Annons:
Etiketterallmäntövrigt
Läst 2784 ggr
belliiboii
11/11/16, 10:13 PM

Starta upp denna sajt igen? Berätta om din hund!

Vill få igång denna sajt igen för tycker om den sjukt mycket.. :(

  • Så om någon fortfarande går in här kan man väll berätta om sig själv?

  • Sin/sina hund/hundar? 

  • Om man tränar eller tävlar i någonting? 

  • Vad ens mål och visioner är?

  •  Vad ens nästa hund ska vara? 

  • Vad ens framtida hund ska pyssla med? Träna eller tävla nå speciellt?

  • Ens framtidsplaner inom hundvärlden?

Annons:
JoannaLi
11/12/16, 12:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
  • Så om någon fortfarande går in här kan man väll berätta om sig själv?
    Hej! Jag heter Johanna, jag är 17 år. Jag läser hundlinjen på Ingelstadgymnasiet, och vill certifiera mig som hundinstruktör och plugga vidare (till vad vet jag inte). Jag är tävlingsmänniska till tåspetsarna, och tycker jättemycket om att träna hund. 
  • Sin/sina hund/hundar? 
    Jag har en labbe! Utställningsavlad, men som blev "defekt" och ser ut som en DP, men alla hans syskon ser ut som uts. Han kom till mig som 1½ år gammal, och fyller nu 3 om 3 veckor. Han hade stora problem med rädslor som visade sig som aggressioner, som nu för det mesta är borta. Han älskar att söka, mer än allt annat. Han är väldigt förarvek i grund och botten, men pga stress och omständigheter under uppväxten så är han hårdare än stål i många lägen. 
  • Om man tränar eller tävlar i någonting? 
    Vi tränar mycket, men tävlar i färre! Våra paradgrenar är väl lydnad, sök och barmarksdrag. Sen tränar vi också en hel del rapport, spår och specialsök, och så lite Agility och rally som hobby. Än så länge har vi bara tävlat en gång i lydnaden, men den gills inte eftersom att jag bröt efter gruppmomentet. Men fler tävlingar kommer! Jag vill prova på att tävla i allt som vi tycker om, och framförallt sök, lydnad och barmark. Gärna även spår om vi får ordning på det någon gång :D 
  • Vad ens mål och visioner är?
    Vi ska prova på! Prova allt! Prova allt och se vad som är kul, vad som är tråkigt, vad som är lätt, vad som är svårt, hur man gör ditten, hur man gör datten etc. Vi vill komma ut och tävla i flera olika grenar för erfarenhetens skull, men mitt stora drömmål, som inte behöver slå in, är att ta mig och Arrak till elitlydnad. 
  •  Vad ens nästa hund ska vara? 
    Jag lutar starkt åt en malle eller HH. 
  • Vad ens framtida hund ska pyssla med? Träna eller tävla nå speciellt?
    Tja… Lydnad, sök, skydd och barmarksdrag om jag får välja! Men sedan är jag enormt snabb på att anpassa mig efter vad hunden tycker är roligt (jag tyckte att sök var BLAHA tills Arrak kom, och nu har jag startat upp en sökträningsgrupp som tränar minst en gång i veckan på skolan där jag bor) så i slutändan blir det säkert spår, rapport och Agility :'D
  • Ens framtidsplaner inom hundvärlden? 
    Jag vill hjälpa andra. Jag tycker att det är jättekul att lära ut, och jag vill jättegärna lära ut inom mitt favoritämne, som råkar vara hund. 
    I mitt privata hunderi så vill jag ha en stor flock av lyckliga hundar som trivs, som gärna vill träna och tävla, utan rädslor eller problem. Jag har inga specifika mål, som typ "jag vill tävla SM", eller så, utan jag vill tävla med en hund som vill tävla med mig, och så tar vi oss så långt som vi båda är bekväma med!
mejamylove
11/12/16, 8:12 AM
#2
  • Så om någon fortfarande går in här kan man väll berätta om sig själv?
    Mathilda heter jag. Fyllde 18 i oktober och går tredje året på ett naturbruksgymnasium utbildning djursjukvård. Har med mig hundarna på skolan på elevhemmet där jag även bor under veckorna.
  • Sin/sina hund/hundar? 
    Meja - 7årig Boxer, min största lilla bebis. Hon kommer ifrån skåne och vi hämtade henne när hon var 8 veckor. 80 mils enkel resa var så värt för att få en så perfekt hund som hon är idag. Stabilare och trevligare hund får man leta efter. Familjekär och alert på sin omgivning.
    Libra - Det är min nyaste lilla stjärna, 4 månader gammal och Boxer såklart ;) Hon älskar att träna redan nu och har oändligt med energi. Älskar livet precis som en valp ska göra. Har inte haft henne så länge men det ska bli SÅ kul att få se denna lilla tjej växa upp! 
  • Om man tränar eller tävlar i någonting? 
    Har inte tävlat hund än. Enbart för min egen skull. Har sån skräck för att stå framför människor så det är inte sant. Jag har tränat Agility med Meja i 4 år på tävlingsnivå men aldrig tagit steget mot riktig tävling. Tråkigt att man har sån skräck för hon är så tvärsäker och snabb på sina hinder. Nu när hon blivit "gammtant"(inte alls haha😂) så kör vi bara på hobbynivå några gånger i veckan :) Med Libra har jag bara gått valpkurs än så länge.
  • Vad ens mål och visioner är?
    Att ha så kul som möjligt och bli så bra som vi kan vara. Det är också viktig aktivering som ingår i deras vardag som de behöver för att må bra. Vi siktar inte på tävling än, men vi får se senare hur framtiden blir 😎
  •  Vad ens nästa hund ska vara? 
    Funderar fram och tillbaka hela tiden. Om jag börjar jaga på riktigt så ska jag skaffa en Dogo argentino. Blir det inte så, får det nog bli en cane corso eller en beauceron. Annars har vi ju alltid haft minst en Boxer så jag kommer nog ständigt fylla på med boxrar här hemma 😃
  • Vad ens framtida hund ska pyssla med? Träna eller tävla nå speciellt?
    Jaa om det blir en dogo så är det ju jakt som det blir. Blir det cane corso eller beauceron så blir det lydnad och kanske skydd. Boxern har jag som allround hund så mina boxrar provar nog på allt jag tycker är spännande för stunden.
  • Ens framtidsplaner inom hundvärlden? 
    Ingenting som jag tänkt på :)
Ambrose
11/12/16, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så om någon fortfarande går in här kan man väll berätta om sig själv?

Jag heter Malin och har precis fyllt 26 år. Just nu pluggar jag till Civilingenjör inom IT med inriktning Interaktionsdesign. Jag är utbildad MH-figge, och har figgat en del inom IPOt, men just nu är jag skadad. Har en diskförskjutning som inte ger med sig! :/

Sin/sina hund/hundar?

Jag har en 2.5 år gammal Rottweiler som heter Nita. Hon är en extremt trevlig hund som älskar allt och alla, och en hund som jag skulle våga släppa ihop med vilken annan hund som helst(så länge den andra inte är aggressiv/startar bråk).

Hon är pigg och glad, men ganska liten för sin ras. Nätta 33kg vilket funkar perfekt för oss eftersom hon är betydligt snabbare och vigare än de flesta Rottisar.

Däremot är hon envis till tusen. Kan bäst själv, så jag har fått kämpa som ett djur för att få till sammarbete och träningsvilja.

Om man tränar eller tävlar i någonting?

Vi tränar främst IPO, men även lydnad, Rallylydnad, Agility, bruksspår, drag och diverse annat.

Hittills har vi tävlat i Rally (RLDN & RLDFF), bruksspår (uppflyttad till lägre), IPO(godkänt BH-prov), och lydnad(fantastiska 80p :P ).

Vad ens mål och visioner är?

Målet är att vi ska komma till Rottweiler SM i IPO3, och gärna vidare till Rottweiler VM. Det har hon kapacitet för. Jag hade även gärna velat visa vilken allround hund hon är, så en av de mest arbetstitlade Rottisarna i Sverige hade varit kul. Konkurrensen är inte direkt hård tyvärr.  De flesta Rottweilers nu för tiden är utställnings och sällskapshundar :(

 Vad ens nästa hund ska vara?

Kanske en "Mini-Nita", vem vet? Det beror helt på om jag kan få tag i en bättre material någon annan stans, som har allt det jag söker. Det finns ett par duktiga IPO-kennlar i Sverige, men trotts att deras hundar meriteras högt, så har avkommorna som jag har träffat bl.a.  inte varit speciellt trevliga, vilket jag tycker är viktigt.  Rottweiler blir det i alla fall!

Vad ens framtida hund ska pyssla med? Träna eller tävla nå speciellt?

IPO. Jag är fast! :P

Ens framtidsplaner inom hundvärlden?

Jag hade jättegärna velat utbilda mig till instruktör och hundfysioterapeut, men just nu har jag inte råd. Jag älskar att hjälpa andra i deras träning och se hur de utvecklas :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
11/13/16, 8:30 PM
#4
  • Så om någon fortfarande går in här kan man väll berätta om sig själv?

Jag är en 17 årig hundtokig tjej som går natur på gymnasiet. Jag älskar att träna hund och det är typ det jag gör på fritiden utöver att plugga. 

  • Sin/sina hund/hundar? 

Jag har en dvärgschnauzer (hibiki) och en riesenschnauzer (puma) men tränar även lydnad med pappas riesen (jaguar) de moment jag tycker är kul eller har en teori om. 

  • Om man tränar eller tävlar i någonting? 

Tog en ipo 2 idag faktiskt med min riesen :D så henne tävlar jag ipo med. Med min dvärg är det bara att flumma runt och ha kul typ. Testar på lite allt möjligt med henne. Och ja gjort någon start i rally, ska se om jag ska tävla en lydnadsklass 2 med henne i år eller om jag ska vänta tills nästa. Och ska ut på en appellspår. 

Vet inte heller om jag ska ut med pappas riesen fast vet inte om jag hinner :/ 

  • Vad ens mål och visioner är?

Med dvärgen är det väl att ha kul med och att komma ut och tävla och testa på allt. Uppisen ställer ut henne och hon är inkvalad till crufts och vet inte om hon vill att hon ska bli polsk champion också (är ingen expert på utställning XD)

Pumas mål är ju nu ipo 3 och sen riesen SM och VM och sen har man ju målet riktiga SM men vi får se :)

Med Jaguar beror det på om jag kommer ut eller inte. Men jag vet jag börjar jag vill jag nå class 3 men hon är inte min hund så har inga mål där. Men vill ut och tävla och momenten börjar bli bra så hmm.. Som sagt inte min hund och då prioriterar man ju tiden lite annorlunda ;)

  •  Vad ens nästa hund ska vara? 

Vet inte. Men genom tips (tack alla) så tror jag att  nu är HH, Belgare, Kelpie eller aussie som är kandidater. Vet att en till riesen kommer någon gång. Och en bc ska också få komma hem till mig ;)

  • **Vad ens framtida hund ska pyssla med? Träna eller tävla nå speciellt?
    **

Min nästa nu ska bli en lydnads och Bruks hund. Och inom tävling är det bara att komma så långt man kan komma och sikta mot stjärnorna. Man kanske inte kommer dit (i min hjärna SKA jag dit) men kommer verkligen försöka :D

Sen ska jag såklart fortsätta med ipo ;) 

  • Ens framtidsplaner inom hundvärlden? 

Ha hund träna och tävla och bara älska att ha hund. För det är det bästa med hund, det är ju att man har en bästa vän som aldrig lämnar ens sida. Så att ha hund för skoj skull. Har inga planer på att tjäna pengar på hund eller hålla kurser (kanske vara hjälpare på en kurs) men är inte rätt människa att lära ut anser jag själv :)

Måste bara säga vilken rolig tråd :D

jenmjao
11/14/16, 12:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
  • Så om någon fortfarande går in här kan man väll berätta om sig själv?
    Jag heter Jennie och är 24år med 2hundar, just nu jobbar/pluggar jag inte. 
  • Sin/sina hund/hundar? 
    Jag har en Schäfer/labrador mix på 6år som är världens underbaraste varelse som lärt sig allt runt mig. Hon är en tanthund som älskar att leka med min andra hund. Rosie heter hon och jag har haft henne sens jag var 18år, När jag skaffade henne ville jag tävla men det har aldrig blivit av. Vi har fokuserat på att överleva vardagen tillsammans, hon var rena rama hel*v*tet innan och vi har äntligen löst allt. 
    Hon är lättlärd, intensiv vid kamp och när hon har lust väldigt lydig 😉 Annars är hon utåtagerande och reserverad.
    Sen har jag en Malinois på snart 10månader, Nemo heter han. Han är social, lättlärd, intensiv och vi lär fortfarande känna varandra varenda dag. Just nu bestämde han sig för att komma in i könsmognaden + vara frustrerad så mina kuddar och täcken är offer för juckande, vi brukar träna lydnad och liknande men dom senaste dagarna har jag sänkt kraven pga juckande och försökt se efter vad det är han reagerar på.
    Han är otroligt stor och klumpig vilket är lite synd, 67-68cm i mankhöjd och ca 34kg.
  • Om man tränar eller tävlar i någonting? 
    Lydnad och vill köra IPO (inte börjat ännu). Lydnad med båda hundarna och IPO med mallen, Jag vill gärna tävla med båda men det är hanen jag sätter mig in för. Även intresserad av brukset men liiiite förvirrad av det. 😂
  • Vad ens mål och visioner är?
    Att överleva, gills det som ett mål? Nej men det viktigaste för mig att ha lyckliga hundar som gillar att arbeta inte tvingas till det, Så jag får se hur allt går efter mina individer helt enkelt. Min hane ska jag försöka tävla i lydnad med, Men det är inget tvång. 
    Jag ser hellre hur det går än förväntar mig saker, det blir bara helt fel när jag förväntar mig något.
  •  Vad ens nästa hund ska vara? 
    Det vet jag inte än, Men som det ser ut nu bruksschäfer, malle, HH eller bara en "enklare hund". Det beror helt på när det sker och vad jag är beredd på att gå då.
  • Vad ens framtida hund ska pyssla med? Träna eller tävla nå speciellt?
    Kan inte svara på det.
  • Ens framtidsplaner inom hundvärlden
    Överleva 😂 Och helt enkelt bli mer kunnig inom tävling och hundar öht. Älskar att lära mig om hundar och vill gärna göra det så mycket jag bara kan.
Tokryck
11/14/16, 7:09 AM
#6
  • Så om någon fortfarande går in här kan man väl berätta om sig själv?

36 år, arbetande småbarnsmamma som just nu mest vabbar. Har haft hund hela mitt liv (förutom en paus 2006-2007 och 2016-2017 (förhoppningsvis inte längre).  Är biolog till yrket och jobbar på länsstyrelsen.

Hundträning är mitt stora intresse och för mig är det viktigt att det ska vara roligt, fartfyllt och positivt att träna hund.

  • Sin/sina hund/hundar? 

Ingen just nu men haft tax, blandras och berner i familjehemmet (blandrasen flyttade med mig till stundentlivet) och efter det två lapska vallhundar och senast en kelpie som jag tyvärr fick ta bort, alldeles för ung i våras.

  • Om man tränar eller tävlar i någonting? 

I nutid, alltså med kelpien tävlade jag hkl spår och startade i elitklass i lydnad. Det är bruksspår och lydnad som är mina grenar.

  • Vad ens mål och visioner är?

Samma som för min förra kelpie kommer målet och visionen med nästa kelpie att vara SM i Bruks (främst) och lydnad.

  •  Vad ens nästa hund ska vara?

Kelpie

Annons:
Majken!
11/14/16, 11:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Sin/sina hund/hundar? 

Jag har en schäfertik på ett år, Molars Ida. Mycket högtempererad, stor integritet, mycket stor kamplust. Hon är väldigt emotionell, blir snabbt arg och har ingen humor alls.

Om man tränar eller tävlar i någonting?

Vi tränar och tävlar i spår, sök och lydnad. Tränar även drag och har lämnat in ansökan om skyddslicens.

Vad ens mål och visioner är?

Målet är EKL i spår och sök, resten är inte så väldigt noga.

 Vad ens nästa hund ska vara? 

En trevlig hund med gärna lite överdriven motor.

Vad ens framtida hund ska pyssla med? Träna eller tävla nå speciellt?

Om liver inte förändras drastiskt så kommer det fortsätta som nu, med fokus på bruksgrenar.

Ens framtidsplaner inom hundvärlden? 

Att fortsätta utvecklas tillsammans med de hundar jag lever med.

Fisherling
11/14/16, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8
  • Så om någon fortfarande går in här kan man väll berätta om sig själv?

24 år, studerar till hundinstruktör, nyligen fått jobb på hundcenter. Har Aspergers och ADD samt mild OCD.  Hundar är mitt största intresse, men jag älskar även att rita, sjunga, skriva, fota, spela datorspel, påta i trädgården och baka. Jag är en kreativ och öppen människa med snabbt till och från känslor. Jag är en s.k utåtriktad introvert; jag älskar att umgås med människor, men det tar musten ur mig och jag måste ha ensamtid för att ladda batterierna.

Mina vänner skulle nog beskriva mig som en känslosam clown med hjärtat på rätt ställe.

  • Sin/sina hund/hundar? 

Tinja, Australian Shepherd, 20 månader. Min första tävlingshund och en helt underbar tös. Det finns ingen gosigare hund och hon älskar träning i alla dess former. En väldigt rolig och intelligent liten räv som har all kapacitet i världen att nå långt ❤️ Hon charmar alla hon träffar.

Benji, Labrador Retriever, 6 år. Familjens hund, han bor hos mig under dagarna för att han ska slippa vara ensam. En riktig clown, inte alls speciellt lättränad, självständig, impulsiv och har snabbt till stress. Min läromästare. Han lärde mig att vara konsekvent, lugn och tålmodig i hundträning.

  • Om man tränar eller tävlar i någonting? 

Jag tränar massvis, det är mitt intresse. Just nu tävlar Tinja och jag i Lydnad och Rallylydnad, men nästa år ska vi även debutera i Agility. I framtiden kommer vi tävla Bruks om allt går vägen.

Nästa år ska vi förhoppningsvis få börja valla!

  • Vad ens mål och visioner är?

Jag vill tävla och komma så långt det bara går, helst inom Bruks, Agility och lydnad. Drömmen inom Agility är att kvala till SM, och sen till Crufts. Jag ska även starta kennel.

  •  Vad ens nästa hund ska vara? 

Nästa hund ska vara en till Australian Shepherd. Jag letar efter en obekymrad, nyfiken, lekfull och lättmotiverad arbetsmyra. En till tävlingshund och framtida avelstik. Helst en riktigt mörkbrun, med blå ögon 😍

  • Vad ens framtida hund ska pyssla med? Träna eller tävla nå speciellt?

Tävla i Agility, lydnad, Bruks med sök och eventuellt freestyle? Men Bruks och Agility är viktigast.

Och köra vallning, om anlag finns.

  • Ens framtidsplaner inom hundvärlden? 

Jag vill ha en kennel som folk känner till att "ah, Arrowtails, därifrån kommer det bra hundar!" Jag vill ha en kennel som är ett självklart val för de som vill ha en tävlingshund, oavsett om det gäller freestyle eller Bruks. Jag vill vara en bra förebild för andra hundägare/tränare och göra mig ett namn inom tävlingsvärlden. 

Det är kanske bara drömmar alltihop. Men jag kommer kämpa för att förverkliga dem! 🏆

Turast
11/15/16, 11:22 AM
#9
  • Så om någon fortfarande går in här kan man väl berätta om sig själv?
    Jag är 20 år, bor i Uppsala med min sambo och mina 2 hundar. Vi planerar att flytta "hem" till Gotland inom kort och söker jobb + boende där just nu. Förutom hundar så intresserar jag mig för att spela gitarr, sjunga, teckna och blogga/skriva. 

  • Sin/sina hund/hundar? 
    Mironik's Juniper "Jamie" är en korthårig collie på 3,5 år. Han kom till mig som 4 månaders valp och han skulle bli min tävlingshund. Tyvärr visade det sig att han har ED grad 2 och OCD (förändringar  ben och broskstrukturen i armbågarna) och våra drömmar krossades. Vi tränar endast saker som han tycker är kul då han har väldigt låg motivation och vi hamnade i mycket konflikter förr då jag ville träna mer än han. 

    Oskarsgårdens Surprise Miracle "Marceline" är en aussietik på 1,5 år. Hon kom till mig i början av förra sommaren och tanken är att hon ska bli tävlingshunden som Jamie aldrig kan bli. Hon är otroligt rolig, har humor, är lättlärd och kan ha ett jäkla humör. 

  • Om man tränar eller tävlar i någonting? 
    Jag tävlar inte i något, än. Jag har enorm prestationsångest och tävlingsskräck. Just nu tränar vi inte jättemycket då jag själv är inne i en svacka och mår rätt dåligt. Det blir mest fysisk träning i form av lång promenader, parkour och drag. 

    När jag inte mår som jag gör nu så tränar vi Rallylydnad, lydnad, shejping, uppletande, drag och parkour. Har säkert glömt något hah.. 

  • Vad ens mål och visioner är?
    Först och främst är väl mitt mål att kunna tävla, jag vill så gärna men jag blir helt blockad av skräck. 

    Andra mål är att komma långt med Marcie i brukset och freestylen, starta i barmarksdrag och tävla Rallylydnad med Jamie (och Marcie.). 

  •  Vad ens nästa hund ska vara? 
    Min nästa "arbetshund" blir helt klart en aussie, även om HH intresserar mig mycket. 

    Dock vill sambon ha en shiba och den lär nog komma till familjen innan nästa aussie ;) 

  • Vad ens framtida hund ska pyssla med? Träna eller tävla nå speciellt?
    Framtida "arbetshund" (aussie): Bruks, drag, freestyle

    Shiban/sällis: drag, freestyle, spår (som sambon får stå för mowhaha!)

  • Ens framtidsplaner inom hundvärlden? 
    Oj det vet jag inte, är väl det som står på mina mål..

    Eller jag ska ju utbilda mig mer, förmodligen börja en fysioterapeututbildning i maj nästa år och även 3 instruktörsutbildningar under nästa år! Ska bli skoj!

    Jag vill kunna livnära mig på min hobby så att säga ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Frida B
11/15/16, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Så om någon fortfarande går in här kan man väll berätta om sig själv?

En tjej på 20 år som bor strax utanför Göteborg. Lever för hundarna men har även lite andra intressen som foto, akvarium osv. Jobbar på djursjukhus, är en oerhört driven och envis person. Ser det som självklart att ska man göra någonting ska man göra det helhjärtat. Väldigt godtrogen, tror gott om alla även fast jag vet att vissa är allt annat än snälla…
Sin/sina hund/hundar? 

Har två fina pojkar, men berättar om brukshunden då. 
Dobby är en Australian Kelpie på lite drygt 7 månader som är som… Han är. Går knappt att beskriva honom, både på gott och ont. Lika godtrogen som matte, matglad till 1000 och älskar livet helt enkelt. Haft en tuff start med klåda osv men är nu helt frisk. Fantastiskt rolig att träna med, gör allt för en liten torr foderkula. Lättmotiverad som tusan, snabb och smidig. Och inte för att jag är partisk eller så men fruktansvärt vacker är han också. Väldigt lätthanterlig, står helt still när vet undersöker honom (även rektalisering), somnade på ultraljudsbordet. Somnar i mitt knä när vi klipper klor, eller när man vänder honom på rygg i knät över huvud taget så somnar han. Fint hundspråk, har en himla fart i spåret när vi spårar, går att ha lös utan distraktioner eller störningar så sticker inte på dofter. Kan skriva så mkt mer om denna vovve men räcker för stunden. 
Om man tränar eller tävlar i någonting? 

Inte än, för ung. Tränar gör vi iof, på att chilla på livet, lära oss hantera alla sorters situationer, lära oss att vara valp helt enkelt. Sedan tränar vi lite smått inför brukset, ingångar, linförighet och fritt följ osv. Spår tränar vi också, har börjat med grunderna till agilityn.
Vad ens mål och visioner är?

Målet är att iaf ta sig förbi lägre klass spår, och komma så högt som möjligt i agilityn. Sen får vi se vart vinden bär :) Men huvudmålet är att få en trygg och stabil hund.
 Vad ens nästa hund ska vara? 

Oj nästa hund kommer inte förrän mååååååånga år, när Nimbus flyttat/gått bort, och Dobby blir vuxen och "färdig". Minst 5 år kvar. Men då blir det en Australian Shepherd.
Ens framtidsplaner inom hundvärlden? 

Att bara ha roligt och aldrig låta någon påverka det vi gör negativt.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Joyous
11/16/16, 3:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Så om någon fortfarande går in här kan man väll berätta om sig själv?

Kvinna, 27 år, bosatt utanför Göteborg.

**
Sin/sina hund/hundar? **

Humla, malinois, fyller 3 år den 29 december. En hund med integritet. Jaktgalen. Väldigt mycket humör, blir lätt arg och tar ingen skit. Kan vara en riktig mara ibland, inte alls särskilt snäll men hon väger upp det med humor och glädje.  Mycket nerver (tyvärr).

**
Om man tränar eller tävlar i någonting? **

Vi tränar tävlingslydnad och brukslydnad, har börjat rikta in oss på spår nu och ska tävla i appellen innan vi dör. Kör också barmarksdrag för att det är skoj och vi båda älskar fart. Kör Agility på skoj för kroppskontroll och självförtroende.

**
Vad ens mål och visioner är?**

Målet var att tävla i ipo och naturligtvis ta oss långt men det kommer aldrig hända med den här hunden. Istället riktar vi in oss på bruksspår och lydnad. Skulle kunna tänka mig några starter i Agility också.

Annars handlar det mer om att trivas tillsammans, ha kul och bygga vidare på relationen och vår tillit till varandra. Jag har slutat känna pressen med Humla och lagt tävlingshetsen bakom oss. Det blir som det blir och blir det enbart träning så är jag okej med det.

**
 Vad ens nästa hund ska vara? **

Malinois, hane. Galen, högtempererad och mycket motor men förhoppningsvis betydligt tryggare än den jag har idag.

Vad ens framtida hund ska pyssla med? Träna eller tävla nå speciellt?

Då blir det Ipo och bruksgrenar. Med nästa hund vill jag verkligen satsa och inte känna några begränsningar. Barmarksdrag med två mallar lär dessutom vara en intressant upplevelse.

**
Ens framtidsplaner inom hundvärlden? **

Aldrig sluta utvecklas och lära mig. Satsa högt, göra vår grej och ha svinkul.

Tina
11/16/16, 11:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

**Så om någon fortfarande går in här kan man väl berätta om sig själv?
**Fyller 25 år i år och bor mitt ute i skogen på en gård i södra Dalarna. Jobbar som personlig assistent och har mycket tid över till hunderiet i.o.m att jag jobbar dygn,  men är sugen på att utbilda mig vidare eller åtminstone jobba utanför vårdyrket.

**Sin/sina hund/hundar? 
**Jag har två st  australian shepherd.
Tåss: 5 år gammal hane. Var tänkt att bli tävlingshund, men av olika anledningar blev det inte så. Han är mest husses hund nu, är gårdshund, draghund och tränar utan krav. 
Ellie: 2,5 år gammal fodertik som bott hos mig i snart 1 år. Min första tävlingshund, vi har hittills tävlat bruksspår, tävlingslydnad, Rallylydnad och tränar vallning. En hund som passar mig väldigt bra för stunden, mjuk, lättsam och samarbetsvillig. 

Om man tränar eller tävlar i någonting? 
Ellie och jag tränar bruksspår, tävlingslydnad, Rallylydnad och vallning där målet är tävling inom samtliga grenar. Nästa år planerar jag att starta lägre klass spår, lydnad class 1 och Rallylydnad fortsättningsklass. Gällande vallningen hoppas jag kunna starta ASCA prov och ev. VP, men det kommer dröja.

Vad ens mål och visioner är?
Målet är att lägga en bra kunskapsgrund för mig själv och utvecklas tillsammans med Ellie för att kunna lägga en så bra grund som möjligt för nästa hund. Målet med Ellie är att starta elitklass spår med minst godkänt resultat, starta lydnad class 2 och kunna ha henne som behjälplig vallhund på gården.

 Vad ens nästa hund ska vara? 
Jag är nöjd med aussien och tycker att jag fått god inblick i rasen och vet var jag ska leta när jag söker valp. Men samtidigt finns det för många spännande raser där ute för att jag ska låsa mig vid en ras. Är väldigt nyfiken på BC, jaktgolden, malle och kanske kelpie. Jag tror att nästa hund blir en BC eller aussie.

Vad ens framtida hund ska pyssla med? Träna eller tävla nå speciellt?
Utökad fokus på vallning om det blir en BC, annars fortsatt storsatsning på brukset och tävlingslydnad på sidan av. Målet är att starta SM Bruks.

**Ens framtidsplaner inom hundvärlden? 
**Fortsätta utvecklas kunskapsmässigt och bli en stabil tävlingsmänniska. Har haft många tankar på att kunna livnära mig på hunderiet, framtiden får visa om det blir så. Är även intresserad av avel och uppfödning om alla delar klaffar i framtiden, men samtidigt går det inte så väl ihop med aktivt tävlande.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Drömmis
11/17/16, 8:28 AM
#13

**Så om någon fortfarande går in här kan man väl berätta om sig själv?
**Sandra, 22 år, studerar till biolog och vikarierar som hundrastare. Bor i södermanland med sambo, vovve och en misse.

**Sin/sina hund/hundar? 
**Har en Bc-blandning från Irland på 5 år, Cairo heter han. Otroligt snäll och lugn kille som älskar att valla och gosa. Haft honom i snart 2 år, och börjar äntligen få fram träningshunden ur honom, tidigare var det omöjligt att få hans fokus vid träning, leksaker var läskiga och killar som kramade mig var potentiella hot. 

Om man tränar eller tävlar i någonting? 
Tävla har vi inte hunnit göra ännu, men förhoppningsvis nån gång i framtiden. Tränar gör vi dock, lite allt möjligt faktiskt, men bådas favvo är helt klart Agility och vallning. Vi kör även drag, lydnad och tänkt påbörja spårning.

Vad ens mål och visioner är?
Det enda mål jag har är att vi ska utvecklas tillsammans och lära av varandra. Sen vore det självklart otroligt kul att inom något år kunna tävla lite smått i Agility eller vallning. Skulle även vilja utbilda Cai till vårdhund så småningom.

 Vad ens nästa hund ska vara? 
Nästa hund kommer bli en aussie eller bc, om det blir en valp eller omplacering vet jag inte, finns ju för och nackdelar med båda. Men absolut en yngre hund så att man kan vara med och påverka dess utveckling mer, även om Cai lärt mig mycket.

Vad ens framtida hund ska pyssla med? Träna eller tävla nå speciellt?
Givetvis Agility, men även vallning och drag. 

**Ens framtidsplaner inom hundvärlden? 
**Min stora dröm är att starta ett eget kombinerat hundkaffe och träningslokal/shop. Men det är än så länge en ganska avlägsen dröm, så  just nu ligger planerna på att fortsätta utvecklas med cai, fortsätta på hundjobbet som jag lär mig massor av samt kanske gå lite fler kurser. 

Annons:
Tokryck
11/18/16, 6:54 AM
#14

#13 biolog minsann :) . Jag är också biolog :) .

Drömmis
11/21/16, 10:23 AM
#15

#14. Ja, förhoppningsvis iaf, är verkligen en tuff (men rolig) utbildning .

Jaså, vad kul! jobbar du inom biologi med? :)

Upp till toppen
Annons: