mig och arbetsuppgiften. 
  • Alert, vaken och mycket driv. 
  • Inte nödväntigtvis behöva tränas flera timmar varje dag, utan kunna klara sig någon dag på promenader och lättare aktivering. 

Har funderat på schäfern då den känns snäppet lugnare, den kan slappna av hemma men älskar ändå att träna och har ett härligt driv. Men sen är jag såå kär i malle/terv linjer i  den belgiska vallhunden, typ de som avlar på en malle och en terv. Så himla fina, och rätta mig om jag har fel men har fått uppfattningen av att tervar är snäppet lugnare än mallar, då de avlats mycket mot utställning och sällskap. Medan mallen är en go träningshund, riktigt driven och härlig att jobba med. Så en blandning mellan den aktiva mallen och snäppet lugnare terven låter egentligen perfekt för mig i mina öron. Men vad säger ni, någon som har erfarenhet och kunskap om dessa raser? Tips på vad jag borde sikta in mig på, välja bort, eller kanske någon annan ras jag borde kolla in? Tacksam för alla tips!!

Annons:
Majken!
2017-01-17 05:36
#1

Vad mer för egenskaper vill du att hunden ska ha?

nellieees
2017-01-17 13:09
#2

#1 Vill ha en hund som är social, glad och uppmärksam, tycker om att hänga med överallt. Mycket leklust, och lojal. Det är nog det jag tänker på främst, sen vill jag inte ha en alltför osäker/försiktig hund, utan söker en "modig" och nyfiken vän.

Majken!
2017-01-17 14:05
#3

#2 Om du är hundvan sedan tidigare kan du välja den ras som du helst vill ha. Du behöver däremot vara medveten om att varken malinois eller tervueren är kända för att vara sociala och tillgängliga. De KAN vara det, absolut, men de kan lika gärna vara reserverade (och blandat med skärpa är det inte en helt enkel vardag).

Har du inte tidigare erfarenhet av IPO rekommenderar jag att du köper från en uppfödare som är aktiv inom IPO själv, gärna i din närhet också så du får chans att komma in i sporten från början.

nellieees
2017-01-17 17:01
#4

#3 Ja jag har hört att de kan vara lite reserverade så att säga, vilket är en av anledningarna till att jag är intresserad av schäfern då de är såpass sociala och härliga. Nej jag har aldrig testat det, utan bara sett/läst om det. Så ja det låter klokt! Du har ingen schäfer uppfödare du själv skulle rekommendera? Låter som att du har erfarenhet av bruksraserna nämligen. 

Tack för jätte bra svar!

vallhund
2017-01-17 17:38
#5

Du fick ju flera förslag på schäferkennlar i din förra tråd.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

nellieees
2017-01-17 20:22
#6

#5 Jo det vet jag, men visste inte att just Majken hade skrivit tips där förrän jag kollade nu.

Annons:
jenmjao
2017-01-21 11:56
#7

Vad betyder klara sig någon dag utan aktivering? Betyder det en dag i veckan, en dag i månaden eller mer/mindre?
Malinois ifrån lätt linjer SKA vara sociala, Alla väljer inte att avla på de egenskaperna om hundarna arbetar bra på plan istället.
Terv är väl en aning lugnare än malle ja, men malle/terv ligger inte "mittemellan" och blir "båda bra delarna" de är också skarpa hundar.
Vill man ha en hund man ska tävla med och vill komma långt i sin träning så behöver man ju det där drivet, Det där "jag vill inte ta det lugnt i en vecka" drivet. Eller hur man ska förklara, Vill man ha en hund som ger mycket måste man vara beredd på att ge exakt lika mycket tillbaks.
I texten låter det som att du kan välja vilken av dessa raser som helst, Men jag vet inte mer ingående och kan inte rekommendera någon speciell ras, Det handlar mycket om dig själv, vad du är beredd på och inte beredd på.

Har själv en renrasig Malinois, Väldigt lugn och mild, social och glad. Han kan slappna av någon dag ibland, Och gör det minst 1 gång i veckan för att lära in sig att det inte sker saker varje dag, Att man ska kunna slappna av (vilket han ändå kunnat sens jag fick han).

Upp till toppen
Annons: