Annons:
Etiketterträninginlärning
Läst 4456 ggr
ipopuma
11/19/16, 7:03 AM

spår - vinkelarbete

Hej! Skulle behöva lite tips. Min hund slarvar lite i vinkeln och skulle behöva få hjälp att få den bra. Är som hon ska checka av allt innan hon vinklar. Behöver verkligen få bort det. Har ni några tips?

Annons:
Ambrose
11/19/16, 5:57 PM
#1

Checka av? Menar du att hon stannar i vinkeln och kollar både höger och vänster innan hon går, eller slår hon åt ena hållet först, inser att det är fel, och sedan väljer rätt håll?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
11/19/16, 10:33 PM
#2

Går oftas rätt antingen backar o checkar. Eller går över/koölar andra sidan som hon ska dubbelchecka. Eller gör en vidare sväng. Och ibland är det klockrent (TROR oftast det är när hon har kommit in i spåret men är inte helt säker. Ska kolla upp det och anteckna ned det i hjärnbalken) Spårar gör hon. Märker när hon slutar använda snoken så vill inte säga att det är det som är problemet. Det tror jag inte. Är just det där med vinklarna

Ambrose
11/19/16, 10:41 PM
#3

Har du tränat "avhopp" i vinkelarbetet? Så hon vet hur hon ska hantera situationen när spåret "tar slut"?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
11/20/16, 7:38 AM
#4

avhopp?

Ambrose
11/20/16, 10:42 AM
#5

Kan göra en film imorrn på hur man tränar det om du vill. Det handlar om att man gör ett kort spår, trampar upp ett litet område, sedan tar ett steg åt valfritt håll, trampar upp, sedan fortsätter spåret i valfri riktning. Det används för att hunden ska lära sig att enbart söka av med nosen och inte använda benen när spåret förändras :) Som i tex en vinkel

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
11/20/16, 11:08 AM
#6

Tack så mycket 😄😄😄

Annons:
Ambrose
11/21/16, 3:40 PM
#7

Här kommer två filmer om om hur man lägger och går ett "avhopps-spår" för att träna vinkelarbete med hunden. Detta är ofta en teknik som folk använder då de börjar lära in vinklarna på sina hundar redan som valpar.

Jag kommer att lägga upp två filmer. Först en om hur jag lägger ut ett avhopps-spår, och sedan en i nästa post då vi går spåret.

Några saker som jag glömde nämna i filmerna är:

  • Använd halsband och koppel under magen då du tränar dessa spår. Alternativt en Bötchersele eftersom du vill kunna styra din hund och hålla den stilla, så att den inte rör tassarna, utan istället bara arbetar med näsan.

  • Ta det lugnt även om hunden inte är det. Stress hör inte hemma i ett spårarbete.

  • Korta upp kopplet rejält, så som jag visar vid det första avhoppet vid varje avhopp. Hunden ska inte kunna göra fel, det påverkar inlärningen.

  • Använd en spårflagga eller liknande starttecken. Jag är lat och gjorde det inte i denna filmen, men det hjälper hunden att hamna i rätt arbetsfack.

  • Låt inte hunden gå vidare till nästa dubbeltramp förrän den har ätit upp all näring i första trampet.

  • När du har befäst beteendet ordentligt så kan du flytta in det i de vanliga spåren, samt plocka bort näringen innan avhoppet. Det ska dock alltid finnas näring i själva avhoppen.

Om det är några frågor så är det bara att hojta! :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Ambrose
11/21/16, 3:43 PM
#8

Här är då filmen om hur man går själva spåret. Ber om ursäkt ifall det är svårt att se ibland, men jag hade nog behövt ett par extra händer för att filma och spåra sammtidigt :) Dessutom regnade det, så kameran zomar in och dummar sig.

Dessutom råkar jag säga "vinkel åt vänster" strax efter 2:00. Menar förståss höger!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
11/23/16, 8:56 PM
#9

Tack för dina tips och ideer ska kolla på det när jag kommer in på datorn

Ambrose
11/30/16, 2:58 PM
#10

#9 Var det till någon hjälp?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
12/2/16, 6:17 PM
#11

#10 hej! Har precis kunnat se det. Ska testa och se om detta kan vara något för oss :)

dundeer
12/21/16, 8:19 PM
#12

dedär var ju jätte fiffigt! Det ska jag ta åt mig! :D

Upp till toppen
Annons: