Annons:
Etikettbruks
Läst 2233 ggr
Yasmine_
2017-01-16 18:56

framförgående

Hej!

Har ni nå bra tipps på hur jag ska träna in framförgåendet för Appellklass? 

Har läst lite hur jag ska göra, men tänkte om någon har nått mer tipps!

Annons:
Tokryck
2017-01-17 08:29
#1

Jag gjorde lite annorlunda eftersom jag

1. Är lite lat,
2. Inte hade en föremålsgalen hund (hänga leksak i träd),
3. Inte hade någon targetpinne att sätta i marken.
4. Gärna jobbar mer med shaping än med hjälper som måste tränas bort.

Jag var med vänner en helg och fick då tipset att använda handtarget. Vad kan bli bättre än en target som kan flytta på sig själv? Du kan snabbt varva mellan target och inte target och belöningen kan hamna rätt varje gång (från target eller från mig).

Stod nära och lät hunden träna med hjälpföraren som belönade för nosdutt i handen. Hjälpföraren gick bort några meter och jag vände upp mot henne. Hunden gick mot handen. Några gånger fick han belöning för själva duttet men det tog vi snabbt bort och började belöna för att gå som vi ville mot target. Efter några gånger la jag till ett före när hunden gick ut mot hjälpföraren. Sen gick hjälpföraren undan medan jag gick tillbaka några meter för att vända upp. När vi vände om sa jag före och belönade för att hunden (tveksamt första gångerna) gick ut. Hjälpföraren kom tillbaka och jag upprepade. Sen bort med hjälpföraren igen. Krävde lite mer hela tiden och det gick fort framåt. Efter en fm träning med gänget och min man som hjälpte till några gånger hemma kunde jag ta bort hjälpföraren helt och bara utveckla längden han skulle gå innan belöning. Vi fick så klart bakslag som att han gick snett eller stannade och kollade om belöning skulle komma men det ser jag som naturligt i en träningsprocess.

I övrigt la jag inte ner så mycket tid på hur han gick, han fick lägre poäng på grund av att han drog men jag gillar inte hur det "ska" se ut och momentet försvinner ju högre upp så jag la ingen energi på det.

Ambrose
2017-01-18 20:26
#2

Jag slängde en boll framför min hund och lärde henne att stå helt stilla utan att spänna i kopplet. När hon kunde detta så slängde jag bollen ännu längre fram och började gå, om hon drog så fick hon ett "Öpp öpp, sakta". Så fort hon inte drog och gick mot bollen, klick och släppa henne. Längde avståndet och när det funkade la jag även in stanna kommandot. Sedan plockade jag bara bort bollen, sa "före" klick och kastade den över henne när hon gick som hon skulle. När vi sedan tävlade var hon väldigt hypad så hon studsade brevid mig… och drog lite väl i kopplet.. men vi fick ändå 8/8 med motiveringarna: strerar, drar lite. Jag tycker att du kan kosta dig på en snabbfix för frammförgåendet. Man har väldigt många poäng till godo för uppflytt (jag valde att avstå platsen och blev ändå uppflyttad), så det är bättre att lägga sin energi på ett mer nödvändigt moment än ett som ändå försvinner i Högre och Eliten.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Tokryck
2017-01-19 10:58
#3

Ja jag håller med. Snabbfix med fokus på att det är skoj och sen bara förbi klassen med poäng i de andra momenten som följer med upp i klasserna.

Upp till toppen
Annons: